Pendidikan di Finland: Mengenali Realiti Menjauhi Misteri Bersama Prof Fred Dervin

photo_2015-08-06_03-07-33
Kelas kami pagi ini di Athena Building, Siltavuorenpenger

Musim ini, bukanlah pertama kali pendidikan di Finland dikagumi, menarik perhatian dunia. World Fair antara 1889 hingga 1900 banyak memperlihatkan pendidikan di Finland yang ketika itu sebahagian daripada Russia, dikagumi ramai kerana efisyen, moden dan saksama (Egginger, 2013).

Namun kekaguman kali ini agak unik.

Kali pertama saya mendengar tentang pendidikan di Finland adalah apabila negara kita membicarakan tentang keputusan Program for International Students Assessment (PISA), apabila negara kita berada di ranking yang amat rendah, berbanding Finland yang duduk di tangga teratas. Sememangnya Finland mula mencipta nama apabila keputusan PISA pertama diterbitkan pada 4 Disember 2001. Semenjak 2013, saya mula membaca tentang pendidikan Finland, dan akhirnya saya diketemukan dengan buku paling popular berkenaan topik ini iaitu Finnish Education: What Can the World Learn from Educational Change in Finland, oleh Pasi Sahlberg.

Bukunya sangat enak dibaca.

Sahlberg

Ia seperti sangat berjaya menjelaskan mengapa pendidikan di Finland menjadi nombor 1 di dunia. Saya menjadi peminat tegar Pasi Sahlberg, mengikuti kupasan-kupasan beliau di Youtube, dan mengikuti perkembangannya di Twitter.

Banyak yang saya faham tentang pendidikan di Finland, adalah berpandukan buku Finnish Lessons, termasuk versi barunya yang dinamakan Finnish Lessons 2.0. Namun, sama seperti ramai pembaca lain, saya mengalami rasa frust kerana model pendidikan Finland menurut Pasi Sahlberg itu terlalu luar biasa. Tidak keterlaluan saya katakan, mungkin ada yang rasa teruk, hodoh, negatif apabila mereka membandingkan realiti pendidikan mereka dengan pendidikan Finland versi Sahlberg.

Misalnya, di dalam bukunya, Sahlberg menyatakan bahawa motif utama rakyat Finland memohon untuk menjadi guru adalah kerana dorongan moral yang dipegang, yakni untuk berbakti kepada masyarakat. Pendidikan dilihat sebagai wasilah terbaik untuk merealisasikannya. Andaikata pendidikan mencetuskan masalah tertentu yang memerlukan guru membelakangkan moral ini, mereka tidak teragak-agak untuk meninggalkan profesyen berkenaan!

Sungguh!

Terharu saya membacanya.

Saya fikir, bagaimanakah sebenarnya sistem pendidikan Finland hingga mampu menjadikan ini sebagai motif tertinggi seseorang menjadi guru?

Tetapi lama kelamaan, saya mula berasa kurang selesa sebab membaca buku Sahlberg menjadikan saya depress. Semuanya seperti too good to be true. Kerana itu, saya meneroka buku-buku lain yang lebih praktikal, seperti buku Professional Capital: Transforming Teaching in Every School oleh Andy Hargreaves dan Michael Fullan. Kupasan di dalam buku ini memberikan sedikit rasa lega kerana barulah saya dapat melihat sisi yang lebih objektif, mengapa pendidikan Finland cemerlang, dan ia tidak boleh ditiru bulat-bulat sebagaimana yang dilakukan oleh Arab Saudi, hingga bangunan sekolah pun disalin 100% dari Finland ke negera berkenaan.

Ada juga beberapa buku lain yang saya baca, di samping artikel-artikel dan dokumentari di Youtube. Ia menjadikan kefahaman saya lebih berkisar pada aspek praktikaliti, berbanding ilusi bersalut wow, wow dan wow.

Peluang menyertai Summer School di Helsinki kali ini memberi peluang kepada saya untuk bertemu dengan Pasi Sahlberg, dan mudah-mudahan ramai tokoh pendidikan lain. Saya mahu Khalifah Model School – Secondary bukan sekadar sekolah yang outstanding di kalangan sekolah agama, malah ia berkompetensi pada penanda aras antarabangsa. Apabila mendapat maklumat tentang perincian kursus, saya agak kehairanan kerana Pasi Sahlberg tiada dalam senarai tenaga pengajar atau tetamu yang diundang. Ahh, masakan sifu pendidikan tidak diajak bersama!

