Suleyman Hilmi Tunahan: Pendidikan Adalah Jihad

20130630-100217.jpg

“Apabila Badi’uzzaman Sa’id al-Nursi kata aku berlindung dengan Allah daripada politik, kata-kata itu perlu diletakkan dalam konteksnya” saya berbual tengah hari itu.

“Anta kecewa dengan politik?” tanya sahabat saya.

“Anta rasa?” saya membalas pertanyaan dengan pertanyataan.

“Kebelakangan ini nampaknya begitu” jawab beliau.

Sepi.

Sesekali, ada sahabat menjenguk bertanya khabar. Adakalanya, saya rasa sunyi apabila seorang yang menghubungi saya, berhubung kerana ada hajat. Mahu mengajak menyertai MLM atau sekurang-kurangnya mahu menjemput ceramah.

Tidak salah.

Cuma saya yang jauh di dalam hati tertanya-tanya, “tiadakah sahabat yang bersahabat denganku sebagai seorang sahabat? Tiada hajat, tiada kepentingan. Hanya ukhuwwah”

“Tidak mudah untuk mengunyah hadam celaan kawan kepada kawan. Hajat kita nak kemukakan pandangan demi kebaikan, tetapi apa sahaja yang bercanggah dengan status quo, akan dibelasah habis-habisan” saya mengeluh.

“Facebook, Whatsapp, kemudahan print screen, semua itu menjadi musibah. Sampai gerakan Islam pun tergadai akhlaq amilinnya” kata beliau.

“Ya. Sampai tak kenal lagi who is who. Dilabel sebagai anti kepimpinan ulama atau anti ulama ini, kurang sikit sahaja daripada dilabel ‘murtad’. Hina sangat. Logikkah ana membenci ulama? Hmm…” saya hanyut seketika dalam fikiran.

“Habis, apa perjuangan anta jika politik sudah begitu mengecewakan?” tanya beliau.

Jujur.

“Politik tidaklah mengecewakan. Tetapi politik kepartian yang lelah. Atau lebih tepat, politik orang kita. Orang Melayu” saya menjawab, walaupun tidak berapa menjawab.

“Parti baru?” soal sahabat saya.

“Itu menambah kepeningan yang ada. Tetapi sesuatu yang ana yakin ialah, politik sering mengecewakan. Namun pendidikan tidak pernah. Pendidikan adalah jihad” saya berpendapat.

“Macam Süleyman Hilmi Tunahan?” beliau menduga.

Somehow. Tetapi Süleyman Hilmi Tunahan berjuang untuk zamannya. Bagi kita hari ini, semangatnya sama, caranya mungkin berbeza” saya menambah.

“Tapi anta sudah tidak aktif lagi dengan Khalifah Model School” soal beliau.

“Sekolah rendah, tidak. Tetapi ana adalah anggota BOD Yayasan Pendidikan Khalifah. Dan usik-usik kami beberapa tahun yang lalu untuk membawa Sekolah Mithali Khalifah ke peringkat sekolah menengah, jadi kenyataan. Di luar politik, banyak benda yang dirancang, menjadi. Dalam ‘jemaah’ plan macam-macam, akhirnya hilang begitu sahaja” saya berkata.

“Bukankah sepatutnya anta salurkan semangat Süleyman Hilmi Tunahan ke Maahad Tahfiz Sulaimaniyyah di Bangi itu? Mereka merupakan legasi Süleyman Hilmi Tunahan” kawan saya menyoal.

“Sesekali ana bantu juga MTS. Tetapi Süleyman Hilmi Tunahan sendiri tidak menghadkan mesej perjuangannya hanya kepada satu kumpulan, dan tidak kumpulan yang lain. Wadah pelbagai, matlamat sama. Pendidikan adalah jihad” saya merumus perbualan.

