Ummah Yang Kematian Ibu Bapa

turbe

HILANG IBU BAPA

Bagaimanakah reaksi kita apabila seorang anak muda yang berjaya, elok kerjayanya, cukup serba serbi keperluan hidupnya, mengadu tentang kehilangan ibu bapanya?

Hilang ibu bapa.

Bukan hilang anak.

Ibu bapa pula, adalah ibu bapa yang tidak pernah ditemui. Entah hidup entah kan mati.

Orang muda itu ada segala-galanya. Cuma dia risau ibu bapanya hilang. Dia tidak berjumpa dengan ibu bapanya. Tetapi dia tahu dia ada ibu bapa kerana semua manusia ada ibu bapa.

HILANG ANAK

Bagaimanakah pula reaksi kita apabila anak muda itu kehilangan anak?

Anaknya diculik, barangkali.

Selepas dua tahun lalu anaknya yang seorang lagi meninggal dunia kerana kanser.

Orang muda itu ada segala-galanya. Cuma dia risau anaknya hilang.

Manakah yang lebih tragis? Manakah yang lebih mendapat simpati? Manakah yang menjadikan hidup ini bagai hilang makna segala-galanya? Hilang ibu bapa, atau hilang anak?

Tentu sahaja hilang anak.

Tanpa keraguan, ia sebuah tragedi.

Ada pun kehilangan ibu bapa, tidak mengapa. Sedih, namun ibu bapa itu pun anak muda tersebut tidak pernah jumpa. Doakan sahaja mereka. Teruskan hidup.

ANALOGI UMMAH YANG KEHILANGAN IBU BAPA

Saya cuba mengajak sahabat merenung tentang kepentingan sejarah.

Kehilangan ibu bapa, adalah seperti kehilangan sejarah. Pantas dianggap tidak mengapa. Ia tidak sedahsyat kehilangan anak-anak.

Seorang manusia tidak akan mati dengan kematian anak. Kesedihan, kedukaan, hanya dalam lingkungan perasaan. Ia tidak berisiko sebuah kematian. Kecuali dia membunuh diri.

Tetapi manusia boleh mati mengejut kerana tidak kenal ibu bapanya. Bahawa pada ibu bapanya ada rekod. Ada kisah pada gene BRCA1 dan BRCA2, bahawa ibu atau bapanya meninggal dunia kerana kanser ovari dan kanser prostate. Anak muda yang kaya raya, berkerjaya baik dan hidup serba sempurna, tidak dapat membaca ketulan ganjil itu sebagai sebuah simptom, bahawa ia menuju sebuah kematian. Sedangkan dengan mengetahui bahawa bapanya dahulu semasa hidup apa sakitnya, apa punca kematiannya, dia boleh bertindak segera. Rekod silam yang memberitahu bahawa seorang yang bapanya meninggal dunia kerana kanser prostate, harus peka dengan simptom-simptom yang hadir itu.

Tanpa kenal siapa ibu bapa, kita juga kehilangan sebahagian penjelasan tentang siapa diri kita.

2_118

Dan (orang-orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata: “Alangkah eloknya kalau Allah berkata-kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?” Demikian pula orang-orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang dikatakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat-ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin. [Al-Baqarah 2: 118]

Kita terlupa bahawa hari ini menyambung semalam. Perbualan hari ini pernah dibualkan semalam. Kita mengulang kelakuan semalam, tetapi berangan-angankan hasil yang bukan hari ini.

Seperti seseorang yang terjaga, mendapati dirinya berada di dalam sebuah keretapi yang bergerak laju. Dia tidak tahu bagaimana dia berada di dalam keretapi itu. Dari mana keretapi itu bergerak. Ke mana keretapi itu pergi. Soalan dari mana, hendak ke mana, bagaimana boleh berada di sini, adalah soalan-soalan yang menjawab pertanyaan SIAPA KITA.

Dan ia sebuah soalan yang sangat besar.

Soalan tentang identiti.

Itulah risikonya sebuah bangsa yang tidak mementingkan sejarah.

Sangkanya, yang tragis hanya pada kehilangan milik semasa.

Hakikatnya dia di ambang maut, kerana tidak menoleh ke belakang.

Melupakan ibu bapanya.

Melupakan dirinya yang semalam.

Melupakan semalam.

Hingga hari ini, gagal difahami. Dan esok yang penuh impian, mungkin buatnya tiada fajar lagi.

HASRIZAL @ www.saifulislam.com
43000 BSP

 

 

Check Also

Pengkhianatan Ilmu di Pentas Ceramah

“Penceramah berceramah sesuka hati. Tidak berhati-hati dengan kesan percakapannya!” keluh Prof di dalam kelas. Saya …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share