March, 2008

  • 7 March

    Menjernihkan Perubahan PAS-DAP

    “Susah nak ceramah bab Negara Berkebajikan ni” antara keluhan yang terdengar semasa kempen pilihanraya baru-baru ini. Perubahan pendekatan yang ditunjukkan oleh PAS sepanjang tempoh kempen, merupakan suatu proses yang mencabar. Biar pun taklimat telah dibuat oleh kepimpinan tertinggi PAS kepada jenteranya semasa melancarkan manifesto tempoh hari, ada beberapa persoalan yang …

December, 2007

  • 31 December

    Manusia Separuh Manusiawi

    Pemergian ke PUISI 2007 di Waterford Ireland baru-baru ini memberikan saya banyak pengalaman berharga. Bukanlah kerana banyaknya kejadian yang berlaku ke atas diri saya, tetapi lebih kerana hasil kelaziman membuka mata dan telinga terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita. Mungkin ini caranya yang baik untuk kita mendidik diri. Jangan …

October, 2007

  • 10 October

    Teman Nak Jadi Angkasawan!

    Shariman, saya, Faisal, Dzulkhairi, Ziad, Harith dan Fazrin, Blok B SIS, 1990 “Kenapa mike sugul ni?” saya menyapa Fazrin. “Mike tengok tu. Yang sana tu Bintang Utara, yang sebelah sini Buruj Pari” katanya sambil menunding jari ke langit. Angin malam di tepi padang sekolah, terasa nyaman sekali. “Habis, apa yang …

  • 9 October

    Aidilfitri: Meraikan Islamnya Kita

    Begitu cepat masa berlalu. Tanpa disedari, Ramadan telah pergi meninggalkan kita. Apakah masih ada peluang untuk bertemu dengan Ramadan yang akan datang, hanya Allah jualah yang mengetahuinya. Terkenang kita kepada peristiwa bagaimana Nabi sallallāh ‘alayhi wa sallam ketika menaiki tangga-tangga mimbar masjid baginda sallallāh ‘alayhi wa sallam, mengaminkan satu persatu …

September, 2007

  • 14 September

    Ramadan: Di Mana Bumi Dipijak

    “Macam mana ni ustaz. Saya nak puasa ikut mana?” sms seorang pelajar di luar negara kepada saya. Soalan yang sama datang setiap tahun, dan saya sendiri menempuh soalan yang sama setiap tahun saya berada di UK dan Ireland. “Ikutlah keputusan masjid. Masjid yang dianggap sebagai reference point di situ. Masjid dan kesatuan… …

  • 12 September

    Soalnya di Mana Ramadan Kita

    Sungguh menghairankan. Khabarnya dia itu sudah tertambat. Sudah diikat sepanjang Ramadhan ini. Bukan dengar-dengar, malah Nabi sallallāh ‘alayhi wa sallam sendiri yang memberitahu mengenainya: Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallāh ‘alayhi wa sallam bersabda: “Apabila tiba Ramadan, maka pintu rahmat akan dibuka, pintu neraka Jahannam akan ditutup, dan syaitan …

June, 2007

  • 21 June

    Muslim Pencemar Islam

    Peserta IYEP membentangkan idea mereka tentang Conflict Solutions Inter-Civilizational Youth Engagement Program (IYEP) yang baru melabuhkan tirainya semalam, telah memberikan saya pelbagai suntikan idea tentang pelbagai perkara. Banyak yang perlu dianalisis, justeru banyak juga yang perlu ditulis untuk dikongsi bersama pembaca. Rata-ratanya, saya amat berpuas hati dengan kualiti peserta. Setiap …

May, 2007

  • 31 May

    Isu Kartika: Lebih Irish Daripada Irish

    “Hello!!!” jeritan kedengaran dari luar rumah. Terkejut saya dibuatnya. Disebabkan oleh suhu bilik saya di loteng agak sejuk, malam itu saya tidur di ruang tamu di tingkat bawah. Siapa pula yang mengetuk pintu malam-malam buta begini. Jam menunjukkan pukul 2:30 pagi. “Sorry mate, I’m your neighbour next door. Ashley didn’t …

May, 2006

  • 1 May

    Jemaah Itu Keperluan, Ummah Itu Tujuan

    “SAYA kena sertai semua kumpulan. Kalau ikut satu sahaja, nanti jadi Jamaah Centric!” kata seorang siswa. “Lebih baik aku bebas. Tak terikat dengan mana-mana kumpulan. Mana-mana ada kelas pengajian, aku akan pergi. Ini baru Ummah Centric” komen seorang pelajar pula. Kebelakangan ini, isu Jamaah Centric Vs. Ummah Centric hangat diperbincangkan …

October, 2005

  • 30 October

    Sukar Untuk Kusembunyikan Ia

    BERAT. Sukar untuk kusembunyikan. Apakah yang mahu disembunyikan itu? Pastinya, apa yang cuba saya sembunyikan bukanlah hak orang lain. Saya bukan menyembunyikan ilmu, atau berita atau apa-apa yang menjadi kewajipan saya menyampaikannya. Apa yang cuba saya sembunyikan, adalah sesuatu yang rumit. Kita telah diajar oleh guru bahawa, senyuman yang biasa …