Pedagogi Dahulu, Kemudian Teknologi

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [179.74 KB]

Apabila berfikir tentang teknologi dan pembelajaran, kita perlu betulkan hala tuju antara P&P dengan teknologi. Jika kita fikir bagaimana hendak mengubah suai pengajaran dan pembelajaran supaya boleh menggunakan teknologi, maka ia memang mengundang padah malah salah. Apa yang kita perlu fikir ialah apakah masalah-masalah yang wujud di dalam pengajaran dan pembelajaran kita sekarang, dan bagaimana teknologi boleh membantu menyelesaikannya.

Pada masa ini trend di dalam pendidikan dan teknologi sudah semakin kritikal, bahawa kita hari ini bukan lagi berfikir bagaimana hendak membawa teknologi ke dalam pendidikan, sebaliknya meneliti pendidikan dan masalah yang ada, kemudian berfikir bagaimana teknologi boleh membantu. Justeru jangan pula nampak satu peranti atau aplikasi menarik, terus berfikir, saya mahu membawanya ke dalam pengajaran dan pembelajaran, tanpa terlebih dahulu mengenal pasti apakah keperluannya.

Di dalam kajian mengenai collaborative activities dalam student-centered, bahagian besar yang terjadi di dalam sesi berkenaan ialah BERTANYA SOALAN, diikuti dengan MENJAWAB SOALAN, kemudian satu bahagian kecil MEMBUAT KESIMPULAN (Hakkarainen, 2004).

Jika kemahiran bertanya soalan itu masih lemah, pelajar ertinya masih belum belajar. Dalam collaborative work yang bersifat kerja berkumpulan sekali pun, sebenarnya pembelajaran berlaku di dalam minda individu. Kerja kumpulan hanya menyokong dan membantu.

Adakah pelajar kita sudah menjadi pelajar? Jika belum, kita ada tanggungjawab besar melangkaui peperiksaan, untuk memupuk motivasi yang bertenaga, minda yang aktif, beberapa kemahiran belajar, barulah mereka jadi pelajar dalam erti kata yang sebenarnya. Barulah mereka akan menjayakan student centered, dan barulah mereka sesuai untuk cemerlang, sama ada SPM, IGCSE atau IB.

Dan untuk menangani keperluan-keperluan asas ini, fikirkan tentang pedagogi kita, fikirkan tentang alat-alat yang kita guna, mungkin kemudian nanti, akan ada keperluan untuk menggunakan teknologi. Jika kita putuskan bahawa tiada keperluan untuk teknologi dibabitkan di dalam pengajaran dan pembelajaran, ia mestilah natijah daripada kompetensi kita di dalam pengajaran dan pembelajaran, dan bukannya kerana analisis yang lemah atau kemahiran mengajar yang rendah.

Hasrizal Abdul Jamil
LET, Oulun Yliopisto,
Suomi

Check Also

Kita Cintakan Kematian Seperti Mereka Cintakan Kehidupan

“Kita diajar cintakan kematian bagai musuh kita cinta kehidupan” Ia adalah kata-kata yang datang daripada …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share