Monday, January 13th, 2025

Tiga Pilihan Untuk Mententeramkan Diri

Untuk berasa tenteram secara konsisten, kita perlu selaraskan apa yang kita percaya dengan apa yang kita buat.

Apabila kepercayaan kita diuji dengan kejadian-kejadian yang tidak selaras dengan apa yang kita percaya, timbul rasa tidak tenteram dan berlaku perang dalaman (ketidak serasian kognitif atau cognitive dissonance).

Contoh:

  1. Saya menyertai gerakan Islam kerana gerakan Islam itu mendidik saya menjadi baik. Dahulu saya kurang kenal agama, kurang faham agama, dan akhlak pun kurang baik, kini dengan gerakan Islam yang saya sertai, saya menjadi lebih baik.
  2. Gerakan Islam membantu saya membuat kebaikan
  3. Gerakan Islam membantu saya berjuang menentang kezaliman
  4. Di dalam gerakan Islam, saya dipimpin oleh orang baik yang menyebarkan kebaikan, mengajar kebaikan, menolak kejahatan dan menentang kejahatan.
  5. Gerakan Islam ini adalah kebaikan dan saya bersyukur menjadi sebahagian daripadanya.

Kelima-lima perkara di atas adalah ‘attitude’, ‘behaviour’ dan ‘cognitive’ ‘saya’.

Attitude: saya sayangkan Islam

Behaviour: saya menyertai gerakan Islam

Cognitive: menyertai gerakan Islam adalah kerana sayangkan Islam dan memperjuangkannya.

UJIAN TIBA

Kesemua perkara yang saya pegang dan telah menjadi kebiasaan selama ini diuji. Di dalam gerakan Islam kepincangan berlaku. Kebaikan bercampur kejahatan. Banyak benda salah dilakukan. Korupsi menyelinap masuk. Akhlak merosot. Musuh bertambah. Hati semakin tidak tenteram.

Hal ini berlarutan selama bertahun-tahun dan keadaan terus menerus menjadi semakin membimbangkan. Saya menjadi semakin tidak tenteram kerana apa yang saya pegang, semakin tidak serasi dengan apa yang saya lakukan.

PILIHAN UNTUK MENGEMBALIKAN KETENTERAMAN

1. Ubah pegangan

Saya ada kepentingan peribadi yang perlu diutamakan. Keselesaan hidup lebih utama. Kebaikan atau kejahatan itu subjektif (jika salah pun, Allah Maha Pengampun). Saya sudah lama berjuang untuk orang lain. Kini saya perlu juga memikirkan kepentingan diri sendiri yang selama ini telah saya letak di belakang.

2. Ubah perbuatan

Gerakan Islam ini tidak lagi membantu saya dalam kebaikan, ia tidak lagi membantu saya menolak kejahatan. Apa yang saya mahukan adalah Islam dan kebaikan, bukan gerakan Islam itu sendiri.

Saya telah cuba bertahun-tahun dan bersungguh-sungguh mengubah, memberi peringatan sesama sendiri sebelum melarat, tetapi tidak diendahkan.

Maka saya tinggalkan gerakan ini kerana gerakan ini bukan lagi gerakan Islam.

3. Ubah persepsi perbuatan

Kesilapan itu bukan kesilapan, ia adalah perspektif masing-masing. Kalau kita teruk sekali pun, kelompok lain jauh lebih teruk. Tidak salah berbohong demi mempertahankan perjuangan kerana peperangan adalah helah. Kepimpinan pasti lebih arif dan mustahil mereka melanggar hukum kerana mereka orang berilmu dan bertaqwa. Semua yang dihebahkan itu adalah propaganda musuh. Lihatlah betapa tidak konsisten dan penipunya lawan kita. Jika bersetuju, kita kawan, jika melawan, kita lawan.

NATIJAH

Rasa tidak tenteram itu berkurang dan kini saya tenteram kerana saya telah sama ada

1. mengubah kepercayaan

2. mengubah perbuatan, atau

3. mengubah persepsi perbuatan

Bantulah kami kekal berjalan di atas jalan-Mu ya Allah.

HASRIZAL
OULU Finland

About Hasrizal

An educator, author, and advocate for inclusive education with a career spanning leadership, innovation, and personal growth. While locally rooted, his advocacy remains global, informed by his lived experiences and professional insights.

Check Also

Idea Pendidikan Oleh Ilmuan Muslim Silam

Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan yang relevan dan efektif, kita sering mendengar pelbagai alasan untuk menolak model luar—kononnya model Finland “asing” bagi masyarakat kita, model Singapura “tidak sesuai” dengan konteks tempatan, manakala model Jepun “hanya sesuai” untuk keperluan kanak-kanak di Jepun. Namun, apabila kita meneliti dengan cermat, banyak idea-idea penting yang diketengahkan oleh sarjana Muslim terdahulu sebenarnya telah lama diamalkan secara produktif di negara-negara tersebut. Mereka tidak ambil pusing sama ada amalan itu berasal daripada cendekiawan Muslim atau bukan, atau sama ada dilabel “tempatan” atau “asing.” Sebaliknya, mereka memberi keutamaan kepada amalan yang terbukti berkesan menurut hasil kajian demi kesejahteraan proses pembelajaran kanak-kanak. Kita perlu menginsafi ego kita yang cenderung mempertahankan kelemahan dan menghiasinya dengan hujah “kita ada cara sendiri,” tanpa menjelaskan secara terperinci apa yang dimaksudkan dengan “cara kita.” Jujurnya, jika kita mahu mengangkat jati diri sistem pendidikan sendiri, adalah lebih terhormat untuk bersikap terbuka dan menilai semula amalan yang wujud—bukannya menutup kelemahan dengan retorik lokaliti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to content