Pelajar ‘Radikal’ Penulis Buku Cinta?

simposium

“Imad, jom kita ke seminar di İLEM” saya mengajak.

Imad agak berdukacita kerana tidak dapat menyertai kembara kami menjejak Imam Birgivi. Beliau, seorang expatriat muda Malaysia di Istanbul, sibuk mengendalikan urusan perniagaannya di bawah jenama Jejak Uthmaniyyah. Baguslah.

Sebelum ini saya hanya ingat kepada nama Izham Istar, anak Malaysia yang akhirnya bermastautin tetap di Turki. Kali pertama saya terserempak dengan beliau adalah di Sultanahmet sekitar tahun 1995 atau 1996. Jika tidak silap saya, beliau juga berasal dari Perak dan kami sempat berbual seketika di tepi tramvay sebelum meneruskan perjalanan masing-masing. Sudah tentu, Jejak Uthmaniyyah boleh membuka ruang yang lebih luas dalam semangat sinergi untuk perkembangan bisnes antara Malaysia dan Turki.

Tetapi, terpaksalah berkorban.

Tambahan pula pada masa ini, kebanyakan universiti bercuti. Saya juga terkejut dengan lambakan mahasiswa dan mahasiswi Malaysia dari Mesir, Jordan, Rusia, UK, datang berduyun-duyun bercuti ke Turki. Macam-macam karenah mereka. Halim dan Ammar pun serabut.

“Saya pening melayan mereka, ustaz. Marah-marah kita, hendak ini, hendak itu. Takkan dengan bayaran se’choet’ itu pun, mereka sudah jadi bos memperhambakan kami” Halim menyuarakan rasa geramnya.

Beliau penat dengan karenah pelajar Malaysia yang beliau bawa sebagai tourist guide.

“Pelajar Malaysia, memang macam tu, Halim. Ada kamera, kena angin Eropah sejuk-sejuk tu tiup sikit, keluarlah habis gedik ‘gelenyar’ mereka. Sebab itu ana tak suka jalan beramai-ramai ke Turki masa dulu. Itu, belum jadi datin tu. Kalau dah jadi datin, mungkin cermin mekap dia pun anta kena pegangkan” saya mengomel.

“Sabar, ustaz. Sabar” Halim ketawa.

Imad, Halim, Arif, Syafiq dan ramai lagi pelajar Malaysia pergi bersama-sama ke İLEM di Üsküdar. Di sana, sedang berlangsung Uluslararası Medeniyet’i Anlamak Sempozyumu atau International Symposium Between Glorification And Denial Civilization Debate anjuran İstanbul Büyükşehir Belediyesi. Simposium ini diadakan sempena memperingati dua tokoh pemikir di dalam ketamadunan Islam iaitu Roger Garaudy ve Ahmed bin Bella.

KEISTIMEWAAN ISTANBUL

Inilah keistimewaan Istanbul sejak dahulu lagi.

Sepanjang tahun, Istanbul sentiasa dipenuhi dengan wacana-wacana ilmiah seperti ini, mencakupi pelbagai topik dan isu. Seminar ini menjadi rutin mahasiswa mahasiswi prihatin untuk menghadirinya, kerana ia merupakan sumber ilmu pengetahuan dan kemas kini kajian terkini yang amat berguna. Ia bukan seminar yang diadakan sekadar untuk membentang kertas kerja ringkas, bagi mengejar KPI. Ia adalah kegiatan ilmu yang teguh.

Rugi benar jika Sabtu dan Ahad, pelajar kita di Turki berguling-guling di dalam selimut.

Ini adalah kekuatan besar kerajaan Turki semasa. AKP biar pun membawa pendekatan yang berbeza daripada Refah atau Fazilet di era Erbakan, ia masih meneruskan tradisi yang sama iaitu pembudayaan ilmu. Recep Tayyib Erdoğan dikelilingi oleh para intelektual yang pakar dalam bidang masing-masing selaku penasihat untuk memberikan saranan terbaik bagi beliau dan jemaah kabinetnya bekerja.

Saya juga ada satu lagi sebab yang penting mengapa saya mahu hadir ke simposium ini, walaupun hari ini adalah hari penutupnya. Penat pulang dari Birgi dan Ankara pun belum hilang. Selepas memeriksa di internet, saya teruja apabila mendapati seorang lagi ağabey saya yang serumah dengan Cenksu, Said, Adnan dan Hasan, iaitu Mustafa Demirci.

Kini Profesor Dr. Mustafa Demirci.

KISAH DAHULU KALA

Dulu kami kawan bergaduh. Saya selalu bergaduh dengan Abi Mustafa sebab beliau suka bertanya soalan kepada saya, dan baru sahaja saya mahu memberi jawapan, beliau sudah memotong perbualan dan bertanya soalan yang lain atau bertukar topik.

“Kalau tak mahu dengan jawapan, jangan tanya soalan. Marah ni!” saya mengamuk sambil mengunyah kuaci di suatu malam di Amman dulu.

“Hahaha!” kami ketawa.

Marah yang tidak berbaloi.

Semasa di Jordan, Abi Mustafa datang untuk belajar bahasa Arab dan mengumpul bahan kajian untuk tesis PhD beliau. Anak Konya ini menulis tesis Abbasiler Zamanında Toprak Sistemi yakni Sistem Pengurusan Hartanah Era Abbasi. Beliau banyak mengajar saya cara membaca sumber-sumber sejarah bagi Dawlah Abbasiyyah.

Abi Mustafa sangat kuasa semangat Refahnya ketika itu.

Dan kerana itu, perbualan kami sering panas.

Apabila biasiswa saya digantung akibat fitnah yang dimainkan oleh pegawai bertugas pada masa itu, Abi Mustafa berdiri sambil mengepal-ngepal tangannnya kerana geram.

“Tak perlu bergaduh. Hasrizal perlu dibantu dengan wang. Bukan cermin pecah” kata Cenksu.

Pada tahun 1998 juga, saya pernah ke Konya dan menginap di rumah Abi Mustafa. Adik beliau, yang saya juga sudah tidak berapa ingat namanya, melayan kami berjalan-jalan di Konya.

Kini Abi Mustafa sudah bertaraf Profesor. Beliau mengajar di Jabatan Sejarah, Fakulti Kesusasteraan, Universiti Selcuk di Konya. Gembiralah beliau kerana hajatnya yang disebut sejak dahulu, tercapai. Beliau mahu pulang ke kampung. Beliau tidak suka dengan kehidupan di Istanbul.

Semasa tinggal di Istanbul untuk melunaskan PhD beliau, saya masih teringat kepada cerita bagaimana isteri Abi Mustafa, seorang guru, hidup dalam keadaan yang tertekan disebabkan oleh larangan berhijab di premis sekolah. Awal pagi, Abla akan ke sekolah mengikut pagar belakang dan duduk kawasan sekolah hingga lewat petang. Apabila kawasan sekolah sudah tidak ramai manusia, Abi Mustafa akan mengambil isterinya di pagar belakang membawa beliau pulang.

Argh… zaman itu.

Zalim.

Dungu.

Tiada yang lebih dungu daripada sekularis Turki.

“Assalamualaikum!!!” saya memberi salam kepada Prof. Dr. Mustafa Demirci.

“Waalaikum al-Salam. Ohoho… Presiden Parti Islam Malaysia. Mari sini, saya nak peluk kamu!” Abi Mustafa meluru dan memeluk saya.

“Allahu Rabbi, rindunya saya. Lama sungguh kita tak jumpa” saya berkata.

“Benar, sangat lama. Apa khabar PAS? Apa khabar Mahathir? Apa khabar Anwar Ibrahim?” tanya beliau.

Saya hanya ketawa.

Lucu.

Itukah imaginasi beliau dan memorinya tentang saya? Mungkin penggantungan biasiswa saya di Jordan dahulu menyebabkan ramai orang ingat, sayalah hero paling besar dalam perjuangan mahasiswa PAS. Walhal, tiada siapa pun kenal saya. Hanya nak jadi cerita, saya yang ditaqdirkan Allah diuji begitu.

Hari ini pun orang PAS ramai yang tidak suka dengan saya.

Tidak mengapa.

Intima’ dan wala’ kita adalah kepada Allah dan Rasul. Ia menjadikan komitmen kepada adalah kepada kebenaran, mengatasi segala yang lain. Sesekali pendapat kontras yang kita berikan, adalah kerana mengharapkan yang lebih baik untuk semua.

 30_32

Iaitu orang-orang yang menjadikan fahaman ugama mereka berselisihan mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak; tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya [Al-Rum 30: 32]

Kepuakan terjadi, apabila paksi pertimbangan adalah sahsiah dan bukan lagi hujah.

Lebih sulit, ia terjadi bukan kerana salah faham, tetapi kerana salah budaya. Benda yang terjadi secara akumulatif kerana meremehkan nasihat-nasihat kecil semasa beras belum menjadi bubur yang punah. Saranan saya terhadap penambah baikan soal Kepimpinan Ulama bukan bermotifkan muktamar atau siapa mahu jadi ketua. Tetapi kebimbangan saya adalah pada kaderirasi.

Apabila anak muda dirosakkan pemikiran mereka bahawa keberkatan hanya datang jika ketua-ketua kita ustaz belaka. Itu yang dicucuk-cucuk ke minda anak muda, oleh agamawan muda semasa.

KONFLIK INSTITUSI AGAMAWAN ABAD KE-16

Teringat saya kepada catatan Dr Mehmet İpşirli yang menjelaskan bahawa sistem pendidikan yang sempurna dengan penubuhan Süleymaniye Medreseleri telah menyaksikan pertambahan jumlah graduan berpendidikan tinggi secara mendadak. Ia menimbulkan masalah pengangguran di kalangan mereka. Süleyman I mencetuskan solusi segera kepada masalah ini dengan memperkenalkan sistem mülazemet iaitu program internship tanpa gaji. Graduan yang terpilih akan bertugas di bawah seliaan tokoh-tokoh penting dan sebahagiannya beroleh peluang untuk bertugas sebagai kadi di mahkamah (kadıasker).

Kepincangan terhadap pengurusan program ini, menjadi simptom kepada konflik dalaman yang tersebar di kalangan ulama dan institusi yang mereka kendalikan. Di dalam suasanalah nilai integriti ulama dan upaya kesarjanaan mereka mengalami kemerosotan seperti yang dirakamkan oleh Taşköprülüzade sebagai pemerhati kontemporari era berkenaan, juga Katib Çelebi yang menulis kira-kira satu kurun selepasnya.

Perkembangan yang menyebabkan Imam Birgivi lantang mengkritik agawan sezamannya.

Apabila pertambahan golongan agamawan tidak berkadar terus antara kuantiti dan kualiti, gerakan Islam menjadi mangsa dan harapan masyarakat disia-sia.

“Saya hanya orang kecil dalam gerakan Islam” saya menyambut pertanyaan Abi Mustafa tadi.

TIDAK TERKEJUT

abimustafa

“Hasrizal, saya tidak terkejut jumpa kamu di sini!” kata Abi Mustafa.

“Hah, mengapa pula begitu?” saya yang terkejut.

“Semalam Cenksu telefon saya memberitahu tentang kunjungan kamu. Saya berharap dapat jumpa kamu sebelum kamu balik. Tetapi saya mohon maaf sebab saya perlu pulang ke Konya petang ini. Jika tidak, boleh kita minum dan gaduh-gaduh macam dahulu” usik beliau.

“Oho, Cenksu sangat laju bertindak” saya ketawa kecil.

“Bagaimana dengan kehidupan? Kerja apa? Sudah selesai PhD?” tanya Abi Mustafa.

“Alhamdulillah ‘ala kulli hal. Saya seorang penulis. Tetapi sekarang sedang belajar. Saya sedang menyiapkan disertasi sarjana berkenaan dengan Imam Birgivi” saya bercerita.