BIODATA SÜLEYMAN HILMI TUNAHAN 

Al-Imam Süleyman Hilmi Tunahan adalah daripada keluarga sarjana Islam yang terkemuka. Datuknya adalah Kaymak Hâfiz dan keluarganya adalah dari silsilah keturunan İdris Bey yang nasabnya sampai kepada Rasulullah s.a.w. Di zaman Sultan Muhammad al-Fatih (1444 – 1446 / 1451 – 1481), beliau mencari orang yang mempunyai nasab keturunan Nabi s.a.w. dan apabila İdris Bey ditemui, beliau dikahwinkan dengan saudara perempuan al-Fatih.

İdris Bey kemudiannya dilantik sebagai Amir bagi kawasan Tuna dan diberi gelaran Tuna Hanı atau Tunahan. Beliau bertanggungjawab menguruskan hal cukai dan jawatan serta gelaran Tunahan itu kekal kepada cucu cicitnya hinggalah sampai kepada Osman Bey iaitu ayahanda Süleyman Efendi. Osman Bey merupakan tenaga pengajar di Madrasah Satırlı. Suatu ketika, beliau bermimpi yang sebahagian anggota tubuhnya terkeluar dan terangkat ke langit lalu mengeluarkan cahaya. Mimpi tersebut ditafsirkan bahawa akan lahir daripadanya seorang anak soleh yang akan menyebarkan Islam di serata alam.

Osman Bey kemudiannya berkahwin dan beroleh empat orang anak lelaki iaitu Fehmi, Süleyman Hilmi, İbrahim dan Halil.

Süleyman Hilmi dilahirkan di bandar Ferhatlar yang terletak di wilayah Silistre, (Bulgaria hari ini) pada tahun 1888. Pendidikan awalnya bermula di Madrasah Satırlı bersama-sama dengan adik beradiknya yang lain. Semasa di madrasah inilah, Osman Bey dapat melihat kelebihan Süleyman Hilmi berbanding dengan anak-anaknya yang lain. Süleyman Hilmi diberikan perhatian yang intensif, malah dilayan secara istimewa agar kematangannya meningkat cergas. Osman Bey sering menyebut, “Silakan wahai anakku, wahai Süleyman Efendi!”. Ia menimbulkan rasa segan yang amat sangat pada diri Süleyman Hilmi atas penghormatan yang diberikan oleh ayahandanya walau pun dirinya masih lagi seorang anak kecil.

Selepas menamatkan pengajian di Madrasah Satırlı, beliau dihantar ke Istanbul oleh ayahnya untuk menyambung pengajian. Süleyman Hilmi dibekalkan dengan tiga pesanan:

  1. Agar dirinya berjimat cermat dan tidak membazir
  2. Agar dirinya berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menguasai ilmu al-Usul.
  3. Mempelajari ilmu Mantiq (Logik) sebaik mungkin sehingga ilmunya menjadi teguh.

Di Istanbul, beliau menamatkan pengajiannya di Madrasah al-Fatih, dan seterusnya di Dar al-Khilafah al-‘Aliyah pada tahun 1913. Kelulusan di dalam modul kehakiman, telah membawa kepada tawaran perlantikan Süleyman Hilmi sebagai Kadi di Kastamonu. Hal ini diketahui oleh bapanya, lalu beliau menghantar surat kepada Süleyman Hilmi yang berbunyi, “wahai Süleyman, ketahuilah bahawa aku tidak menghantar engkau ke Istanbul agar engkau berada di dalam neraka!” Lalu bapanya mengingatkan Süleyman tentang hadith Nabi s.a.w daripada Buraidah yang menjelaskan tentang tiga Kadi, satu di syurga, dua di neraka. Osman tidak mahu anaknya memegang jawatan Kadi. Süleyman Hilmi menjelaskan bahawa dia tidak meminta jawatan tersebut, tetapi hanya untuk mempelajari aspek-aspek kehakiman agar sempurna penguasaan ilmunya. Osman Bey gembira dengan penjelasan anaknya Süleyman Hilmi.

