Diskusi bersama Profesor Abdullah al-Ahsan di dalam kelas kami, hampir sedekad lalu, masih berbekas di dalam diri.
Di dalam pertemuan kami, kelas berdiskusi tentang persoalan pandangan Barat terhadap Islam di Zaman Pertengahan. Tentunya, teks yang menjadi asas diskusi kami adalah rakaman kuliah yang disampaikan oleh R.W. Southern di Universiti Harvard pada April 1961. Ia dibukukan di bawah tajuk, Western Views of Islam in the Middle Ages (ISBN 0-674-95055-0).
Di dalam ucapannya, Southern telah membahagikan era perkembangan persepsi Barat terhadap Islam kepada tiga era iaitu apa yang dinamakan sebagai The Age of Ignorance, The Century of Reason and Hope dan The Moment of Vision.
Di era kejahilan Eropah terhadap agama kita, mereka sangat jahil dan bebal dalam menanggapi Islam. Mereka tidak tahu bagaimanakah caranya untuk mereka memahami Islam. Contoh terdekat yang boleh mereka gunakan adalah dengan membandingkan Islam dengan tradisi Yahudi. Agama Yahudi mempunyai pelbagai prinsip yang dilihat sama dengan Islam, seperti menegaskan keesaan Tuhan dan menolak Trinity.
Akan tetapi, masalah Eropah ketika itu bukanlah masalah maklumat. Ia lebih kepada masalah sikap dan pemikiran. Mereka sudah lama berjiran dan berhubung dengan umat Islam, tetapi persepsi mereka yang menjadi tembok penghalang.
Selama ini, Eropah memperlekehkan Yahudi yang miskin, melarat, dan dibenci, sebagaimana yang digambarkan oleh William Shakespear di dalam karyanya The Merchant of Venice. Sedangkan di era sekitar kurun ke 10M, Islam begitu gah dan hebat, tidak seperti imej Yahudi. Kelekehan Yahudi membolehkan Eropah untuk mengabaikan sahaja apa-apa idea mereka, tetapi kredibiliti Islam membuatkan Eropah gelisah kerana tidak boleh memejamkan mata terhadap Islam. Maka cubaan untuk memahami Islam dari imej Yahudi, agak membingungkan. Eropah keliru.
“Seperti seorang banduan yang berada di dalam penjara, kemudian mendengar khabar-khabar angin tentang peristiwa yang berlaku di luar, lantas banduan itu cuba melakar peristiwa yang didengarinya itu, dengan bantuan idea yang telah sedia ada di dalam fikirannya!”, begitulah analogi R.W. Southern untuk membayangkan keadaan penulis Barat tentang Islam sebelum tahun 1100.
Mereka langsung tidak tahu tentang Islam sebagai sebuah agama. Pada mereka, Islam dan Muslim hanyalah sekumpulan musuh yang mengancam dunia Kristian dari segenap sudut. Pada mereka, tidak perlu dibezakan di antara Tauhid Islam dengan penyembahan berhala primitif kaum Northmen, Slavs dan Magyars. Semuanya diangkut sebakul, semuanya adalah musuh agama Kristian.
“Mereka begitu bukan kerana kurang maklumat atau tidak berpeluang mengenal Islam secara dekat” kata Prof Al-Ahsan.
“Sikap, memandang remeh dan menjahilkan diri terhadap musuh!” saya menambah.
“Dan dengan kejahilan mereka terhadap musuh, mereka tidak berupaya untuk mengalahkan musuh!” kata Adam.
Benar, inilah kesimpulan kami kepada bahagian pertama kuliah R.W. Southern tersebut.
“Apa yang kita boleh belajar dari hal ini?” tanya Prof Abdullah al-Ahsan.
Kami semua tersenyum.
Kelas kami tidak ramai.
Saya ketika itumemberanikan diri untuk menjawab.
THE AGE OF MUSLIM IGNORANCE
Pada saya, apa yang telah membelenggu Eropah di era itu, hal yang sama jugalah sedang membelenggu pemikiran umat Islam hari ini. Saya bimbang dengan pemikiran simplistik umat Islam di Malaysia hari ini. Jika Tok Wan di kampung, tentulah saya tidak bimbang. Tetapi yang menjadi kerisauan saya adalah tokoh-tokoh masyarakat, ahli politik dan Ulama sendiri.
Di era penghormatan orang ramai terhadap Ulama semakin terhakis, ramai Ulama yang dengan sendiri menambah sebab untuk mereka tidak dihormati.
“Asolah” (ketulenan) menjadi perkataan yang mempengaruhi pemikiran kita dengan kerangka hitam putih (polarized thinking) hingga merencatkan interaksi. Timbul kecenderungan fikrah bahawa membaca karya Barat ertinya terpengaruh dengan Barat, menjadi apologetik, sudah meninggalkan rujukan sebenar kita umat Islam, dan andaian-andaian lain yang tidak sihat.
Suatu ketika, kita beranggapan bahawa semua yang menentang Islam adalah Orientalis. Semua Orientalis adalah musuh Islam. Walaupun mungkin kita bahagikan Orientalis kepada Orientalis klasik, moden, dan pasca moden, namun kita beranggapan bahawa semua kelompok ini bekerja untuk menjayakan agenda penjajahan dan merancang untuk membinasakan Islam. Lantas kita gagal bersikap adil, dan seterusnya terhijab dari mengambil manfaat menerusi kajian Orientalis yang bermaksud baik seperti Arnold Toynbee.
Kita juga marah dengan Orientalis kerana menyalah tafsirkan Islam, bagaimana pula dengan jenayah kita menyalah tafsirkan Eropah? Apakah kita sudah menghasilkan terjemahan Islam terhadap Western Civilization? Orientalis gigih bekerja, dan kita hanya gigih menangkis, semata-mata. Kita marah Barat menyalah tafsirkan kita. Tetapi kita tidak sedar kita bukan sekadar menyalah tafsirkan Barat, malah melakukan keaiban itu dengan tanggapan ia sebagai sebuah kesarjanaan yang bernilai “asolah”.
Saya terkejut apabila mendapati ada di kalangan rakan saya yang berpeluang belajar di Eropah tetapi menumpukan pembacaan tentang Orientalis kepada hasil karya orang Islam terhadap subjek tersebut. Tentunya pembacaan sedemikian rupa akan diwarnai oleh bahasa skeptikal, prejudis dan sinis yang merugikan. Sedangkan saya dan rakan-rakan di Malaysia, kami bertungkus lumus membaca tentang Orientalis berasaskan karya Orientalis sendiri, agar kami tidak bias, dan boleh membuat kesimpulan yang adil tentang mereka.
Sebuah peraturan yang sangat asas untuk MEMAHAMI.
Kami menempuh kesukaran untuk mendapatkan bahan bacaan tentang Orientalis, dan jika ada terjual di Kinokuniya atau Borders, harganya menyeksa diri. Sedangkan mereka yang berada di Eropah tidak mengambil peluang daripada keberadaan mereka di sana, untuk mendalami isu ini dari sumbernya yang asli. Akibatnya, mengaji di Barat tetapi masih selesa berminda daerah bernuansa Bangi (sekadar menyebut satu nama).
PUKUL RATA
Saya masih ingat di akhir 80an dan awal 90an, kita juga pernah menggunakan pukat tunda untuk melabel musuh Islam. Pada kita, asalkan ada sahaja versi Islam yang ‘anti tradisional’ dan sedikit berbau ‘liberal’, kita tuduh ia sebagai agenda IIIT (masyhur disebut sebagai Tripple I-T) dan Islam ala Amerika. Versi Islam yang direstui Amerika!
Hari ini, kritikan terhadap tradisi Islam semakin tajam, dan kita sekali lagi menggunakan pendekatan yang sempit, melabelkan semua anti Islam sebagai Islam Liberal. Kita tidak halusi pengertian Islam, dan kita tidak teliti dalam pengungkapan Liberal. Lagi kuat kita bersuara, lagi terserlah ketidak fahaman kita terhadap benda yang kita suarakan.
Lebih memilukan, kita tidak tahu yang kita sebenarnya tidak tahu.
“Sudah 3 tahun saya berusaha memujuk UIA agar subjek Introduction to the Western Civilization, diangkat menjadi subjek wajib universiti. Paling kurang, ia menjadi subjek wajib pelajar IRK” kata Prof Abdullah al-Ahsan.
