Saya menulis di Facebook (3 Januari 2025):
Kejahilan memang penyakit.
Kita hanya biasa dengan satu dua hadis mengenai โfitrahโ, lalu kita bercakap mengenai fitrah, kita buat macam-macam konsep, bebelkan orang lain kalau tidak kena dengan kefahaman kita, dan kita dikenali ramai, malah dirujuk, hingga sukar menyedari, menginsafi, dan merawat kejahilan. Walhal hadis mengenai fitrah itu ada banyak, ada pelbagai dimensi, memerlukan pembelajaran berterusan.
Kita hanya tahu Umar r.a itu garang dan keras orangnya. Lalu kita meleret-leret mengembangkan konsep garang, kasar dan keras dalam Islam, beralasankan Umar. Malah tanpa segan silu merasakan diri adalah Umar di dalam organisasi sebab dikenali ramai sebagai garang lagi ditakuti. Walhal kita belum meneliti riwayat hidup Umar, apa punca beliau garang, apa pula ulasan Umar sendiri terhadap karakter garangnya itu, sama ada beliau gembira dan berbangga dengannya, atau ada idea yang berbeza. Kita tidak meneliti implikasi garangnya Umar kepada polisi di zamannya, dan apa yang perlu dijadikan teladan serta sempadan. Semua itu perlukan pembelajaran berterusan.
Kejahilan adalah penyakit.Kebodohan bukan perkara yang memalukan atau mengaibkan. Kita dilahirkan memang tidak tahu apa-apa. Ia titik mula perjalanan kita semua. Tetapi kebodohan menjadi kejahilan yang memalukan, mengaibkan, dicela Allah dan Rasul-Nya, apabila kita gagal mengenalpasti sempadan bodoh diri masing-masing di mana. Ia disusuli dengan kegagalan menghormati sempadan berkenaan. Dilengkapkan pula dengan kegelojohan berkata-kata. Akhirnya disempurnakan oleh kebodohan yang diangkat menjadi angsa emas, membina rasa sombong, memandang rendah orang lain dan meremehkan kebenaran.
Kita tidak pernah terlambat untuk insaf dan berubah.
Kecuali yang ingkar.
โSetiap umatku masuk Syurga, kecuali yang tidak sudi. Siapakah yang tidak sudi itu, wahai Rasulullah? Sesiapa yang mentaatiku masuk Syurga. Mereka yang ingkar, itulah yang tidak sudi!โ
(Hadis riwayat al-Bukhari)
Hantaran asal boleh dilihat di sini:
Seorang pembaca menegur tulisan saya itu sebagai “mengomel tanpa arah”. Beliau membacanya melalui perkongsian sahabat lain di halamannya.
Katanya:
๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐โ?
๐ต๐๐๐๐ข๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐๐ก๐ขโ ๐๐ ๐ข ๐๐๐๐โ๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ข๐๐ ๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐พโ๐๐ก๐ก๐๐ ๐๐ ๐ฆ๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐?
๐พ๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐๐ข๐ก ๐ก๐ก๐ ๐พ๐๐๐โ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐โ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐๐๐ก?
๐๐๐ก๐๐๐ข๐ ๐๐ฆ๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐ข๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐ ๐๐.
๐๐๐ ๐๐๐๐โ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ โ๐๐๐๐กโ ๐ก๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐.
๐๐๐ก๐โ ๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐ .
๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ก๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐พโ๐๐ก๐ก๐๐?
๐๐ก๐๐ข ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ขโ ๐ก๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐โ๐๐?
๐บ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐ ๐๐๐๐๐๐?
๐ก๐๐ ๐ฆ๐โ ๐ โ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐ ๐๐๐๐๐๐ข ๐๐๐ ๐๐ ๐ก๐ข๐๐.
Saya selalu melihat komen sebegini di media sosial. Saya juga menjadi sasaran komen sebegini dari semasa ke semasa. Ia menjadi penyakit yang membarah di dalam masyarakat, mengurangkan nilai dan kualiti pembelajaran umat, walaupun internet hari ini kaya dengan sumber pengetahuan. Saya fikir, ada pelajaran yang boleh kita manfaatkan semasa menekuni senario sikap seperti ini. Saya sampaikan kepada beliau:
๐๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐โ ๐ข๐๐ก๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐โ๐๐ค๐ ๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐โ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐โ ๐๐๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐โ ๐๐๐๐ ๐ข๐๐ก๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐๐. ๐๐๐ก๐๐๐ ๐ข๐๐ก๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐ ๐๐๐, ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐ก๐๐ ๐๐โ๐๐ ๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐, ๐ ๐๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐ข๐๐ ๐ก๐๐๐โ *** ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐โ ๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐-๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐โ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐, โ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐ ๐ก๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐ข ๐ก๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐? ๐๐ข๐๐๐๐๐๐๐โ ๐๐๐ข ๐ ๐๐๐โ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐, ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข ๐๐๐ข ๐๐๐๐๐๐๐๐?โ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐ . ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐. ๐๐๐๐-๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐.
Tetapi saranan saya tidak diterima.
Saya cuba jelaskan lagi:
๐ท๐ ๐๐๐๐๐ ๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐๐ก๐ข ๐๐๐ ๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐. ๐พ๐๐๐ข๐-๐๐ข๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐๐โ ๐๐๐๐ก๐โ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ก๐ข ๐๐๐๐ข๐-๐๐ข๐๐๐ฆ๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐ ๐๐๐ก๐ขโ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐ข๐ก๐๐๐.
๐ถ๐๐๐ก๐โ ๐ฆ๐๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐โ:
1. ๐๐๐๐โ ๐๐โ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐น๐ผ๐๐ ๐ด๐ป ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐ข๐๐๐โ.
2. ๐๐๐๐โ ๐๐โ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ด๐ ๐ต๐ผ๐ ๐ด๐ฟ-๐พ๐ป๐ด๐๐๐ด๐ต ๐.๐.
๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐โ ๐๐โ๐๐ ๐๐ก๐ข๐๐โ ๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐ข๐๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐ก๐ข ๐พ๐ธ๐ฝ๐ด๐ป๐ผ๐ฟ๐ด๐. ๐ผ๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐๐๐๐๐โ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐พ๐ธ๐ต๐๐ท๐๐ป๐ด๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ฆ๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐ “๐๐ธ๐๐ต๐ธ๐ท๐ด๐ป ๐พ๐ธ๐ต๐๐ท๐๐ป๐ด๐”.
๐๐๐๐๐ ๐๐ก๐ข ๐ ๐๐ฆ๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ด๐ . ๐๐๐ฆ๐ ๐๐ข๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐น๐ผ๐๐ ๐ด๐ป. ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐-๐๐ข๐๐๐ฆ๐ โ๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐๐ก๐โ. ๐๐๐ฆ๐ โ๐๐๐ฆ๐ ๐ ๐๐๐ข๐ก ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ก๐๐๐ ๐ ๐๐ก๐ข๐๐ฆ๐ ๐ข๐๐ก๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ฆ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข ๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ฆ๐, ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ค๐๐ฆ๐๐ก-๐๐๐ค๐๐ฆ๐๐ก ๐ก๐๐๐๐๐ก๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐ ๐ฆโ๐ข๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐.
๐๐๐ฆ๐ ๐ ๐ข๐๐โ๐๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ค๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐โ๐๐ฆ๐๐๐ฆ๐ ๐พ๐ธ๐ฝ๐ด๐ป๐ผ๐ฟ๐ด๐ / ๐พ๐ธ๐ต๐๐ท๐๐ป๐ด๐ ๐๐๐๐๐๐๐:
1. ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐โ๐ข ๐ ๐๐๐๐๐๐ก, ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ข๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ก ๐๐ก๐ข ๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ข๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ / ๐๐๐๐๐๐.
2. ๐พ๐๐ก๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐, ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐โ, ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐ข๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ฆ๐ ๐๐๐ ๐๐๐ค๐๐๐๐๐, ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ฆโ๐ข๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐ข๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ฆ๐, ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ก๐โ๐ข๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ โ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ก ๐ ๐๐๐๐๐๐ก.
3. ๐พ๐๐ก๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐ค๐๐ก ๐๐๐ ๐๐๐โ ๐ก๐๐๐๐๐ ๐-๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ข๐๐ก ๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐๐, ๐๐๐๐ฆ๐๐๐โ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐ ๐๐ข๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ฆ๐.
4. ๐พ๐๐ก๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐ข๐๐ ๐๐ ๐ ๐๐๐๐ก ๐๐-๐พ๐๐๐ ๐ฆ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๏ทบ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐๐ “๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐โ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐โ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐” โ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ก๐ข๐๐๐.
๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐๐ก ๐๐ก๐ข ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ข๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ก๐ ๐ก๐๐โ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ก ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ฆ๐ข๐๐๐ ๐ด๐๐๐โ ๐ ๐ค๐ก.
๐พ๐๐ ๐โ ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐-๐พโ๐๐ก๐ก๐๐ ๐.๐. โ๐๐๐ฆ๐ ๐ถ๐๐๐๐๐ป. ๐ต๐ข๐๐๐ ๐๐๐๐ผ๐พ ๐๐๐ด๐๐ด.
Kebetulan saya baru membaca komentar Imam Birgivi rahimahullah (meninggal dunia 1573m) di dalam muqaddimah salah sebuah bukunya berkaitan Fiqh Taharah. Beliau menerangkan di situ bahawa topik haid di kalangan wanita difahami secara simplistik walaupun di dalam teks kitab-kitab yang masyhur di zaman berkenaan. Akibatnya, banyak salah faham terjadi.
Imam Birgivi mahu merawat masalah ini. Beliau mengkhususkan sebuah buku untuk mengupas mengenainya. Beliau berharap pendekatannya mudah dipelajari baik oleh kaum wanita sendiri, mahu pun suami dan orang lelaki secara keseluruhannya. Tetapi Imamm Birgivi mengingatkan, proses untuk menjelaskan perkara ini hadir bersama risiko.
Risiko yang kompleks.
Risiko yang dibimbangi oleh Imam Birgivi adalah kandungan bukunya yang boleh jadi kontroversi dan lain dari yang lain, disambut oleh pembaca dengan kegelojohan menghukum. Belum habis mendengar, sudah membuat kesimpulan.
Ia musuh tradisi proses belajar.
Bahagian berkenaan berkait rapat dengan tulisan saya ini.
Imam Birgivi memberi nasihat, kalau membaca apa-apa yang kita tidak biasa, jangan cepat menyalahkan. Nanti dahulu. Takut-takut yang sebenarnya bersalah itu adalah diri kita sendiri.
Tetapi puncanya itu yang unik.
Semasa tergesa-gesa menghukum, kita tidak sedar yang kita terbelit dengan bahasa. Lalu kita salahkan penulis. Sedangkan bahasa penulis tidak semestinya berbelit dan menjadi punca kita salah faham. Kita sendiri yang tidak cermat. Imam Birgivi menggunakan pepatah Arab:
ุฃู ุชุฎุทุฆ ุงุจู ุฃุฎุช ุฎุงูุชู
“Engkau menyalahkan anak kakak makcikmu!”
Kita menyalahkan anak kepada kakak makcik kita. Kakak kepada makcik kita itu adalah emak kita. Dan anak kepada emak kita itu adalah kitalah!
Diri kita sendiri!
Allah swt beri peringatan di dalam al-Quran, syarat mendapat hidayah, menjadi golongan yang disebut sebagai Ulul Albab, ialah dengar dengan tenang terlebih dahulu, pendapat-pendapat yang hadir, kemudian memilih untuk mengikut apa yang terbaik. Dengar dahulu. Dan dengar bukan sebarang dengar. Dengar dengan berhati-hati.
โYang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah para Ulul Albab.โ [al-Zumar 39: 18]
Kalau ramai orang faham, kita tidak faham, sebelum salahkan penulis tulisan yang kita tidak faham itu, pertimbangkan terlebih dahulu, mungkin kita yang ada masalah memahami.
Mudah-mudahan sama-sama dapat pahala serta manfaat islah.
Hasrizal
Naas, Ireland