06. Sebelum Penulis Menulis

ENTRI FACEBOOK BERTARIKH 2 MAC 2013:

417751_485106914870172_607498932_n

(kredit foto haidatul-territory.blogspot.com)

Apabila seorang artis berhijrah, bertaubat dan mahu mengubah kehidupannya, dia berhadapan dengan kesulitan besar apabila karya-karya seninya yang terdahulu, bukan miliknya untuk dengan mudah ditarik balik. Mungkin sudah bertudung, tetapi imej-imej tidak bertudung yang tersebar, tidak berada dalam upayanya untuk dicegah daripada tersebar. Ia sering menjadi igauan buruk mereka dan semoga Allah membantu.

Demikian juga dalam penulisan. Apabila kita berhadapan dengan penyesalan apabila buku yang pernah ditulis rupa-rupanya salah, bukanlah hak penulis untuk menarik kembali buku tersebut. Hanya penerbit dan pihak berkuasa sahaja yang mempunyai keupayaan untuk menghentikan penjualan sebuah buku yang SALAH.

Kerana beratnya keadaan ini, ia harus menjadi muhasabah kepada penulis baru, lama dan yang baru bercadang hendak menjadi penulis, agar bertaqwa kepada Allah, tanya diri betul-betul, mampukah anda menulis apa yang hendak ditulis? Yakinkah anda penulisan itu adalah sumbangan yang benar di sisi Allah? Mampukah anda berdiri di hadapan Allah dengan buku yang dikarang itu?

Jangan kelabu mata dengan tawaran penerbit akan lumayannya hasil yang boleh diperolehi.

Antara 10% royalti dengan ribuan dan jutaan peratus sunnah yang jahat yang terhasil daripada tulisan kita, tanyalah, mana yang kita mahu?

Hidup ini sementara… namun kesan perbuatan kita kekal selama-lamanya. Syurga dan Neraka, adalah hakikat yang berada di hujung perjalanan semua.

HASRIZAL @ 43000 BSP

 

Maklum Balas

Maklum Balas

Check Also

Andalus Yang Pernah Kupelajari

  Al-Andalus sering digambarkan dengan seribu keindahan. Pancuran air, tamadun yang dimegah-megahkan, lagu dan syair …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *