November, 2012

  • 17 November

    Tidak Perlu Menjadi BoBoiBoy Untuk Hebat!

    “Best kan? Kalau ada kuasa macam cerita BoBoiBoy?’ kata Imad. “Ha ah. Macam Gopal pun ok dah!” balas Saif. Kami sedang bersarapan pagi. Saya membaca jurnal di iPad, sambil meneman anak-anak yang rancak makan bihun. “Kenapa Allah tak bagi kita power macam BoBoiBoy kan?” sambung Imad lagi. Naurah dan Muiz khusyuk mendengar perbualan budak lelaki dua orang itu. “Kan Abi?” Saif menegur saya yang semenjak tadi tidak menyertai perbualan mereka. MELENTUR BESI Sambil membaca, telinga saya mencuri-curi dengar apa yang mereka bualkan. Maknanya, jurnal saya itulah yang saya tidak faham, barangkali. Mata boleh melihat banyak benda dalam satu masa, tetapi …

  • 16 November

    Gaza dan Doa Kita

    Gaza bermandi darah lagi. Hujan peluru. Syuhada’… Syuhada’… Hati pedih, mulut mahu menjerit. Mahu menyumpah seranah Zionis. Mahu kongsi pelbagai pautan di Facebook dan Twitter. Tetapi saya rasa ia seperti tidak punya sebarang makna. Saya menjerit di perkarangan universiti di Jordan. Saya menjerit di kota Belfast, Ireland Utara. Zionis masih di situ. Tidak sedikit pun terkuis oleh jeritan dan pelbagai tindakan saya. Kerana itu kali ini saya sepi. Termenung. Selepas puas memandang jauh, saya pulang melihat diri. Muhasabah. Terpandang hadith Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam: عَنْ ‏ ‏أَبِي هُرَيْرَةَ ‏ ‏قَالَ ‏ ( ‏قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ …

  • 14 November

    Cara Kita Memandang Kanak-kanak

    “Syabas kepada tuan-tuan dan puan-puan, terutamanya yang anak mereka ramai dan sudah dewasa” saya memulakan penyampaian. Syabas kerana, menjadi kebiasaan kita semasa anak seorang, kita sangat bersemangat mahu mendidik anak. Pelbagai teori mahu diguna pakai untuk memastikan tomei-tomei kita cemerlang. “Macam mana saya nak pastikan anak saya suka sembahyang, ustaz?” tanya seorang ibu muda. Anaknya baru mencecah usia setahun! Takut pula saya memikirkan ibu bapa seperti ini. Terlebih semangat. Tetapi jika anak sudah empat lima orang seperti saya, tambahan pula mereka bukan lagi kanak-kanak, sebaliknya sudah menjadi remaja yang peluh masam dan banyak ragam, maka saya menumpang kagum pada kesungguhan …

  • 13 November

    Panduan Mengahwini Seorang Doktor

    “Apa persediaan yang diperlukan untuk mengahwini seorang doktor?” seorang penghantar emel bertanya soalan. Jawapannya ada di dalam tiga buku yang telah saya tulis. Tetapi memberitahu begitu mungkin tidak membantu. Apa yang ingin disampaikan mungkin perlu diberitahu secara spesifik agar JELAS. Berikut adalah rumusan yang boleh saya fikirkan, apabila seseorang yang bukan doktor mahu mengahwini seorang doktor: 1. GADIS ITU DOKTOR Anda mengahwini seorang gadis, yang anda pilih, dan cintai, kerana dirinya adalah dirinya, sebelum beliau seorang doktor. Pandanglah dia sebagai gadis itu, bukan sebagai seorang doktor. Dia mahu dirinya dicintai sebagai dirinya. Jika dirinya melakukan kesilapan, ia adalah kerana dirinya …

  • 11 November

    Kenapa Ummi ‘Cuti’ Sembahyang?

    “Abi, kenapa Ummi tak sembahyang?” tanya Saiful Islam. “Umi bercuti” saya menjawab. “Cuti apa?” tanyanya lagi. “Hmm, Allah sayangkan orang perempuan. Dia bagi orang perempuan cuti” saya menjawab. Seperti berdalih. “Kenapa pula Allah sayang orang perempuan sahaja?” setiap lanjutan pertanyaan bererti jawapan sebelumnya tidak sempurna. “Ok, Yop betul nak tahu?” saya mengubah kerusi duduk. “Mestilah. Yop nak tahu” katanya. “Macam ini. Yop dah faham bab aqil baligh, kan?” saya memulakan penjelasan. “Hari tu Abi dah cakap” jawabnya. “Hari itu Abi cakap bab aqil baligh lelaki. Kali ini Abi nak cakap bab aqil baligh perempuan pula” tangan saya seram-seram sejuk membuat …

  • 8 November

    Dakwah: Menjinak Atau Meliarkan

    “Yarhamkallah!” kata Mu’awiyah bin al-Hakam al-Sulami. Beliau mengucapkannya ketika seorang jemaah yang sedang bersolat bersin. Beliau juga sedang bersolat! Jemaah yang lain berpaling kepadanya mengisyarat supaya diam. “Habislah aku! Kenapalah aku mengucapkannya begitu hingga semua jemaah memandang!” sahabat itu keresahan. Bimbang dimarahi oleh Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Usai mengerjakan solat, Mu’awiyah bin al-Hakam al-Sulami dipesan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam: إن هذه الصلاة لا يصلح فيها شئ من كلام الناس… إنما هو التسبيح والتكبير وقراءة القرآن “Sesungguhnya solat ini, tidak harus di dalamnya ada sebarang kalam manusia. Sebaliknya ia hanyalah tasbih, takbir dan membaca al-Quran” Sahabat yang ditegur …

  • 7 November

    Antara NAS dan INSAN

    Jurang budaya di dalam masyarakat kita semakin melebar. Jika diambil negeri Selangor sahaja pun, kita sudah cukup terasa betapa jauhnya beza keperluan dan kemahuan Muslim yang berada di Tanjung Karang dan Sungai Besar, dengan mereka yang berada di Subang dan Damansara. Perbezaan itu lebih terasa apabila kita mendekati mereka dengan DAKWAH, yang menuntut kita agar tepat dalam menyampai (AL-HIKMAH). ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah …

  • 3 November

    Laras Akademik vs Laras Populis

    Sudah lama saya tidak mengendalikan kursus motivasi. Semenjak menyambung pengajian di UKM, dan STC kembali menjadi seperti hari satunya, saya hanya menerima jemputan program kecil-kecilan untuk terus memberi, dan seadanya, menerima. Kali ini saya berprogram bersama warga kerja Pejabat Kesihatan Daerah Ledang di Johor. Program ini adalah hasil inisiatif sahabat saya, Dr. Norizad yang sudah selaras visi dan misi kami semenjak sebumbung di Belfast lagi. Beliau amat berharap melalui program ini, para doktor, pembantu kesihatan, matron, jururawat, pembantu farmasi, pegawai tadbir dan seluruh warga kerja perkhidmatan kesihatan daerah ini, dapat meningkatkan penghayatan kerja, buat diri mereka sendiri dan masyarakat menumpang …

  • 1 November

    Tahun Ini Aqil Baligh?

    “Abi, apa dia yang bila kita dah boleh tanggung dosa sendiri tu?” tanya Saiful Islam. “Dah boleh tanggung dosa sendiri? Mampu ke nak tanggung dosa?” saya membalas pertanyaan dengan pertanyaan. “Habis tu apa?” anak sulung saya kebingungan. “Bukannya sudah boleh tanggung dosa sendiri, tapi KENA tanggung dosa sendiri!” saya membetulkan soalannya. “Aha, betul, betul. Apa dia?” tanyanya. “Aqil baligh!” saya menjawab. “Haa, aqil baligh!” ujar beliau. “Abi aqil baligh umur berapa tahun?” soalnya lagi. “Lebih kurang umur Yop sekaranglah!” saya terus menjawab. “Oh, alamak. Maknanya adakah Yop juga akan aqil baligh tahun ini? Habislah. Suara bertukar, bermisai!” katanya sambil mengurut …

October, 2012

  • 31 October

    Iconoclasm di Bumi Haramain

    Bangunan lama sudah tiada Ia satu bentuk ICONOCLASM.  Iconoclasm is the deliberate destruction of religious icons and other symbols or monuments, usually with religious or political motives. It is a frequent component of major political or religious changes. The term encompasses the more specific destruction of images of a ruler after his death or overthrow (damnatio memoriae), for example, following Akhenaten’s death in Ancient Egypt. – wikipedia ICONOCLASM bukanlah ciri yang patut dikhususkan dan ditujukan hanya kepada ‘Wahhabiah’. Ia wujud dalam semua bentuk gerakan Islah dan Tajdid, hatta reformasi dalam agama lain. Orang Kristian pun ada Calvinist Iconoclasm. Kerana mahu …

  • 24 October

    Dakwah ‘Hati Kering’!

    Saya kehairanan semasa membaca buku  al-Tariqah al-Muhammadiyyah fi Bayan al-Sirah al-Nabawiyyah al-Ahmadiyyah oleh tokoh yang sedang saya kaji, Sheikh Mehmed Birgivi (1522-1573M). Sheikh Mehmed Birgivi datang daripada latar belakang keluarga, pendidikan serta persekitaran Tasawwuf. Malah pada hari ini, ada beberapa kumpulan Tarekat seperti Tarekat Bayramiyah, yang menyatakan bahawa asas disiplin kumpulan mereka adalah pada legasi Sheikh Mehmed Birgivi. Keturunannya yang masih bergiat dalam pendidikan hari ini iaitu Sheikh Muhammad Amin Siraj di Masjid Fatih, Istanbul, juga adalah seorang tokoh dalam Tasawwuf semasa. Sedangkan, membaca buku Sheikh Mehmed Birgivi tidak langsung menampakkan kepada saya bahawa beliau seorang Sufi. Di dalam kajian sejarah …

  • 23 October

    Sunnah Meminta Pendapat Anak

    “Kalau Abi tanya sikit, boleh?” saya memecah sepi di dalam kereta. “Tanyalah” jawab Saiful Islam. “Apa tentang Abi yang paling Yop suka?” saya menyoal. “Hmm…” anak sulung saya mengeluh perlahan. Lama beliau berfikir. Sambil memandu, saya memandang di ekor mata memerhatikan gelagatnya. “Sabar! Yop rasa Abi seorang yang sabar” jawabnya. “Kenapa agaknya Yop kata Abi sabar?” saya menyoal lagi. “Bukan senang jadi bapa. Anak-anak buat perangai macam-macam. Tapi Abi sabar” terang beliau. “Sesekali Abi marah juga. Yop pun pernah kena rotan juga, kan?” saya mahukan kepastian. “Sesekali tak apalah. Biasalah tu” jawabnya. Jawapan yang Saiful Islam berikan itu mencetuskan rasa …