Friday, January 10th, 2025

Konsep Khalifah Mengimbangkan Paradigma Pendidikan

Pendidikan yang kita kenal pada masa ini asalnya lahir daripada satu paradigma yang melihat pendidikan secara makro, di peringkat sosial. Ia berkaitan dengan fungsi individu kepada masyarakat. Ia sesuai dengan keperluan revolusi industri pada masa itu yang memerlukan seramai mungkin manusia mempunyai kemahiran yang seragam. Mass production yang mencorakkan kehidupan zaman itu, memerlukan manusia menguasai ilmu dan kemahiran yang telah disukat  dan dimandatkan kepada institusi sekolah untuk melaksanakan.

Di era itu juga manusia perlu hidup harmoni, memiliki solidariti sosial yang menyatukan mereka, mewujudkan kestabilan, dan memudahkan kerajaan mengawal mereka demi kesejahteraan dan keselamatan negara. Justeru di sekolah, ada bacaan ikrar, menaikkan bendera, menyanyikan lagu kebangsaan atau patriotik.

Tetapi zaman berubah.

Pengukuhan nilai demokrasi yang menyerlahkan manusia sebagai individu, yang mempunyai suara, hak, keunikan, keistimewaan, dan tidak wajar diproses cetak secara pukal… mengubah paradigma pendidikan.

Pendidikan mula dilihat secara mikro, bahawa saripatinya adalah pembelajaran. 

Pembelajaran pula, terjadi di dalam individu manusia.

Sumbangan individu kepada masyarakat adalah byproduct hasil terbangunnya individu yang mencapai potensi terbaik dirinya

Maka budaya pendidikan warisan functionalism yang melihat pendidikan secara makro, bertembung dengan budaya pendidikan yang diperjuangkan oleh interactionism yang melihat pendidikan secara mikro.

PANDANGAN ALAM ISLAM

Pada mencari titik harmoni, andai kita kembali kepada pandangan alam Islam, manusia ini adalah khalifah.

Khalifah itu sifatnya sosial, berkaitan peranannya kepada manusia lain, kepada kehidupan dan alam sekelilingnya. Walaupun begitu, ciri utama khalifah itu adalah makhluk yang belajar dan berfikir, sesuatu yang sangat proses, sangat individu, sangat mikro.

Justeru konsep khalifah mengimbangkan antara paradigma functionalism dan interactionism sebagai kerangka pendidikan yang harmoni.

Petikan program SeNegara di London, 20 Januari 2018.

Hasrizal
Oulu Finland.

About Hasrizal

An educator, author, and advocate for inclusive education with a career spanning leadership, innovation, and personal growth. While locally rooted, his advocacy remains global, informed by his lived experiences and professional insights.

Check Also

Idea Pendidikan Oleh Ilmuan Muslim Silam

Dalam usaha membangunkan sistem pendidikan yang relevan dan efektif, kita sering mendengar pelbagai alasan untuk menolak model luar—kononnya model Finland “asing” bagi masyarakat kita, model Singapura “tidak sesuai” dengan konteks tempatan, manakala model Jepun “hanya sesuai” untuk keperluan kanak-kanak di Jepun. Namun, apabila kita meneliti dengan cermat, banyak idea-idea penting yang diketengahkan oleh sarjana Muslim terdahulu sebenarnya telah lama diamalkan secara produktif di negara-negara tersebut. Mereka tidak ambil pusing sama ada amalan itu berasal daripada cendekiawan Muslim atau bukan, atau sama ada dilabel “tempatan” atau “asing.” Sebaliknya, mereka memberi keutamaan kepada amalan yang terbukti berkesan menurut hasil kajian demi kesejahteraan proses pembelajaran kanak-kanak. Kita perlu menginsafi ego kita yang cenderung mempertahankan kelemahan dan menghiasinya dengan hujah “kita ada cara sendiri,” tanpa menjelaskan secara terperinci apa yang dimaksudkan dengan “cara kita.” Jujurnya, jika kita mahu mengangkat jati diri sistem pendidikan sendiri, adalah lebih terhormat untuk bersikap terbuka dan menilai semula amalan yang wujud—bukannya menutup kelemahan dengan retorik lokaliti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Skip to content