Pendidikan

Khalifah Model School (Secondary) Bukan Sekolah Finland

Khalifah Model School – Secondary (KMSS) tidak menggunakan sistem pendidikan Finland. Malah banyak perkara di KMSS yang berlawanan dengan sistem pendidikan Finland. Saya, seorang kakitangan KMSS, belajar di Finland pada masa ini, bukan untuk meng’Finland’kan KMSS. KMSS menggunakan kurikulum IGCSE (British). Ia berlainan dengan sekolah di Finland. KMSS tidak mensyaratkan …

Read More »

Mustahil Kita Tiada Pilihan

“Kau ada duit, bolehlah. Hantar anak ke sekolah swasta. Aku nak beli beras pun tercungap!” kata seorang bapa. “Cikgu sudah beri amaran, kalau anak tidak hadir kelas tambahan pada mana-mana hujung minggu, mesti hantar surat tunjuk sebab!” gusar seorang ibu. “Tahun ini kami tidak boleh balik kampung selalu atau hadir …

Read More »

Bani Adam: Antara Khalifah Dan Makhluk Perosak Serta Penumpah Darah

“Sesungguhnya Aku jadikan di muka bumi Adam itu sebagai khalifah,” Allah memberitahu. “Mengapa Engkau jadikan di bumi itu seorang khalifah daripada jenis makhluk yang berisiko melakukan kerosakan di sana dan menumpahkan darah?” Malaikat bertanya. Pertanyaan Malaikat bukan membantah ketentuan Allah. Aqidah kita menetapkan sifat Malaikat itu adalah makhluk yang taat …

Read More »

Sembang Kerjaya: Bidang Syariah Bukan Pilihan Terakhir

Petikan akhbar The Star 2010 “Kenapalah kamu ambil Syariah? Nanti habis belajar nak kerja apa?” tanya salah seorang ahli keluarga saya. Saya hanya mendiamkan diri. Menelan sahaja persepsi umum yang dilontarkan kepada keputusan saya untuk menolak tawaran yang lebih lumayan Semasa mengisi borang UPU, saya memohon untuk menyambung pengajian dengan …

Read More »

Sindrom Tourette: Jangan Hukum Mereka

“Kamu boleh tak jangan buat bunyi macam tu?” tengking seorang wanita kepada anaknya. Matanya berkelip-kelip. Sesekali beliau mendengus dengan bunyi yang mengganggu. Seperti cengkerik pun ada. Geram juga si ibu melihat gelagat anak-anaknya. Dah jadi tabiat pula. Makin lama makin menjadi. Pada si ibu, mungkin anaknya mengada-ngada. Kalau tinggi daya …

Read More »

Berakhlak dan Berbahasa Sopan Bukan Angan-angan

“Shaping Excellent Character” adalah cogan kata sekolah kami. Pelajar kami adalah rata-ratanya anak KL. Di KMSS, akhlaq dan karakter positif yang mendasarinya amat penting. Maka tatasusila, berbahasa dengan betul, sebagai sebahagian akhlaq mahmudah, amat kami titik beratkan. Guru-guru tidak dibenarkan sama sekali menggunakan bahasa menghina dalam komunikasi dengan pelajar. Mereka …

Read More »

HIKIKOMORI: Jangan Sehingga Kita Kehilangan Mereka

  “Bagaimanakah cara yang boleh kita gunakan untuk menyelamatkan generasi Y dan Z?” tanya salah seorang peserta forum. Asas kebimbangan sudah dibentangkan. Kemerosotan interaksi sesama manusia, bukan sahaja menyebabkan anak-anak kita kehilangan minat untuk berbual dengan ahli keluarga dan sanak saudara, malah banyak fondisi agama musnah. Aktiviti galah panjang yang …

Read More »

Sistem Pendidikan Mendepani Fitnah Dajjal!

Apa risaunya kita dengan kegagalan berfikir, jika tanpa kemahiran itu pun seseorang masih boleh dapat A dalam peperiksaan kita, masuk universiti, kerja, dapat duit, beli kereta dan kahwin. Kenapa sibuk berbicara tentang masalah berfikir sebagai kebimbangan terhadap sistem pendidikan semasa? Setakat manakah strategi menolong anak-anak menjadi manusia yang boleh berfikir …

Read More »

Memilih Sekolah Rendah Untuk Pendidikan Anak

John Taylor Gatto pernah menyebut, “jika di zaman dahulu, kamu serahkan anak kamu kepada sekumpulan manusia yang tidak kamu kenali, dan kamu benarkan mereka mengerjakan otak anak kamu, kamu memang orang gila!” Demikianlah gambaran beliau mengenai idea anak dan sekolah. Jika ditinjau kepada sejarah pendidikan Amerika Syarikat, rutin menghantar anak ke …

Read More »

Pendidikan di Finland: Mengenali Realiti Menjauhi Misteri Bersama Prof Fred Dervin

Kelas kami pagi ini di Athena Building, Siltavuorenpenger Musim ini, bukanlah pertama kali pendidikan di Finland dikagumi, menarik perhatian dunia. World Fair antara 1889 hingga 1900 banyak memperlihatkan pendidikan di Finland yang ketika itu sebahagian daripada Russia, dikagumi ramai kerana efisyen, moden dan saksama (Egginger, 2013). Namun kekaguman kali ini agak …

Read More »

Antara Pendidikan Cemerlang Dan ‘Pelajar Cemerlang’

Calon SPM 1992 Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh “Hasrizal pindah balik ke sekolah ini, senanglah nanti nak dapat nombor 1. Yang pandai-pandai semua dah keluar sekolah!” kata Cikgu Noraini. Kata-kata beliau itu sekadar gurauan. Mengusik saya yang pertama kali ditemuinya apabila saya kembali semula ke Sekolah Izzuddin Shah, berhenti mengejut daripada …

Read More »

Sukarnya Menjadi Genius (Artikel 2008)

Semasa kecil, emak beberapa kali mengingatkan saya tentang seorang kanak-kanak genius yang sudah mampu membaca surat khabar di usia tiga tahun. Mohd. Shukri Hadafi, nama diberi. Kanak-kanak istimewa ini kemudiannya diambil berlakon oleh Jins Shamsuddin di dalam filemnya Menanti Hari Esok (1976/7) dan filem itu sentiasa menjadi titik yang mengingatkan …

Read More »

Is My ‘Islamic School’ Islamic Enough?

khalifahschool.com Is my school Islamic enough? This is the toughest question to answer. Even with the Douglass and Shaikh’s article, plus the guideline given by Shaykh Ramzy Ajem which I found very beneficial for me to start with, I found the question of ‘Islamic enough’, questions my own understanding about …

Read More »

Jenayah Akademik Aktivis Dakwah Kampus

Petikan buku Tak Kenal Maka Tak Cinta, terbitan PTS (pembelian, klik di sini) “Insha-Allah kalau kita bersusah payah dengan dakwah dan tolong agama Allah, nescaya Allah akan tolong kita” kata seorang exco dakwah di sebuah kampus. Jika kamu tolong Allah, Allah tolong kamu… adalah inti pati janji Allah: “Wahai orang-orang …

Read More »

Kaderisasi Dakwah Antara Gen-X dan Gen-Y

Foto ihsan Ustaz Fazdi Harun “Sheikh, apabila kapal terbang sudah terbang di udara, baru baca surat ini, ok!” kata Ustaz Syukur. Saya mengangguk. Mujur bukan ‘dadah’. Saya menerima bungkusan daripada ketua kami dan menyimpannya di dalam beg. Seperti yang diarahkan, apabila pesawat Royal Jordanian telah terbang di udara, membawa saya …

Read More »

Generasi Y Teruji Kesetiaannya

Dalam setahun dua ini agak ramai pelajar perubatan dan doktor pelatih menghubungi saya, menyatakan keletihan mereka menjalani kehidupan di bidang perubatan, khususnya housemanship. Ada yang mahu beralih ke perniagaan Herbalife©. Ada yang lebih tenang menjual Tupperware©. Ada juga yang rasa kerjaya lebih bermakna sebagai ustaz dan ustazah, atau kaunselor. Sebahagiannya, saya …

Read More »

Antara Orang Agama Dan Orang Beragama

Petikan ebook Tak Kenal Maka Tak Cinta “Abah tak paksa. Terpulang kepada kamu. Cuma dulu arwah Tok ada pesan, keluarga kita keluarga ulama. Kalau boleh biarlah ada anaknya yang mengikut jejak. Tak dapat anak, cucu pun Alhamdulillah” itu sisa-sisa memori saya tentang dialog bersama abah lebih 20 tahun yang lalu. …

Read More »

Menghambarkan Kehebatan Sebuah Potensi

Melawat The Palace of Versailles, Paris pada tahun 2001 “Saya hairan, bagaimana mereka boleh begitu terkesan dengan buku. Satu buku keluar, macam-macam perubahan berlaku!” saya memberikan komen tentang diskusi kami di dalam kelas. Pagi itu, Prof. Abdullah al-Ahsan membawa kami kepada meneliti beberapa buku yang memberi impak sehingga mencetus perubahan …

Read More »

Santuni Anak Muda Dengan Islam

“Mahasiswa itu cakapnya seperti guruh. Tunggu sahaja dapat Myvi sebuah gaji masuk bulan-bulan. Senyaplah mereka!” kata seorang pegawai. Rimas dengan tuntutan anak muda di bawah tadbirnya. Beliau memperlekeh pandangan-pandangan pelajarnya yang mengkritik pihak atasan. Segalanya dipukul rata sebagai pandangan semangat tanpa sokongan ilmu apatah lagi pengalaman. “Ghurur!” kata sesetengah orang. …

Read More »
RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share
Instagram