Saya akui, selepas mendalami Sejarah Eropah Moden, berkenalan dengan karya-karya George Sarton, Adam Smith, John Stuart Mill dan ulasan-ulasan Prof al-Ahsan terhadap buku silibus kami, Western Civilization: A Brief History oleh Marvin Perry, dan sebuah lagi buku dengan tajuk yang sama oleh Jackson J. Spielvogel, persepsi saya banyak berubah.
Saya rasa lebih terbantu kerana melihat betapa asal usul idea seperti Liberalisma, Nasionalisma, malah Sosialisma, terbit daripada kerangka pemikiran berteraskan agama! Eropah yang dibelenggu pelbagai krisis hablun minaLlah dan hablun minannaas, cuba menterjemahkan apa yang mereka faham tentang agama, melalui idea-idea liberal, konservatif, nasionalis dan sosialis.
Fahaman liberal mahu memulihkan identiti setiap insan sebagai individu, memberikan hak kepada mereka untuk berhubung dengan Tuhan tanpa melalui pihak ketiga, serta mahu mendefinisikan hak serta peranan mereka sebagai individu. Konservatif pula mahu memfokuskan hakikat insan sebagai manusia yang tabiatnya adalah berjemaah, bersosial dan berkelompok. Kedua-duanya mahu memperjuangkan aspek yang ada justifikasinya.
LIBERALISMA TAJDID DAN ‘ISLAM LIBERAL’
Liberalisma muncul di Eropah dalam kerangka agama. Idea tersebut terus berkembang dan mengalami perkembangan dari semasa ke semasa.
Di kalangan masyarakat Islam, golongan Tajdid mahu memulihkan kedudukan individu agar tidak terkongkong oleh taqlid yang bersandarkan kepada institusi agama. Tajdid mahu setiap individu berhak untuk memahami dalil dan sandaran hukum agar dapat beragama tanpa bergantung kepada pihak ketiga. Di sini, prinsip Liberalisma terguna pakai. Malah gerakan Tajdid hari ini, sering pula diseru kepada mencontohi gerakan Liberalisasi Martin Luther yang membawa reformasi agama terhadap institusi Katholik, sebagaimana yang kerap dicontohkan oleh Muslim Professional Forum (MPF).
Di satu sudut yang lain, golongan yang sering dilabelkan sebagai ‘Islam Liberal’ oleh seterunya, turut menentang ‘tradisi agama’. Mereka membangkitkan soal kod moral kerana mahu peranan individu lebih terserlah di dalam otoriti beragama. Di atas titik ini, prinsip Liberalisma turut diguna pakai, walaupun dengan versi Liberalisma yang telah berbeza.
Kedua-dua golongan ini mensasarkan kritikan kepada arah yang sama iaitu golongan konservatif agama.
Sedangkan kedua-dua kumpulan ini mempunyai motif yang berbeza. Golongan Tajdid mahu mengukuhkan pegangan individu terhadap agama, sedangkan golongan ‘Islam Liberal’ pula mahu melonggarkan ikatan agama.
Namun, jika golongan Tajdid tidak berhati-hati, mereka akan pergi senada dengan golongan ‘Islam Liberal’.
Kedua-duanya lantang mengkritik konservatif agama, yang ada di dalam institusi kerajaan, juga parti pembangkang Islam. Golongan Tajdid dan ‘Islam Liberal’ bertemu di pentas LIBERALISMA. Pertemuan itu mudah berlaku kerana idea Liberalisma terbit dari usul agama. Liberalisma Tajdid terbit dari Usul Islam, dan Liberalisma aliran ‘Islam Liberal’ pula terbit dari Usul Christendom. Jika konservatif yang ditentang adalah konservatif golongan agama, maka Tajdid dan ‘Islam Liberal’ boleh bangkit senada.
Mungkin inilah yang perlu diperhalusi oleh golongan ‘pendukung Sunnah’ ketika menerima siri sokongan dari pelbagai pihak atas kelantangannya mengkritik golongan konservatif agama. Institusi agama dikritik, segelintir dari parti pembangkang Islam turut terheret sama, apabila yang bertembung sebenarnya adalah pemikiran Liberalisma dengan Konservatisma.
PENJENAYAH DI SEBALIK DARWINISMA
kredit foto: profgaspardesouza.blogspot.com
Saya sering melihat Teori Evolusi sebagai suatu bencana, khususnya apabila ia diterjemahkan dalam bentuk ‘hak bangsa hebat seperti Barat untuk menjajah bangsa yang lebih lemah’. Saya memperolehi banyak sumber untuk mengutuk Charles Darwin (1809-1882) yang telah mengemukakan teori ‘syaitan’ ini. Karangan-karangan yang terbit dalam kerangka ‘bahasa konspirasi’ seperti tulisan Harun Yahya, menambah lagi kebencian saya terhadap Darwinisma.
Tetapi selepas membaca sendiri susur galur perkembangan Darwinisma dari sumber Eropah, saya dapat melihat dengan jelas, benih tumbuhnya idea ini. Bermula dari kajian datuk kepada Charles Darwin iaitu Erasmus Darwin yang telah menulis pada tahun 1794, Zoonomia (The Law of Organic Life), membawa kepada kajian Charles Darwin di dalam Origin of Species (1859) dan Descent of Man (1871), saya dapat melihat bahawa penjenayah terbesarnya adalah golongan yang datang kemudian. Bukannya Erasmus dan Charles itu sendiri. Golongan Social Darwinists seperti Herbert Spencer (1820 – 1903) adalah golongan yang bertanggungjawab memindahkan teori saintifik Charles Darwin kepada aspek sosial dan ekonomi, yang menjadi teras kepada Kolonialisma.
Malah Ibn Miskawayh (932–1030) telah lebih awal memperkatakan tentang idea evolusi ini. Mungkinkah Darwin menelaah naskhah al-Fawz al-Asghar karya tokoh ini?
Berlaku adil kepada kawan dan lawan, adalah prinsip tinggi di dalam Islam.
Jika kita boleh akur bahawa idea-idea yang muncul dari Barat itu banyak yang diaspirasikan oleh agama, maka tidaklah sukar untuk kita melihat faedah idea ini kepada pemulihan Islam. Bukan memulihkan Islam dengan sentuhan Barat, tetapi meminjam prinsip agama Islam yang secara tidak langsung diperhaluskan dalam bentuk polisi oleh tamadun Barat. Asalkan kita adil terhadap kawan dan lawan, boleh menghargai perkembangan sejarah terhadap satu-satu idea.
Tidaklah nanti, kita sentiasa paranoid terhadap apa sahaja yang bernama Barat!
Paranoid inilah yang merugikan umat Islam di Barat hari ini.
PARANOID TERHADAP SEMUA YANG BARAT
Sehingga kini saya masih lagi menjadi ahli kepada The Islamic Schools League of America. Jika dinilai dari sudut pendidikan sahaja pun, umat Islam di Amerika Syarikat sudah jauh lebih maju meninggalkan pencapaian umat Islam di United Kingdom, Ireland dan Perancis. Malah dari segi politik, Keith Ellison sudah berjaya menempatkan dirinya sebagai anggota Muslim pertama di Dewan Kongress Amerika Syarikat.
Tetapi ramai umat Islam yang masih paranoid. Di suatu ketika ada yang melabelkan Keith Ellison sebagai Zionis Muslim, semata-mata beliau menerima undi daripada sejumlah orang Yahudi di tempat beliau bertanding!
Umat Islam di United Kingdom pernah melatah-latah apabila Shaykh Haitham Jawwad Al-Haddad menyarankan agar umat Islam yang menghuni United Kingdom mengundi parti yang diputuskan oleh Muslim Council of Britain. Mereka menafsirkan partisipasi umat Islam di dalam policy making di negara di mana mereka tinggal, sebagai penyertaan kepada sistem Kuffar. Maka hadith-hadith tentang imitasi satu kaum ke atas satu kaum, konsep tiada dua hati dalam satu badan, isu al-Wala’ dan al-Baraa’ diguna pakai. Lantas umat Islam Eropah memilih isolasi (pemencilan) berbanding integrasi yang lebih harmoni dengan maksud dakwah.
Hal yang sama, saya ratapi apabila melihat kepada perkembangan semasa di Malaysia. Kita meremeh temehkan Eropah dan menganggapnya sebagai bakul sampah falsafah Yunan dan Greek yang tidak perlu dibuka tudung, agar busuknya tidak melata.
Apabila Ulama tidak mahu menghalusi asas-asas pemikiran Barat, mereka gagal berinteraksi dengan cabaran semasa secara betul. Apabila golongan yang digelar sebagai Islam Liberal bersuara mengkritik beberapa idea tentang Islam, Ulama kita menjawabnya dengan bahasa sempit yang memalukan Ulama sendiri.
TELETUBBIES
Saya ingin berkongsi kisah tentang perbualan saya bersama beberapa orang rakan tentang rancangan kanak-kanak terkemuka di Britain iaitu Teletubbies. Salah satu watak yang ada di dalam rancangan tersebut, dianggap mewakili watak gay, iaitu Tinky Winky. Seorang ‘budak lelaki’ yang berwarna ungu dan bersimbol tiga segi di kepala (warna dan simbol yang sering dikaitkan dengan LGBT) serta membawa beg tangan.
Lantas rakan-rakan saya mengecam rancangan televisyen tersebut.
“Ini konspirasi Barat mahu merosakkan Islam” kata salah seorang dari kami.
“BBC sengaja mahu menyuntik budaya songsang ini kepada pemikiran kita” kata seorang yang lain.
Saya termenung.
Benarkah bagai yang didakwa? Apakah semua benda yang tidak bersesuaian dengan kita, datang dari sebuah konspirasi?
Pada fikiran saya, pemikiran Liberal kuat mendominasi masyarakat di England. Golongan gay atau LGBT, sama juga seperti golongan berkulit hitam, golongan OKU malah kumpulan minoriti Islam, sudah diiktiraf sebagai sebahagian daripada kumpulan yang membentuk masyarakat Britain berdasarkan kepada terjemahan Liberalisma semasa.
Maka rancangan ini, jika benar Tinky Winky itu dimaksudkan dengan watak gay, adalah rancangan yang bertujuan mendidik kanak-kanak pra sekolah Britain terhadap polisi negara mereka sendiri. Sebagaimana mereka perlu menghormati penganut mazhab Katholik, mereka juga mesti hormat kepada umat Islam, kaum wanita, golongan hispanic, malah golongan gay.
Ia bukan konspirasi. Unsur itu masuk secara telus dan sedar.
Jika kita rasakan NILAI itu tidak sesuai dengan pegangan kita, maka tinggalkan sahaja rancangan tersebut. Untuk melabel penerbit Teletubbies sebagai ahli konspirasi dan berniat jahat, ia hanya menunjukkan kejahilan kita dan sempitnya fikiran yang mengongkong.
Untuk itu, saya sering meminjamkan nasihat dan cadangan kepada rakan-rakan yang aktif beramal di dalam gerakan Islam, agar berusaha untuk belajar tentang Eropah. Belajar tentang Eropah dari sumber Eropah. Kita tidak perlu berada di Eropah untuk belajar tentang Eropah, sebagaimana masyarakat kita tidak perlu berada di Eropah untuk telah menjadi Eropah.
Mahu tidak mahu, acuan pemikiran dan nilai Eropah itulah yang sedang menguasai umat Islam, juga bukan Islam di negara kita.
Semakin kita menjahilkan diri terhadap musuh, semakin terserlahlah kebodohan kita ketika mendepani mereka.
Hasrizal @ www.saifulislam.com
43000 BSP
لا تحقرن الرأي وهو موافق *** حكم الصواب إذا أتى من ناقص.
فالدر وهو أعز شيء يقتنى *** ما حط قيمته هوان الغائص.
MasyaaAllah. . .semakin uztaz menghampiri tahun-tahun akhir pengajian lepasan ijazah,
semakin sarat artikel ustaz dengan bahasa-bahasa ilmiah kebelakangan ini. Menjadi salah satu tempat persinggahan kegemaran saya untuk mencari bahan makanan minda 😉
moga tahun pengajian benar-benar berakhir tahun ini. doakan kami, ustazah.
InsyaAllah…semoga Ustaz berjaya, dan semoga tahun pengajian ini benar-benar berakhir seperti yang dirancang. Ammiin.
Jujur saya katakan, singgah membaca tulisan ustaz menghilangkan sesak minda dari melihat perdebatan isu fiqh yang khilaf kebanyakan. Minda yang jahil terus berdebat hal hukum halal haram sedangkan pemikiran umat layu bak Nobita. Ketika lantang menolak barat bersebab congenital, laju mengikut arus hedonisma.
Tahniah, jazakumullahu khair ustaz, berusaha membangun minda umat.
Terima kasih atas kesudian Tuan bertamu ke blog saya ini. Saya cuba ‘menghiburkan’ diri dengan mencoret di sini dan tidak lagi di Facebook, walaupun sering dihantui rasa sunyi. Sesekali ada sahabat menyinggah, dan meninggal jejak, ia sesuatu yang sangat saya hargai. Semoga Allah memberkati sinergi kita, ameen
Terima kasih ya akhi atas coretan ini. Ada beberapa buku yang disebutkan masih belum ana tekuni. Ana juga sangat terkilan tidak ramai dari kalangan kita terutamanya daripada ahli gerakan menimba ilmu mengenai Eropah serta keEropahannya. Jika Eropah boleh menghasilkan orientalis, mengapa kita umat Islam tidak melahirkan oksidentalis? Sedangkan Dunia Islam menerima bahana kemaraan dan penjajahan oleh tamadun Eropah suatu ketika dahulu, maka kita lebih berhak untuk mengkaji, meneliti dan melahirkan apa sahaja upaya untuk bersaing dengan mereka dalam dunia kontemporari yang penuh tipu-daya.
Biar pun berbunyi agak ‘layman’, mungkin kita memerlukan banyak pembetulan kepada SIKAP. Adik-adik kita yang banyak membaca serta mengkaji juga, moga mereka tidak terlalu cepat berpihak dan mendesak. Kita memerlukan mereka untuk bertekun lebih lama dan sederhana dalam membawa ilmu meniti usia. Terima kasih atas kesudian ustaz bertandang ke blog krik krik krik ni…
IIIT dan ISTAC antara usaha umat Islam yang tersusun dalam memahami Barat, namun perlu partisipasi yg lebih dalam institusi ini
Saya berpendapat ia berkisar dari kelemahan golongan agamawan dalam pembacaan karya-karya Barat dan Eropah dengan sudah pun ditanam dengan sikap skeptikal yang tinggi ‘Barat itu kafir maka tiada guna untuk memahaminya secara mendalam’.
Terima kasih atas perkongsian Ustaz, memberi ilham untuk saya menambah sumber bacaan selain ilmu Syariah, ilmu ketamadunan Barat pun tidak kurang pentingnya untuk kita lebih engaging dan adaptive kepada non-Muslim bukan sekadar memahami fiqh berinteraksi dengan non-Muslim semata-mata.
Tulisan Tariq Ramadhan ada membincangkan tentang “Muslim Ghettos” di negara Barat seperti UK dan USA. Orang islam yang gagal berinteraksi dan membawa diri didalam masyarakat akhirnya mengasingkan diri di Muslim Town yang tak ubah seperti negara asal mereka. Little Pakistan di bandar Manchester.
Adakah orang Islam di Malaysia juga akan semakin gagal berinteraksi dengan cabaran semasa? Lalu tinggal di sektor kerajaan dan institusi2 bumiputera-dominated sahaja. Dan membiarkan sektor-sektor fardu kifayah seperti perbankan, ekonomi dan perusahaan tanpa mana-mana pekerja/ bos Muslim?
Terimakasih diatas tulisan ini. Mencabar diri untuk hidup dalam dunia realiti.
Bak kata Sun Tzu “Know Your Enemy”
Selamat Hari Raya Aidil Fitri 🙂 TaqabbalAllah minna wa minkum.
Semoga Allah tabahkan hati ustaz. Saya bukan sesiapa untuk mendoakan yang terbaik untuk ustaz. Cuma berharap ramai lagi agamawan yang boleh berfikiran kritis seperti ustaz. Saya mengikuti penulisan ustaz sejak dari 2005. Pernah ke program ustaz sebanyak 2kali. Tidak kenal ustaz secara peribadi tapi terkesan dengan pemikiran ustaz. Sokongan saya pada ustaz atas dasar kebenaran yang ustaz utarakan. Yang benar itu benar. Walaupun tidak mengurangkan celaan terhadap ustaz, saya harap sokongan saya dapat memberi makna kepada ustaz. Teruskan perjuangan ustaz.