Süleyman Hilmi membesar di Istanbul di dalam suasana negara yang sedang kacau bilau. Semasa berlakunya rampasan kuasa penggulingan Sultan Abdul Hamid II pada tahun 1909, Süleyman Hilmi masih lagi di bangku pengajian. Dia menentang sekeras-kerasnya revolusi itu serta sebarang usaha pembaratan yang dilakukan.

Malang sekali, tidak sampai lima tahun Süleyman Hilmi beroleh ijazah pendidikannya, bumi Turki ditimpa musibah. Turkish Grand National Assembly telah dibentuk, Kesultanan dan Institusi Khilafah dimansuhkan, Sultan Mehmed VI Vahîdeddîn (1918 – 1922) digulingkan, Republik Turki diisytiharkan penubuhannya, dan akhir sekali, semua 520 sekolah di Turki telah digabungkan di bawah polisi pendidikan sekular pada tahun 1924.

Polisi ini telah menyebabkan semua pendidik ilmu Syariah di sekolah hilang pekerjaan. Ramailah yang diserapkan ke jawatan-jawatan lain seperti imam dan penceramah di masjid, malah tidak kurang yang mengambil keputusan untuk bersara. Namun Süleyman Hilmi menolak semua itu kerana baginya, perbuatan itu semua akan menyebabkan bangsa Turki buta Islam dan al-Quran

Oleh itu, Süleyman Hilmi bergerak aktif meneruskan aktiviti mengajarnya di Masjid Sultan Ahmet dan Süleymaniye, Yeni Cami, Şahzade Paşa, Kasim Paşa dan beberapa masjid yang lain.

Beliau juga terus menerus memberi peringatan kepada rakan-rakannya agar tidak takut kepada pemerintah, sebaliknya meneruskan usaha mengajar masyarakat ilmu Islam. Katanya, “Wahai saudara-saudaraku para guru sekalian, sesungguhnya kamu hari ini adalah jaminan keselamatan agama di bumi ini dengan jumlah kita yang melebihi 500 orang. Seandainya setiap seorang dari kalangan kamu mengajar 3 orang di rumah masing-masing, kita sudah boleh melahirkan 1500 orang yang memperolehi tarbiah Islam. Dengan jumlah itu, Allah akan memanjangkan umur Islam sekurang-kurangnya 50 tahun akan datang dan ia adalah usaha untuk satu atau dua generasi.”

Seruan Süleyman Hilmi itu telah menaikkan semangat para guru dan mereka telah menulis surat kepada kerajaan menyatakan kesanggupan mereka untuk mengajar tanpa gaji memandangkan negara yang belum pulih dari menanggung perbelanjaan perang. Surat mereka telah dibalas dengan surat pekeliling kabinet Atatürk yang menyebut, “Telah diputuskan penerimaan polisi penyatuan sekolah. Maka sebarang aktiviti yang bercanggah dengan keputusan ini akan dikenakan tindakan yang sekeras-kerasnya”.

Ini telah mencetuskan bibit-bibit hitam di dalam perjalanan seorang guru yang amat cintakan profesyennya, Süleyman Hilmi Tunahan. Dia telah memulakan aktiviti mengajar anak-anak muridnya secara rahsia kerana merasakan dirinya berdosa di hadapan Allah jika berhenti. Namun tiada siapa yang berani untuk menjadi anak muridnya, bimbang diketahui oleh rejim Atatürk. Süleyman Hilmi tidak berputus asa, sebaliknya beliau memulakan pengajian itu dengan mengajar kedua-dua anak perempuannya di rumah, supaya mereka boleh mengajar suami dan anak masing-masing.

Usaha mendapatkan anak-anak murid bagi Süleyman Hilmi bukanlah suatu usaha yang mudah. Namun dia tetap cekal lantaran kecintaan dan komitmennya yang mendalam terhadap pendidikan. Seandainya ada anak muridnya yang jatuh sakit, Süleyman Hilmi akan membawa sendiri budak itu berjumpa dengan doktor, dan dibayar dengan duit beliau sendiri, agar anak-anak murid terus bersemangat tinggi berkhidmat untuk Islam. Beliau adalah bapa yang penyayang dan guru yang murabbi. Anak-anak muridnya datang dari segenap ceruk kampung Anatolia yang fakir dan miskin tetapi kemudiannya pulang ke kampung masing-masing sebagai seorang insan yang berhemah tinggi.

