Pendidikan: Pembinaan Masa Depan Yang Tidak Pernah Mengecewakan

kmss-session-malam

Saya tidak pernah merancang untuk menjadi guru, mahu pun menjadi seorang ahli pendidikan (educationist).

Tetapi ke mana sahaja saya pergi, saya tidak dapat lari daripadanya.

Mungkin kerana pendidikan itu menghasilkan buah-buah yang sering saya petik dalam kehidupan, saya sentiasa dekat dengan pohonnya, walaupun buah itu yang menjadi carian.

Semasa menerima tugasan sebagai Minister of Religion di Belfast Islamic Centre (BIC) lebih sedekad lalu, saya hanya nampak tugasan saya sebagai seorang Imam, bersangkut paut dengan solat, dakwah dan urusan nikah. Saya tidak nampak sekolah, walaupun saya tahu di BIC ada sekolah. Tidak lama selepas memulakan tugasan sebagai Imam, saya diamanahkan menjadi Pengetua kepada Belfast Islamic School.

Ia sekolah yang kecil, tetapi mempunyai peranan yang besar di dalam komuniti Muslim Ireland Utara. Sekolah inilah tempat anak-anak komuniti Muslim yang kebanyakannya belajar di sekolah awam (public school), mendapat pendidikan Islam mereka.

Banyak cabaran baru yang saya temui. Satu subjek berkaitan asas pendidikan, semasa pembelajaran di peringkat ijazah sarjana muda jauh daripada cukup untuk menyediakan saya berdepan dengan tugasan itu. Saya melakukannya dalam keadaan tertekan sebab ketika itu, kegagalan pelajar menerima, menghayati dan mengamalkan ilmu Fardhu Ain yang diajar, saya yakin ia bukan berpunca daripada kenakalan pelajar seperti yang dipercayai ramai. Sebaliknya, proses pengajaran dan pembelajaran tidak dilakukan dengan betul. Ada ilmu yang tiada.

Ilmu tentang pendidikan.

Sama ada oleh saya sebagai Pengetua dan penyelia kepada kurikulum dan silibus, mahu pun guru-guru yang kebanyakannya adalah sukarelawan yang mengajar kerana ingin berbakti.

Politik dalaman masjid dan kegemaran komuniti untuk berkhilaf antara satu sama lain tentang isu-isu pertentangan di antara tradisionalis dan reformis, menyebabkan perbahasan tentang apa yang penting bagi sekolah kami adalah berkaitan memenangkan ‘school of thought’ yang mana, dan menjauhi paksi utamanya iaitu pelajar.

Tanpa dinamakan dengan apa-apa istilah dan falsafah, saya berpegang bahawa pendidikan mestilah berpaksikan pelajar (student-centered education). Pendidikan, adalah untuk membentuk pelajar yang dididik. Ia logik yang spontan. Saya tidak perlu terlebih dahulu mengenal aliran progressiveness, social reconstructionism atau existentialism untuk mempercayai sebuah pendidikan itu mesti berpaksikan pelajar.

MINAT YANG LAIN

Kedahagaan saya untuk menyambung pengajian tertangguh lama oleh kesibukan bekerja. Saya tersepit antara dua bidang. Jiwa dan raga saya sentiasa dengan sejarah, saya mahu menyambung pengajian di bidang sejarah, dan saya mahu bidang sejarah itu menyampaikan saya kepada kajian mengenai Dawlah Uthmaniyyah. Namun, dek pilihan yang amat terbatas di pulau Ireland, saya memilih untuk menyambung pengajian di dalam bidang Sosiologi Agama di The Queen’s University of Belfast. Ia adalah bidang paling hampir untuk saya mendatangi Turki di Ireland, selain Byzantine Studies yang menggerunkan saya pada tuntutan mempelajari bahasa Latin. Proposal saya diterima dan saya ditawarkan menyambung pengajian di QUB berkenaan. Tetapi kekangan kewangan tidak mengizinkan saya meneruskan hasrat ini.

bis-2001

Saya meneruskan kerja seperti biasa. Kedahagaan untuk menyambung pelajaran ditangguhkan seketika.

Selepas berpindah ke Selatan, saya mendaftarkan diri sebagai pelajar sarjana di dalam program Masters of Education di The Open University, UK dengan fokus kepada curriculum studies. Saya sempat membentangkan draf berkenaan masalah sekolah-sekolah Islam di Ireland yang tidak mempunyai kurikulum, jauh sekali untuk memastikan ia sesuai dengan generasi komuniti Muslim di Ireland. Kebanyakan Islamic School hanya membawa bahan dari negara seperti Mesir, Arab Saudi, Pakistan, India, untuk diguna pakai dalam pendidikan anak-anak Muslim yang lahir dan membesar di Ireland. Banyak konflik yang timbul akibatnya.

Penyelia saya dari Limerick bersetuju dengan idea awal tersebut.

Akan tetapi saya gagal melunaskan pengajian berkenaan. Saya menangguhkan pengajian kerana jatuh sakit dan menjalani rawatan intensif selama 6 bulan. Selepas sembuh sepenuhnya, saya menyambung kembali pengajian, tetapi pulang mengejut ke Malaysia atas permintaan keluarga. Program di OU ditinggalkan sepenuhnya.

KEMBALI KE MALAYSIA

Sekembalinya saya ke Malaysia, saya bekerja dahulu. Meneroka satu demi satu kehidupan di Malaysia, yang sudah 11 tahun saya tinggalkan.

Lama saya mengambil keputusan untuk menyambung belajar.

Dan apabila saya melakukannya, dunia akademik saya sentiasa di bidang sejarah, bukan pendidikan. Ia seperti yang saya hajatkan.

Saya pernah berdilema antara menyambung pelajaran antara bidang sejarah dan pendidikan. Alhamdulillah nasihat demi nasihat diberi, saya diyakinkan bahawa tidak ramai yang boleh menceburi bidang sejarah kerana ia memerlukan minat yang tidak boleh dibuat-buat, serta minda yang sesuai. Ada pun pendidikan, Insha-Allah ramai di dalam masyarakat kita yang berkebolehan untuk menjayakannya.

PERKEMBANGAN TERKINI

Kini saya sedang berada di fasa akhir menyiapkan disertasi sarjana saya di dalam bidang sejarah Islam. Saya hanya ada beberapa bulan terakhir untuk melangsaikan penulisan iaitu bahagian yang paling sukar bagi pelajar sarjana yang mengambil pengajian mode kerja kursus dan disertasi.

Dalam kesibukan itu, saya masih dari semasa ke semasa berwacana tentang pendidikan. Idea-idea pendidikan seperti yang dikemukakan oleh John Taylor Gatto amat mempengaruhi fikiran saya. Idea tentang pendidikan wajib, standard dan selaras, yang dikritik tegas oleh Gatto, terutamanya di dalam buku beliau Weapons of Mass Instruction, amat menjelaskan apa yang terbuku di hati. Demikian juga Neil Postman di dalam bukunya Teaching as a Subversive Activity, menyebabkan saya semakin melihat bahawa masa depan negara bukan ditentukan oleh medan perang atau debat politik, sebaliknya oleh apa yang berlaku di dalam bilik darjah.

Ia menambah sisi-sisi yang telah saya mulakan dengan mengkaji gagasan idea al-Marhum Profesor Muhammad al-Mahdi, pengasas Metode Khalifah dan Law of Learning yang beliau tinggalkan sebagai warisan.  Biar pun anak saya sudah tidak lagi bersekolah di Khalifah Model School, saya masih berwacana dengan warga Khalifah Institute. Akhirnya, saya dilantik sebagai ahli Board of Directors Yayasan Pendidikan Khalifah, untuk menjayakan projek Khalifah Model Secondary School, lanjutan kepada  sekolah rendah sedia ada di Ampang.

Saya menerimanya dengan hati yang terbuka. Mahu berperanan, mahu melakukan sesuatu, tentang pendidikan.

Tetapi pembabitan saya dalam proses membangunkan Khalifah Model Secondary School masih belum mencapai tahap keberkesanan yang diperlukan. Transformasi yang dihajatkan memerlukan komitmen sepenuh masa. Bermula dari 1 September 2014, saya memulakan tugasan sebagai Academic Director di Khalifah Model School, seiringan dengan Pengetua, Ustaz Muhammad Qayyum Abdul Raof.

KMSS

Saya tidak mahu KMSS menjadi sekadar sebuah lagi sekolah Islam swasta di samping sekolah-sekolah sedia ada. Law of Learning yang ditinggalkan oleh Profesor Muhammad al-Mahdi tidak harus disia-siakan. Selepas ia dilaksanakan di sekolah rendah dan Alhamdulillah menatijahkan manfaat-manfaat yang signifikan, gagasan idea yang sama juga mesti dibawa ke peringkat menengah. Perjalanan saya mengendalikan program sebagai orang ketiga (bukan pihak ibu bapa, mahu pun sekolah dan kerajaan) di pelbagai jenis sekolah, menguatkan lagi keazaman saya untuk menjayakan idea alternatif yang mudah-mudahannya mithali bagi sebuah pendidikan.

Demi memastikan usaha-usaha ini dilakukan dengan fondisi-fondisi ilmu, saya turut mendaftarkan diri menyertai sebuah program pensijilan pendidikan Islam yang dikenalikan oleh Razi Education dengan kerjasama University of Toronto, Kanada. Program yang dijalankan secara sepenuhnya di atas talian, menghimpunkan sekitar 35 pelajar dari seluruh dunia.

Semoga Allah memberkati masa-masa saya dalam kehidupan seharian, untuk diagihkan secara efektif.

Doakan kami.

Hasrizal
43000 BSP

 

Check Also

Kita Cintakan Kematian Seperti Mereka Cintakan Kehidupan

“Kita diajar cintakan kematian bagai musuh kita cinta kehidupan” Ia adalah kata-kata yang datang daripada …

8 comments

  1. Saya setuju dengan tulisan ustaz iaitu, masa depan negara berggantung kepada keadaan dalam bilik darjah pada hari ini.

  2. Pendidikan tidak menghampakan kerana padanya berisi potensi dan harapan. Kalau ilmu diacu dengan adab, buah-buahnya yang ranum akan tumbuh merata-rata. 🙂

    Semoga Allah memberkati perjalanan ilmu ustaz.

  3. As salam Ustaz,

    Terdengar bingkisan Sheikh Hamza di IKIM baru-baru ini, beliau merumuskan krisis terbesar umat islam kini adalah krisis ilmu/pendidikan…

    Saya doakan usaha murni ustaz mencari dan membina Law of Learning…

    Saya suka ” Ada ilmu yang tiada” instead of ” tiada ilmu”…

    Wassalam..

  4. Those over 40 saw him as cold, morally bankrupt
    and cutthroat. The verdict isn’t out if Hacker’s List is an illegal enterprise, and further complicating this is that many of
    the job posters are probably outside the U.
    Actually, with a few dollars, you can get a sizeable
    sum of gold that may be utilized on your own character to equip much more inventories
    and become more powerful than before.

  5. Innovative and out of the fiield Interior design concepts can rework the look of your own home.

  6. There are also contractors who’ve probably handed statye examinations and are licensed.

  7. Kupujesz 50 gier miesięcznie na stremie, a żalisz się, że Ciebie na web nie stać.

  8. A lot of creatiokn myths additionally contain the creation of ann fijal evil, the obvious being the
    devil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share