Saya tweet beliau di Twitter. Tiada jawapan.

Di dalam motivation letter yang saya tulis semasa memohon untuk menyertai kursus ini, saya ulas buku Pasi Sahlberg dan bagaimana ia membantu saya mendekatkan diri kepada pendidikan Finland, sebuah negara yang secara fizikalnya terlalu jauh. Permohonan saya pantas diterima, namun saya tidaklah mendapat apa-apa feedback berkenaan isi kandungan motivation letter yang saya tulis.

photo_2015-08-06_03-07-04
Prof Fred Dervin 

Kursus pendidikan di Finland kali ini dikendalikan oleh ketua program iaitu Prof Fred Dervin, Professor of Multicultural Education di University of Helsinki (Finland). Beliau juga adjunct professor pendidikan di Taylor’s University, Malaysia.

Hari ini saya akhirnya ditemukan dengan beliau. Seorang yang cergas di dalam kelas, kritikal terhadap banyak aspek yang popular tentang pendidikan di Finland, bukan peminat kepada PISA, dan apa yang mengejutkan saya adalah, ketidak setujuan beliau dengan Pasi Sahlberg. Turut bersama beliau adalah tokoh-tokoh akademik University of Helsinki seperti Prof Matti Meri, Prof Heidi Layne, Prof Sirkku Kupiainen, Dr. Mbu Waye dan tokoh senior, Prof Veijo Meisalo.

Menurut Prof Fred Dervin, pendidikan di Finland memang bagus. Namun ia tidaklah sebagus yang digambarkan oleh Pasi Sahlberg. Bagus yang menyebabkan orang lain rasa teruk. Bagus yang menyebabkan pendidikan di Finland tidak dinilai secara objektif. Saya mendengar dengan teliti penghujahan Prof Fred di dalam kelas. Saya masih boleh merasionalkan pendapat-pendapat Pasi Sahlberg yang dibesar-besarkan secara subjektif, misalnya tentang motif menjadi guru yang saya sentuh tadi. Demikian juga dakwaan Sahlberg bahawa keupayaan tinggi pada membaca di kalangan pelajar Finland adalah kerana ibu bapa mereka banyak membaca. Ia disanggah dengan penuh skeptis oleh Prof Fred, bahawa dakwaan itu kelakar!

finnishlessons

Petikan buku Finnish Lessons oleh Pasi Sahlberg

Tetapi saya terkejut apabila Prof Fred menjelaskan tentang pembohongan Pasi Sahlberg serta penyembunyian fakta yang amat bertentangan dengan etika dan amanah ilmu.

Sahlberg mengatakan bahawa tiada sekolah swasta di Finland, kerana mahu menekankan nilai equity di dalam pendidikan Finland. Hakikatnya, ada 80 sekolah swasta pada masa ini dan jumlahnya bertambah. Sahlberg mendakwa secara prinsipnya tiada homework di dalam pembelajaran di Finland. Dan ia salah sama sekali.

Semasa Sahlberg menyampaikan ceramahnya di Stanford Graduate School of Education di USA, rakan Pasi Sahlberg iaitu Prof Linda Darling-Hammond telah membawa seorang rakannya hadir ke ceramah tersebut. Jika selama ini ceramah Pasi Sahlberg mengundang soalan-soalan yang melankolik, asyik dengan ceritanya, kali ini rakan kepada Prof Linda Darling-Hammond melontarkan dua soalan yang amat kritikal iaitu:

  • Mengapa Pasi Sahlberg tidak mendedahkan fakta bahawa PISA score bagi negara Finland bagi tahun 2003-2009 menjunam jatuh?
  • Mengapa tidak diperkatakan kepada umum bahawa pendidikan awal kanak-kanak di Finland adalah yang termahal di dunia?

Tanpa penerangan ini, Pasi Sahlberg dianggap tidak menceritakan dengan lengkap realiti sebenar pendidikan Finland. Ia menjadi permulaan kepada pendedahan umum bahawa Pasi Sahlberg bersikap selektif, memilih hanya fakta-fakta yang enak, dan menyembunyikan sisi negatif pendidikan di Finland, malah tergamak mengemukakan fakta-fakta yang bersifat pembohongan. Prof Fred Dervin turut mengemukakan analisis beliau tentang Twitter Prof Pasi Sahlberg di dalam bahasa Finnish berbanding bahasa Inggeris. Ada bezanya!

Finland turut berdepan dengan pelbagai cabaran yang mesti difahami secara objektif. Misalnya kerajaan konservatif yang memerintah Finland sekarang mahu mengenakan yuran ke atas pelajar antarabangsa! Mereka sedang bekerja keras mengubah perlembagaan negara yang menghalang hal tersebut. Pelajar tempatan juga keresahan kerana mereka tahu, selepas pelajar antarabangsa, mereka pula akan mengambil giliran seterusnya.

Selain itu, berlaku pendedahan bagaimana di dalam sistem pendidikan Finland, aspek kerjaya telah dikenal pasti adanya elemen ketidak adilan apabila pelajar-pelajar Finland dari komuniti Somali (minoriti imigran terbesar di Finland), mengalami brainwash bahawa mereka lebih sesuai mengambil bidang kejururawatan dan tidak perubatan, walaupun layak!

photo_2015-08-06_03-29-39

Akhirnya menurut Fred Dervin, Pasi Sahlberg adalah sebahagian daripada propaganda pihak yang menjayakan projek branding kerajaan Finland di bawah seliaan pakar branding dunia iaitu Simon Anholt. Kerajaan Finland secara terancang mahukan Finland maju dengan tiga penjenamaan negara iaitu:

  • Nature
  • Design
  • Education

Karya-karya Pasi Sahlberg menyalahi disiplin akademik, dan lebih bersifat self promotion, mengaut keuntungan, dan mencetuskan banyak masalah kepada pendidikan di Finland di kaca mata antarabangsa. Dunia membazir wang kerana cuba meniru pendidikan Finland berdasarkan propaganda anti tesis pendidikan Finland iaitu Prof Pasi Sahlberg.

Sejujurnya, saya berasa amat lega mendengar pembentangan Prof Fred Dervin hari ini. Tanpa Pasi Sahlberg pun, pendidikan di Finland masih cemerlang dan banyak yang boleh dipelajari sepanjang Summer School ini. Tanpa Pasi Sahlberg, Alhamdulillah sekali lagi Allah rezekikan saya untuk diselamatkan daripada karenah golongan ‘populis’ yang gemar meromantikkan realiti hingga menyulitkan kita menggarap realiti. Apatah lagi jika mereka itu sendiri adalah ahli akademik bertaraf Harvard. Di dalam bidang sejarah, golongan ini ramai dan berpengaruh. Sungguh saya tidak sangka, di dalam dunia pendidikan pun, golongan ini wujud, dengan kewujudan yang berimpak tinggi di peringkat antarabangsa.

Teringat, bagaimana Prof Khaled el-Ruwayheb melepaskan saya daripada bayangan tidak benar tentang The Triumph of Fanaticism Kadizadeli Uthmaniyyah seperti dakwaan tokoh besar, Prof Halil Inalcik.

Prof Fred Dervin ketawa besar di dalam kelas tadi apabila saya nyatakan rasa lega saya apabila pendidikan di Finland menerima klarifikasi atas propaganda Pasi Sahlberg. Beliau menekankan, bahawa tujuan beliau mengupas hal ini secara kritikal dalam sesi pengenalan, adalah agar seluruh komuniti pendidikan dunia saling belajar antara satu sama lain, menghargai kelebihan masing-masing, tidak memuja sesuatu secara tidak benar, dan membantu Finland menjaga sistem pendidikannya daripada utopia yang mengelirukan. Bidang lain barangkali tidak mengapa. Tetapi bidang pendidikan mesti berpijak di bumi yang nyata.

Sistem PISA juga dikupas dengan panjang lebar oleh Prof Fred Dervin bahawa ia tidak dilakukan secara yang betul, terutamanya pada membandingkan aspek penguasaan bahasa yang berbeza-beza. Bahasa Finnish adalah bahasa straigh forward, sebut seperti eja, dan usaha menguasai bahasa Finnish, jauh lebih pantas berbanding penguasaan bahasa Swedish yang lebih complicated.

Insha-Allah esok, kami akan mula meneroka lebih banyak topik secara akademik, hands on, menjauhi khayalan-khayalan yang digemari oleh masyarakat ramai.

Bismillah.

HASRIZAL
Siltavuorenpenger, Helsinki
Finland

Check Also

Kita Cintakan Kematian Seperti Mereka Cintakan Kehidupan

“Kita diajar cintakan kematian bagai musuh kita cinta kehidupan” Ia adalah kata-kata yang datang daripada …

14 comments

  1. Alhamdulillah atas pencerahan ini…sememangnya apa yang Prof.Fren Dervin katakan itu sangat benar – betapa pendidikan mesti berpijak di bumi nyata.

  2. Muhammad Rusydi Bin Shamshul Anuar

    “Teringat, bagaimana Prof Khaled el-Ruwayheb melepaskan saya daripada bayangan tidak benar tentang The Triumph of Fanaticism Kadizadeli Uthmaniyyah seperti dakwaan tokoh besar, Prof Halil Inalcik” Salam ustaz..boleh saya baca ulasan dari ustaz tentang petikan di atas? Berminat untuk tahu

  3. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Segar impian baca catatan ustaz, seorang academician yang tidak terbang atas awan. Letih melihat modul, perancangan serta sistem pendidikan yang terlalu ‘ideal’ di kertas. Moga pendidikan kita juga berpijak pada bumi nyata.

    Moga Allah permudahkan perjalanan dan kembara ustaz. Demi pendidikan dan ummah.

    Sama-sama kita merubah ummah.

    -small lamb

  4. Erti hidup pada menderma

    Tidak salah perkara terlalu ‘ideal’ dalam sistem itu yang bersalah dalam memikirkan sesuatu yg ideal tak pijak bumi nyata samalah halnya seperti mengampu dengan ayat yg ‘wow’2x dan  wow !(Seperti yg ditulis oleh UHAJ) tapi indah khabar dari rupa.

    Hal ini juga berlaku dalam mengungkapkan sebuah ‘idea’, bercakap pasal isu itu mengampu golongan ini, pasal isu itu mengampu kelompok ini seolah2 ada ‘eyecontact’ rayu sokongan supaya idea diterima dari golongan tertentu.

    Kenyataan ini agak general juga, tapi itulah kebanyakannya berlaku kepada para ‘pemikir’ jika mereka benar benar fikir lagi. Apabila orang pendidikan sudah ada konflik kepentingan berlakulah hal2′ romantik’ (pernah ayat awek tak?) Emmm hehe gambsrannya begitulah lebih kurang. Saya tak melawak ustaz sayg jujur mengungkapkannya tanpa ‘favoritism’ .

    Semoga sistem pendidikan negara banteras budaya buli dan ampu bermula darjah satu, seawal usia kanak2 tadika.

    Ustaz nak tanya, Romanticism yg UHAJ maksudkan itu sama dengan tak ‘get the point’ ke? Bukan apa ustaz; motifnya semoga budaya berkenaan tidak menular dan jadi rutin dlm penyelesaian problem yg bermasalah.

    • Erti hidup pada menderma

      Dan lagi berpunca juga dari carafikir dan tindakan yang ‘pseudo-hukum saintifik’ yang luas kerangkanya

  5. Omar Abdul Aziz

    Alhamdulillah. terima kasih di atas perkongsian di atas. Saya yakin ramai guru-guru, ibu bapa hatta orang awam di Malaysia yang mempunyai keprihatinan yang tinggi terhadap sistem pendidikan di tanah air kita. Semoga perkongsian-perkongsian ustaz dalam isu pendidikan ini membantu ramai orang dalam berperanan, walaupun secara tidak langsung menjadikan Malaysia sebuah negara Islam contoh dalam membangunkan nilai-nilai terpuji dalam masyarakat, ameen

  6. Thank you!
    I really appreciate this!
    Really!

  7. Kupasan dan sharing yang sangat menarik….tq…

  8. Assalamualaikum ustaz, pernah tak ustaz baca “The Secret of Childhood” daripada Maria Montessori? Buku ini menceritkan pengalaman Maria dalam menghasilkan teknik Montessori. Saya berpendapat ada bagusnya kalau ustaz dapat baca buku sebagai rujukan untuk Khalifah Primary School.

  9. Oh selama ini kita dimomok dan digula-gulakan dengan kata-kata tiada homework di Finland, rupanya palsu semata-mata

    • Walaupun banyak spekulasi dan momokan namun ia tidak mengurangkan kualiti pendidikan mereka dan contoh yg boleh diambil utk kemajuan pendidikan malaysia.

  10. Memang nya seperti apa sih realita pendidikan di Finlandia? Bukankah mereka memiliki sistem pendidikan terbaik di dunia?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share