“Oho, penulis buku cinta, kini mengkaji Imam Birgivi. Bagusnya!” balas Abi Mustafa.

Aduh, berbelit-belit betul minda profesor seorang ini.

“Mana hocam tahu?” saya bertanya.

“Hasrizal, taip sahaja di google. Beribu-ribu nama awak keluar. Dan buku merah gambar bunga itu yang paling banyak. Saya terkejut. Setahu saya kamu semasa pelajar adalah seorang yang radikal. Bagaimana menjadi penulis buku cinta?” tanya Abi Mustafa lagi.

Geramnya!

Saya rasa mahu mencekik-cekik pakcik ini.

Dia tahu sahaja mengadun maklumat untuk melakukan provokasi ke atas saya.

“Mahu tegakkan Islam, pemuda-pemudinya hanyut dalam cinta ala Amerika. Kamu mahu Malaysia jadi begitu?” saya bertanya.

“Hahaha, masih petah berhujah!” kata  Abi Mustafa.

Kami ketawa bersama.

“Hasrizal, sudah lama sungguh kita tak berjumpa. Adik saya juga masih ingatkan kamu. Dia masih berada di Konya. Jika kamu datang sekali lagi, jangan lupa singgah di Konya. Saya sangat suka dengan kajian kamu tentang Imam Birgivi. Sumbangannya banyak, tetapi di Turki sendiri kajian mengenai beliau masih sedikit. Habiskan sarjana kamu segera. Jika mahu buat PhD, datanglah ke Universiti Selcuk” kata Mustafa.

“Inshaallah Abi. Doakan saya” saya berterima kasih atas sokongan beliau.

“Saya perlu beredar ke situ sebab wartawan sedang menunggu untuk menemuramah saya. Kemudian saya perlu segera ke lapangan terbang. Inshaallah kita jumpa lagi” Abi Mustafa memeluk saya dan kami berpisah.

Saya tidak sempat memperkenalkan adik-adik yang belajar di Turki ini dengan beliau. Mereka hanya bersalam dengannya dan kami segera beredar meninggalkan lokasi simposium.

“Ustaz mahu ke mana selepas ini?” tanya Imad.

“Jom kita makan tengah hari. Ana belanja. Kemudian ana nak minta izin ke Eminönü” saya memberitahu.

“Ada apa, ustaz?” tanya Syafiq pula.

“Mahu menyendiri. Tinggal sehari dua sebelum pulang ke Malaysia. Banyak yang hendak ana muhasabah” saya memberitahu.

“Betullah. Dari hari pertama ustaz sampai, sibuk dengan kami dan ramai orang. Ustaz kena ada waktu menyendiri. Macam dulu-dulu” kata Syafiq.

Harapnya semasa termenung di tepi laut nanti, tiadalah kapal selam Singapura melintas.

Macam dulu-dulu…

Hasrizal @ www.saifulislam.com
43000 BSP

Maklum Balas

Maklum Balas

Check Also

syrianchildreninistanbul

Jangan Beragama Sekadar di Pinggiran

kredit foto: demotix.com “Ammu, Ammu, fi sabilillah!” seorang kanak-kanak kecil menarik baju saya. Dia bukan …

6 comments

  1. jejak yg menarik…tak rugi untuk mengikutinya….:)….walaupun pd mulanya secara jujur nya agak teragak….

  2. Salam ust, knapa bila sy dgr PAs je “lain” yg muncul d imaginasi…ibrt klu nak mkn pisang kelat rasanya ….

  3. Ana tergelak besar membaca catatan ini. Boleh tahan juga mulut sahabat enta itu…heheheheh
    Tak boleh nak bayang macam mana reaksi yang empunya badan bila komen sebegitu terpacul sahaja dari mulut beliau..

  4. Best baca pengalaman hidup ustaz yg luas dan dinamik. Terus hilang masalah diri saya sendiri yg jika dibandingkan dgn ustaz, rupanya terlalu sangatlah remehnya.

  5. assalamualaikum…
    radikal kerana cinta agama,jadi bermakna,
    blog ustaz tersusun sgt kemas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *