06. Sebelum Penulis Menulis

ENTRI FACEBOOK BERTARIKH 2 MAC 2013:

417751_485106914870172_607498932_n

(kredit foto haidatul-territory.blogspot.com)

Apabila seorang artis berhijrah, bertaubat dan mahu mengubah kehidupannya, dia berhadapan dengan kesulitan besar apabila karya-karya seninya yang terdahulu, bukan miliknya untuk dengan mudah ditarik balik. Mungkin sudah bertudung, tetapi imej-imej tidak bertudung yang tersebar, tidak berada dalam upayanya untuk dicegah daripada tersebar. Ia sering menjadi igauan buruk mereka dan semoga Allah membantu.

Demikian juga dalam penulisan. Apabila kita berhadapan dengan penyesalan apabila buku yang pernah ditulis rupa-rupanya salah, bukanlah hak penulis untuk menarik kembali buku tersebut. Hanya penerbit dan pihak berkuasa sahaja yang mempunyai keupayaan untuk menghentikan penjualan sebuah buku yang SALAH.

Kerana beratnya keadaan ini, ia harus menjadi muhasabah kepada penulis baru, lama dan yang baru bercadang hendak menjadi penulis, agar bertaqwa kepada Allah, tanya diri betul-betul, mampukah anda menulis apa yang hendak ditulis? Yakinkah anda penulisan itu adalah sumbangan yang benar di sisi Allah? Mampukah anda berdiri di hadapan Allah dengan buku yang dikarang itu?

Jangan kelabu mata dengan tawaran penerbit akan lumayannya hasil yang boleh diperolehi.

Antara 10% royalti dengan ribuan dan jutaan peratus sunnah yang jahat yang terhasil daripada tulisan kita, tanyalah, mana yang kita mahu?

Hidup ini sementara… namun kesan perbuatan kita kekal selama-lamanya. Syurga dan Neraka, adalah hakikat yang berada di hujung perjalanan semua.

HASRIZAL @ 43000 BSP

 

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!

Check Also

Menamatkan Pendidikan Kiasu

Entahlah dunia apa yang kita hidup di dalamnya hari ini. Setelah anak nekad terjun membunuh …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share