Nuga: Manisan Itqan Semanis Persaudaraan

nuga01

“Hasrizal, oh Hasrizal. Cepatnya masa berlalu” kata Hamzah.

“Benar. Anas pun sudah jadi anak muda sekarang ini” saya membalas.

Hamzah adalah abang kami semua. Semasa di zaman Ilahiyat Marmara, Hamzah adalah yang paling senior. Beliau dahulunya belajar bukan di bidang agama. Namun kesedaran Islam membawa beliau ke Fakulti Ilahiyat, walaupun usianya lebih daripada yang lain.

“Panggil saya Hamzah, bukan lagi Şenol” arah beliau, lebih sedekad lalu.

Hamzah meninggalkan nama asalnya  Şenol kerana beliau tidak seronok dengan konotasi berkenaan.  Şen – ol adalah nama yang sangat Turki, bermaksud “bergembiralah!” Sebelum Hamzah, saya juga pernah ada seorang lagi sahabat berasal dari Bulgaria dengan nama yang sama. Hamzah telah secara rasmi menukar nama beliau.

Saya selalu membahasakan Hamzah sebagai Abu Anas.

Oleh kerana beliau yang paling senior, beliau juga pada zaman kami bujang trang tang tang, sudah berumahtangga. Maka anak sulung beliau, Anas Talha, adalah baby kami semua. Setiap kali kami berkumpul, Anas akan dikerumuni. Saya masih ingat, semasa kecil, Anas selalu dalam dukungan saya.

“Anas sudah jadi anak muda. Tidak lama lagi akan meninggalkan rumah untuk kehidupannya” kata Hamzah.

Antara gembira dan sedih.

Anas sudah selesai persekolahan menengahnya. Beliau akan menyambung pengajian di bidang Sains Komputer di Universiti Boğaziçi. Dalam masa yang sama beliau akan tinggal di kawasan Fatih kerana mengambil pensijilan dalam pengajian Islam.

“Sijil itu tidak penting masa. Yang utama, saya mahu Anas duduk dalam kumpulan anak muda yang boleh membantu beliau beragama dengan baik. Zaman sekarang di Turki, tidak lagi seperti zaman kita dahulu. Suasana yang kondusif, ekonomi yang baik, menyebabkan kesedaran beragama mudah tergugat. Kamu pun sedar, kan Hasrizal?” cerita Hamzah.

“Boleh tak cakap Arab? Alo… saya ada di sini!” Fatih menyampuk.

Saya ketawa.

Masalah lama kami berulang kembali. Apabila saya, Fatih dan Hamzah berkumpul, saya yang tidak fasih berbahasa Turki lebih selesa berbahasa Inggeris dengan Hamzah, manakala Fatih pula tidak tahu menahu bahasa berkenaan. Hamzah sendiri bertatih di dalam bahasa Arab tetapi lebih lancar berbahasa Inggeris.

“Oh, ingatkan sudah tidak mahu kawan dengan kami. Asyik melayan telefon sahaja” sindir Hamzah.

“Berniaga itu ibadah. Telefon ini wasilahnya” Fatih mempertahankan diri.

Allah maha Pengasih. Cepat sungguh masa berlalu. Kini kami semakin tua. Anak-anak mula meningkat remaja. Zaman Gaye Vakfı sudah menjadi sebahagian daripada lipatan sejarah.

“Bagaimana perniagaan ustaz?” saya bertanya.

“Alhamdulillah perniagaan berjalan dengan baik. Bidang yang saya sangat suka” jawab Hamzah.

“Kasih sayang mengalir di dalam semua makan di sini” saya mengusik.

Hamzah kini merupakan pemilik kepada sebuah restoran manisan dengan jenama Nuga. Restoran berkenaan bukan sekadar menjual, malah turut menghasilkan produk mereka sendiri. Ibu pejabat Nuga di Maltepe menjadi tumpuan ramai dan saya dapat merasakan penerimaan yang amat baik di kalangan penduduk tempatan.

nuga02

“Hari itu, ustaz pergi ke Itali, kan?” saya bertanya.

“Benar. Saya dan Bayram pergi ke Itali dalam kembara kami meneliti resepi coklat. Dari Utara hingga ke Selatan, banyak juga idea yang kami perolehi. Termasuk tentang pembungkusan dan cara display produk berkenaan di kedai mereka” cerita Hamzah.

“Hasrizal, bukankah Malaysia juga terkenal dengan penghasilan koko?” tanya Fatih.

“Benar. Jika di Malaysia, setahu saya ia adalah tanaman komoditi ketiga selepas kelapa sawit dan getah. Dulu-dulu di kampung ayah saya di utara, pokok koko banyak tumbuh di keliling rumah. Kini, setahu saya antara negeri yang banyak koko ini ialah Johor dan Sarawak” saya berceloteh.

“Untuk pelan jangka panjang, mungkin boleh ditinjau prospek Malaysia” ujar Hamzah.

