Sunday, January 12th, 2025

Arkangel di Netflix: Teknologi Membantu ‘Mengawal’ Anak, Sepenuhnya!

Salah satu perkara teras di dalam pembelajaran kami di dalam program LET di Finland ini​ ialah teknologi tidak mengawal tingkah laku manusia, sebaliknya keperluan manusialah yang membimbing bagaimana teknologi direka bentuk dan digunakan di dalam kehidupan.

Menonton episod Arkangle (tulisan Charlie Brooker dan arahan Jodie Foster) di dalam musim baru Black Mirror di Netflix, menimbulkan rasa gerun dalam diri saya, bagaimana keibubapaan yang baik didefinisikan secara ‘pintar’ sebagai ‘mengawal’ anak-anak.

Teknologi memungkinkan cara mengawal anak-anak itu dibawa ke tahap yang lebih tinggi apabila insertable technology memungkinkan microchip ditanam di dalam Sara sehingga semua kondisi si anak boleh dipantau oleh ibunya, Sara, seorang ibu tunggal. Teknologi amat membantu beliau menjaga anaknya, bukan sahaja dari segi keperluan nutrisi dan peningkatan kadar resah (anxiety) di dalam diri, malah apa yang dilihat oleh Sara, boleh dilihat oleh Marie di peranti kawalannya melalui Arkangelimplanted chip technology di dalam diri Sara.

TEKNOLOGI MASA KINI

Pada masa ini, saya menggunakan teknologi untuk mengawal penggunaan telefon pintar anak-anak dari jauh. Dari Universiti, semasa saya sedang mengulangkaji pelajaran atau menghadiri kuliah, saya boleh menawal telefon anak-anak. Misalnya pada suatu hari,  anak-anak saya semua memakai earphone hingga mereka tidak mendengar si adik menekan loceng pintu rumah untuk masuk. Dengan teknologi aplikasi Screen Time, saya ‘pause‘ telefon semua anak bersama mesej yang ‘pop up’ di skrin mereka “buka pintu, adik di luar!”

Setakat itu sahajalah.

Penggunaan teknologi ini pun, saya lakukan bersama diskusi berterusan dengan anak-anak agar mereka memahami tujuan saya melakukannya. Walaupun sesekali mereka menyampah dan bengang dengan saya, mereka tahu saya melakukannya untuk kebaikan mereka. Ia tidak menyekat, tetapi secara berperingkat membimbing mereka menggunakan telefon pintar dengan lebih selamat dan jauh daripada kemudaratan.

Filem Arkangel ini sangat menarik.

Jika anda melaksanakan tanggungjawab keibubapaan secara helicopter parenting, mahu campur tangan daripada sebesar-besar perkara hingga ke sekecil-kecil urusan anak-anak, anda mungkin mengidamkan teknologi Arkangel ini.

Tetapi jika kita sama-sama sedar bahawa keibubapaan kita mestilah bersifat berundur daripada kehidupan anak-anak sedikit demi sedikit untuk membuka ruang mereka menjadi dewasa yang mukallaf, maka pendekatan-pendekatan yang lebih organik, perlahan, bergabung antara betul dan salah, berjaya dan gagal, mungkin lebih realistik dan wajar.

Pilihan di tangan anda.

Hasrizal
Oulu, FI

About Hasrizal

An educator, author, and advocate for inclusive education with a career spanning leadership, innovation, and personal growth. While locally rooted, his advocacy remains global, informed by his lived experiences and professional insights.

Check Also

Idea Pendidikan Oleh Ilmuan Muslim Silam

Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan yang relevan dan efektif, kita sering mendengar pelbagai alasan untuk menolak model luar—kononnya model Finland “asing” bagi masyarakat kita, model Singapura “tidak sesuai” dengan konteks tempatan, manakala model Jepun “hanya sesuai” untuk keperluan kanak-kanak di Jepun. Namun, apabila kita meneliti dengan cermat, banyak idea-idea penting yang diketengahkan oleh sarjana Muslim terdahulu sebenarnya telah lama diamalkan secara produktif di negara-negara tersebut. Mereka tidak ambil pusing sama ada amalan itu berasal daripada cendekiawan Muslim atau bukan, atau sama ada dilabel “tempatan” atau “asing.” Sebaliknya, mereka memberi keutamaan kepada amalan yang terbukti berkesan menurut hasil kajian demi kesejahteraan proses pembelajaran kanak-kanak. Kita perlu menginsafi ego kita yang cenderung mempertahankan kelemahan dan menghiasinya dengan hujah “kita ada cara sendiri,” tanpa menjelaskan secara terperinci apa yang dimaksudkan dengan “cara kita.” Jujurnya, jika kita mahu mengangkat jati diri sistem pendidikan sendiri, adalah lebih terhormat untuk bersikap terbuka dan menilai semula amalan yang wujud—bukannya menutup kelemahan dengan retorik lokaliti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to content