Friday, January 10th, 2025

Tanpa Emak Abah Tiadalah Saya

Tanpa emak dan abah, tiadalah saya. Abah sudah pergi meninggalkan kami sejak saya masih di bangku sekolah. Emak menjadi emak dan ayah menjaga kami anak-anak lima beradik lelaki.

Emak cikgu sekolah. Berpuluh tahun beliau mengajar di Sekolah Kebangsaan Kampung Pasir Puteh. Anak murid dan orang kampung mengenali emak sebagai Cikgu An.

Saya anak Cikgu An.

Penghargaan murid buat emak

Terima kasih saya ucapkan kepada anak-anak murid Cikgu An yang mengusahakan reunion ini dahulu. Walaupun emak tidak hadir ke majlis, tetapi kunjungan rombongan anak murid ke rumah pasti memberi makna kepadanya. Menurut abang saya, emak masih ingat nama beberapa orang anak muridnya. Di dalam sains pembelajaran, simpanan makluman di dalam ‘long term memory’ terjadi kesan daripada ‘meaning making’ yang kuat. Ertinya kehidupan di bilik darjah antara emak dan murid-muridnya adalah sesuatu yang signifikan kepada beliau.
.
Di sudut yang lain pula, abang saya bercerita bagaimana beliau bertemu dengan seorang pakcik dari kaum asli. Semasa abang saya bersama pakcik itu melawat kampungnya di Lasah, abang saya memberitahu bahawa emak kami pernah dahulu mengajar di Lasah. Pakcik itu terkejut dan bertanya nama ibu kami. Kata abang saya, orang biasa memanggil emak kami dengan panggilan ‘Cikgu An’. Pakcik berkenaan terperanjat dan katanya “adakah nama penuhnya Kamaran Zainah binti Jan?” Beliau begitu terharu dapat bertemu dengan anak kepada gurunya kerana menurut pakcik tersebut, di zaman itu tidak ramai cikgu yang sanggup mengajar di kawasan pedalaman seperti di Lasah. Sebab itu mereka amat menghargai para guru dan mengingati hampir ke semua NAMA PENUH guru pada masa tersebut termasuk nama emak kami. Pakcik berkenaan berusia 60’an dan emak hanya mengajar beberapa tahun di Lasah pada era negara baru mencapai kemerdekaan.

Semoga semangat guru dan hubungan murid sedemikian rupa menjadi inspirasi kita generasi hari ini.

ANAK CIKGU AN

Emak dan abah semasa mengerjakan haji bersama pada tahun 1990

Dulu-dulu saya jadi orang suruhan emak untuk membeli ikan atau sayur di kedai. Saya jalan kaki dengan emak meredah kampung menuju perhentian bas untuk meneman emak ke bank mengambil pencen, kemudian singgah ke pasar besar. Apabila emak pilih ikan, saya tengok emak selak lihat insang dan mata ikan itu. Orang kata saya anak manja, anak emak, saya tidak rasa itu satu ejekan sebab saya bangga jadi anak remaja yang tak malu berkepit dengan emaknya.

Semakin saya dewasa, tanggungjawab makin banyak, saya kurang berpeluang meneman emak. Dan apabila saya sekali lagi membuat keputusan belajar di luar negara, saya tahu apa risikonya. 14 Ogos 2016, saya peluk dan cium emak puas-puas, sebab saya takut itu peluang terakhir. Sepanjang musim panas ini saya merancang untuk pulang bercuti sedikit masa lagi, tetapi ketentuan Allah emak pergi, tidak menunggu kepulangan saya kali ini. Rindu membuak di dada. Namun apakan daya, emak pergi selamanya, tak kembali lagi.

Terima kasih semua sahabat yang mengirim doa dan ucapan, saya tidak mampu membalas satu persatu, namun setiap satunya saya baca dan berharap, “sampaikanlah doa mereka semua kepada bonda”

Damailah cinta hatiku di negeri abadi.



Semakin saya dewasa, tanggungjawab makin banyak, saya kurang berpeluang meneman emak. Dan apabila saya sekali lagi membuat keputusan belajar di luar negara, saya tahu apa risikonya. 14 Ogos 2016, saya peluk dan cium emak puas-puas, sebab saya takut itu peluang terakhir. Sepanjang musim panas ini saya merancang untuk pulang bercuti sedikit masa lagi, tetapi ketentuan Allah emak pergi, tidak menunggu kepulangan saya kali ini. Rindu membuak di dada. Namun apakan daya, emak pergi selamanya, tak kembali lagi.

Terima kasih semua sahabat yang mengirim doa dan ucapan, saya tidak mampu membalas satu persatu, namun setiap satunya saya baca dan berharap, “sampaikanlah doa mereka semua kepada bonda”

Damailah cinta hatiku di negeri abadi.

Rindu di hatiku, kubawa mati.
.

About Hasrizal

An educator, author, and advocate for inclusive education with a career spanning leadership, innovation, and personal growth. While locally rooted, his advocacy remains global, informed by his lived experiences and professional insights.

Check Also

Idea Pendidikan Oleh Ilmuan Muslim Silam

Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan yang relevan dan efektif, kita sering mendengar pelbagai alasan untuk menolak model luar—kononnya model Finland “asing” bagi masyarakat kita, model Singapura “tidak sesuai” dengan konteks tempatan, manakala model Jepun “hanya sesuai” untuk keperluan kanak-kanak di Jepun. Namun, apabila kita meneliti dengan cermat, banyak idea-idea penting yang diketengahkan oleh sarjana Muslim terdahulu sebenarnya telah lama diamalkan secara produktif di negara-negara tersebut. Mereka tidak ambil pusing sama ada amalan itu berasal daripada cendekiawan Muslim atau bukan, atau sama ada dilabel “tempatan” atau “asing.” Sebaliknya, mereka memberi keutamaan kepada amalan yang terbukti berkesan menurut hasil kajian demi kesejahteraan proses pembelajaran kanak-kanak. Kita perlu menginsafi ego kita yang cenderung mempertahankan kelemahan dan menghiasinya dengan hujah “kita ada cara sendiri,” tanpa menjelaskan secara terperinci apa yang dimaksudkan dengan “cara kita.” Jujurnya, jika kita mahu mengangkat jati diri sistem pendidikan sendiri, adalah lebih terhormat untuk bersikap terbuka dan menilai semula amalan yang wujud—bukannya menutup kelemahan dengan retorik lokaliti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to content