“Kita mesti ke Malaysia. Betul tak, Hasrizal?” usik Fatih.

“Betullah tu. Saya sudah entah berapa kali datang ke Turki. Kini, kalian sudah banyak wang. Bukan lagi pelajar sengkek macam dulu-dulu. Tentu sahaja datang ke Malaysia bukan suatu masalah” saya mengiyakan saranan Fatih.

“Benar. Wang tu ada, Alhamdulillah. Tapi kini sudah berkeluarga. Bukan mudah nak dapatkan kelulusan menteri!” kata Hamzah.

Kami ketawa.

Win some, loose some, begitulah peraturan hidup di dunia ini.

“Hasrizal tak apa. Mujur dia ada Imam Birgivi!” Fatih mengusik saya.

Beliau maksudkan, mujurlah saya ada sebab yang kukuh untuk datang ke Turki iaitu mengkaji tentang Imam Birgivi. Dengan itu saya mendapat restu isteri untuk hadir ke Turki.

“Sepuluh tahun saya berdoa, Fatih” saya menjawab.

Sehingga ke detik ini, saya masih rasa seperti bermimpi apabila berpeluang datang semula ke Turki. 10 tahun tidak menjejakkan kaki ke sini, ia memang sudah saya jangka. Sebab itulah apabila kami sekeluarga mengambil keputusan untuk kembali ke tanah air selepas bertahun-tahun tinggal di Ireland, saya berusaha membawa isteri dan anak ke Istanbul. Lawatan pada musim sejuk 2003 itu, adalah lawatan penutup untuk siri ziarah ke Turki semenjak kali pertama menjejakkan kaki ke sini pada tahun 1995.

Segala pengalaman, pemerhatian, kenangan dan seribu satu kisah saya catatkan di dalam travelog Secangkir Teh Pengubat Letih.

“Kita masyhur di Malaysia, Hamzah!” kata Fatih.

“Banyakkah buku ini terjual di Malaysia?” tanya Hamzah.

“Alhamdulillah banyak juga. Dan tempoh hari, semasa saya berjalan di kawasan berhampiran Sultanahmet, ada rakyat Malaysia menegur. Mereka datang ke Turki kerana membaca buku Secangkir Teh Pengubat Letih ini. Dan mereka tidak menyangka bertemu saya di Turki” saya memberitahu.

“Apakah kekuatan yang ditekankan dalam buku ini?” Hamzah bertanya.

“Hmm… jika mahu dirumuskan, mungkin buku ini menceritakan tentang Turki, apa yang tidak diceritakan oleh orang luar yang datang ke Turki hanya sebagai pelancong. Tentang adat, tentang kebiasaan, tentang ukhuwwah, tentang kita. Contohnya, semasa kita makan di Gaye Vakfı, saya memerhatikan cara kalian makan. Mengutip serpihan roti yang jatuh ke lapik semasa ia dipatahkan, adalah sesuatu yang unik bagi saya. Ia adalah interpretasi semasa kepada hadith Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam yang memberitahu sahabat agar tidak membazir air semasa berwudhu’, walaupun duduk di sungai” saya menyambung cerita.

“Ya, tetapi hari ini tidak begitu lagi” Hamzah mengeluh.

“Mengapa ya?” saya bertanya.

“Hasrizal, apa yang membentuk sifat sensitif dengan mengutip butiran simit yang bertabur di meja ialah tarbiyah jemaah dan elemen tasawwuf. Generasi muda sekarang pandai. Mereka mampu membaca sendiri. Tetapi tanpa tarbiyah jemaah, benda yang mereka tahu hanya menjadikan mereka pandai berhujah. Tetapi mereka akan minum dengan cawan tangan kiri, pakai baju tidak dahulukan tangan kanan, tidak hormat kepada orang tua… Islam mereka hanya pada kepetahan berhujah. Jika kuat sikit, mereka simpan janggut dan berpakaian tertentu. Akhlaq, bukan akhlaq Islam. Tiada jemaah, tiada latihan, membid’ahkan tarekat hingga membuang tasawwuf” jelas Fatih.

Kata-kata Fatih itu sangat mendalam.

Saya terdiam.

“Mungkin kalian tidak sedar betapa uniknya keadaan di Turki, hingga apa yang sepatutnya dinikmati daripada amalan Tasawwuf malah bertarekat, dapat dinikmati dengan baik di sini. Tetapi tidak di Malaysia” saya memandang ke tingkap.

Maltepe yang berbukit bukau, sibuk dengan kenderaan yang bertali arus.

“Bagaimana itu?” tanya Hamzah.

Jika ini merupakan implikasi sekularisme, maka implikasi yang ini menarik untuk difikirkan.

“Siapa pemain politik Islam di Turki? Agamawan, anak didik agamawan, Sheikh atau bagaimana?” saya melontarkan persoalan.

Di Turki, pemain utama politik dari era Adnan Menderes ke Necmettin Erbakan, Turgut Ozal hingga ke Recep Tayyib Erdogan, hampir tiada yang merupakan seorang ulama’, walaupun insan seperti Erbakan dan Erdoğan pada latar belakangnya di Sekolah Imam Hatip melayakkan dirinya untuk digelar ‘ustaz’ seandainya beliau di Malaysia.

Apa yang berlaku ialah, alim ulama, tuan guru, para masyaikh memegang agenda Tarbiyah. Mereka memimpin jemaah-jemaah Tarbiyah, khususnya yang berorientasikan tasawwuf, tanpa semestinya sebagai sebuah tarekat. Namun ulama’ ini menggalakkan anak muridnya menyertai politik dengan kualiti rujukan akhlaq peribadi yang kukuh dan tinggi.

Antaranya ialah SHEİKH MEHMET ZAHİD KOTKU yang merupakan murabbi kepada Necmettin Erbakan, dan Recep Tayyib Erdoğan. Tarbiyah dilakukan oleh Sheikh M Zahid Kotku, namun yang terjun ke politik adalah Erbakan dan Erdoğan. Lalu mereka berdua lebih bebas dinilai sebagai ahli politik.

murshidzahid

Umat Islam di Turki tidak dibebankan dengan kekeliruan yang mungkin boleh terjadi jika Sheikh M Zahid Kotku sendiri bertanding dan menggerakkan politik Republik, sebagaimana keresahan berkaitan dengan memposisikan Kepimpinan Ulama dalam politik Malaysia yang rencam.

“Dan untuk Fatih Kayacan Datuk Bandar Bolvadin, murabbi beliau adalah Prof Dr Cevat Akşit” gurau Hamzah.

Kami tersenyum.

Alhamdulillah saya telah diberi peluang oleh Allah untuk hadir ke usrah yang dikendalikan oleh Prof Dr Cevat Akşit di rumah beliau, kelmarin. Biar pun tidak dapat memahami kebanyakan diskusi, saya memberi tumpuan kepada cara beliau menyantuni kami. Sheikh menceritakan tentang isi kandungan buku warisan keturunannya yang berusia 300 tahun. Buku itu (manuskrip) adalah di dalam bahasa Arab. Saya dapat membacanya dengan baik kerana tulisannya kemas. Semoga Allah memelihara kesihatan Sheikh yang juga mensyarahkan pemikiran Mehmed Birgivi, tokoh yang saya kaji.

aksit

Adakalanya kerja mengkaji seorang tokoh, susah untuk dinampakkan signifikasinya. Tetapi hanya dengan usaha sebegini, sebuah buku tidak mati di dalam simpanan. Sebaliknya diberi nafas baru untuk dibaca oleh generasi yang seterusnya

Prof Dr Cevat Akşit sudah menjadi murabbi kepada Fatih dan rakan-rakan kami semenjak di Gaye Vakfı lagi.

pasta-nuga

“Ayuh, kita jamah Nugapeşte Franboğazlı ini. Hidangan istimewa, hanya di Nuga” Hamzah mengajak.

“Apa yang menjadikan hidangan Nuga istimewa berbanding tempat lain?” saya bertanya sambil menjamah manisan yang sangat enak itu.

“Kalau coklat, lemak coklat, minyak coklat, semuanya kami buat sendiri. Begitu juga dengan keju dan minyak zaitun, semuanya dibuat sendiri. Biar pun kos penghasilannya agak tinggi dan margin keuntungan kecil sedikit berbanding lain, tetapi jika kita buat kuih yang Allah suka, pasti berkat dan membahagiakan. Semenjak 1969 lagi” kata Hamzah.

“Apa yang kamu cakap ni?” Fatih geram kerana Hamzah bercakap di dalam bahasa Inggeris.

Setelah saya terjemahkan ke bahasa Arab, Fatih segera menyambutnya dengan berkata, “kuih yang Allah suka, ialah kuih yang dibuat secara itqan!”

Buat apa pun, buatlah sebaik mungkin.

“Malaysia berhak untuk menikmati manisan sebaik ini!” saya berkata.

“Inshaallah. Tunggu Hasrizal, saya dan Fatih, mungkin Bayram juga, kami akan datang ke Malaysia! Sungguh” tegas Hamzah.

Hati saya berbunga-bunga. Gembira. Mengharapkan ia menjadi nyata.

Walaupun ada gelisah di hati, jika selama ini mereka melayan saya dengan begitu sempurna setiap kali berkunjung ke Turki, mampukah saya melakukan perkara yang sama jika mereka ke Malaysia nanti?

Saya tinggalkan persoalan itu, kerana mahu menikmati persaudaraan ini, bersama nikmat Nugapeşte Franboğazlı yang tiada tolok bandingnya ini.

Hasrizal @ www.saifulislam.com
43000 BSP

 

Check Also

Mu’arrikhun: Membumikan Sejarah di Gelanggang Ummah

“Saya tidak seronok memikirkan peraturan di Malaysia, pensyarah perlu bersara wajib pada usia 65 tahun” …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share