Strategi Süleyman Hilmi Tunahan di dalam meneruskan profesyen perguruannya adalah seperti berikut:

Sentiasa Bertukar Tempat

Di suatu hari, beliau mengajar anak-anak muridnya di bilik Muazzin di Masjid Şahzade Paşa dan pada hari yang berikutnya beliau mengajar di rumah salah seorang anak muridnya di penjuru Istanbul. Kadang-kadang beliau membawa anak muridnya ke celah-celah bangunan usang, atau di bilik-bilik bawah tanah di bangunan yang ditinggalkan. Pernah beliau berkata kepada anak muridnya, “Apa yang penting ialah dakwah kita berjaya, kerana itulah kita tidak kisah dengan nasib diri masing-masing. Kita menerima sahaja seandainya tempat kita adalah di tempat orang meletak kasut di majsid. Aku mengajar kamu dan aku pindahkan kamu dari satu tempat ke satu tempat seperti kucing yang menggendong anaknya”. Itulah Süleyman Hilmi Tunahan.

Mengambil Upah Bercucuk Tanam

Al-Imam Süleyman Hilmi Tunahan mengambil upah bercucuk tanam bersama anak muridnya di ladang. Di waktu siang mereka memakai pakaian peladang dan bercucuk tanam. Manakala selepas tenggelam matahari, mereka akan memulakan sesi pengajian secara yang tersembunyi. Apabila kedudukan mereka dikesan oleh pihak polis, mereka akan membawa kitab masing-masing berpindah ke tempat lain, sama ada di ladang-ladang mahu pun di celah pergunungan.

Menghantar Anak Muridnya Ke Merata Tempat Untuk Persediaan Dakwah

Süleyman Hilmi Tunahan sentiasa menggalakkan anak-anak muridnya supaya merantau dan membuka pusat-pusat pengajian al-Quran di sana. Katanya, “pergilah kamu semua ke kampung halaman masing-masing dan bukalah Dar al-Quran serta asrama pelajar di sana. Ajarkan anak-anak umat Muhammad s.a.w. Kitab Allah dan agama-Nya. Jika kamu laksanakan ini semua, aku lepaskan kamu. Seandainya tidak, akan kugenggam leher kalian!”

Pada tahun 1949, kerajaan telah membuka kembali sekolah agama hasil tekanan yang dikenakan oleh umat Islam di Turki. Apabila Parti Demokrat mendapat mandat memerintah pada tahun 1950, aktiviti-aktiviti Islam kembali aktif. Terkabullah pada masa itu impian Süleyman Hilmi dan beliau dapat mengajar semula secara sempurna. Pada masa itu, masjid-masjid sudah tidak berimam, malah jika ada berlaku kematian, jenazah menanti di masjid untuk disembahyangkan. Di zaman derita itulah Süleyman Hilmi terus gigih berbakti.

Sekolah menghafal al-Quran dan pendidikan bermanhajkan metodologi al-Imam Süleyman Hilmi Tunahan akhirnya ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1952.

Kehidupan yang penuh derita dan sengsara ketika mengajar dan membesarkan anak-anak muridnya, menjadikan Süleyman Hilmi menderita fizikal badannya. Pada 16 September 1959, al-Imam Süleyman Hilmi Tunahan pulang kepada Allah ketika merah Maghrib melabuh tirai.

Pengerusi Parlimen pada masa itu, İbrahim Kırazoğlu meminta supaya jenazah Süleyman Hilmi dikebumikan berhampiran makam moyangnya Sultan Muhammad al-Fatih dan cadangan itu mendapat kelulusan Perdana Menteri.

Keesokan harinya orang ramai mula membanjiri perkarangan Masjid Sultan Muhammad al-Fatih. Akan tetapi pihak polis telah mengeluarkan arahan agar jenazah Süleyman Hilmi tidak dikebumikan di Masjid Sultan Muhammad al-Fatih. Pihak polis menggali sendiri kubur di kawasan Karacaahmet dan akhirnya jenazah al-Imam Süleyman Hilmi Tunahan dikebumikan di situ. Benarlah seperti yang pernah disebutkan oleh beliau pada suatu hari, “mereka akan takutkan kematian kita sama seperti mereka takutkan kehidupan kita”.

Semoga Allah merahmati insan seperti Süleyman Hilmi Tunahan yang memikul amanah mendidik anak bangsa agar sinar Islam terus bercahaya di celah gelombang Riddah Atatürk dan regimnya.

PESANAN IMAM BIRGIVI

Di dalam Tariqah Muhammadiyyah juga, Imam Birgivi pernah berpesan:

“Adalah tidak cukup untuk sekadar kita beramal dengan apa yang kita tahu (walaupun ia merupakan sebuah kewajipan). Di sana juga ada tanggungjawab untuk membantu orang lain. Oleh yang demikian, menjadi kewajipan ke atas diri kita untuk mengajar orang lain serta menggalakkan mereka melakukan perkara yang makruf dan meninggalkan perkara yang dilarang.

Untuk mencari ilmu, dan beramal dengannya adalah tanggungjawab individu. Ia disebut sebagai fardhu ain. Manakala membimbing orang lain kepada kebenaran, ia adalah tanggungjawab sosial. Ia disebut sebagai fardhu kifayah. Ia merupakan tanggungjawab yang mesti ditunaikan oleh masyarakat sebagai sebuah komuniti”

Benarlah sabda Nabi sallallahu ‘alayhi wa sallam:

“Sesungguhnya aku ini diutuskan sebagai seorang mu’allim (pendidik)” [Hadith riwayat Ibn Majah]

Pendidikan sebagai jalan islah, adalah pilihan saya pada baki usia ini. Saya percaya bahawa manusia adalah paksi kepada kehidupan di muka bumi, dan manusia itu pula intipatinya adalah pada akal kurniaan Allah. Pendidikan adalah jalan untuk mencapai akal itu, membentuknya dan menyuburkannya agar sihat dalam memandu kehidupan, dan beragama. Semuanya dengan semangat wahyu pertama pembuka tirai kenabian terakhir kehidupan ini iaitu IQRA’.

Pendidikan memberi sinar.

Bahawa umat  masih baik, hanya perlu dibentuk dengan apa yang telah menyelamatkan umat yang terdahulu. Meneladaninya pula bukanlah pada menyalin dan mengulang apa yang terjadi di zaman silam, tetapi pada mengambil yang baik menjadi teladan, dan yang buruk dijadikan sempadan.

Membina masyarakat, berteraskan ilmu.

Hasrizal @ www.saifulislam.com
43000 BSP

 

Check Also

Mu’arrikhun: Membumikan Sejarah di Gelanggang Ummah

“Saya tidak seronok memikirkan peraturan di Malaysia, pensyarah perlu bersara wajib pada usia 65 tahun” …

4 comments

  1. Mohd Dzulhuzmi

    Allahhurabi, besar sungguh jasa beliau

  2. Guru yang sang murobbi. Ust, adakah Suleyman Hilmi Tunahan ada sedikit perkaitan dengan Imam Birgivi?

  3. Terima kasih ustad atas perkongsian ilmu, rupanya di turki terdapat ramai ulama yang hebat yang boleh dijadikan ikon ikutan muslim.

  4. di malaysia ada satu asrama yang berhubung dengan ustaz suleyman hilmi tunahan (afendi hazret leri). asrama itu di bangi, nama dia maahad tahfiz suleymaniah kalau tak silap

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.