Berpelajaran Tidak Berpendidikan

khookaykim2

“Ramai yang beranggapan bahawa kalau belajar Sains dan Matematik, boleh jadi kaya. Boleh buat duit. Orang sudah tidak pentingkan bidang Sejarah, bidang Geografi. Geografi sudah hampir tiada di sekolah sebab ia tidak mendatangkan keuntungan” rungut Prof. Khoo Kay Kim dalam Buletin Utama malam berkenaan.

Saya tidak mampu berkata apa-apa kecuali mengangguk dan terus mengangguk.

Mengangguk setuju dan mengangguk kecewa.

Buletin Utama malam itu (28 Mei 2009) membangkitkan isu kegagalan sistem pendidikan kita berfungsi melahirkan modal insan, sebagaimana yang diharapkan oleh negara.

Pelajar hari ini berpelajaran tetapi tidak berpendidikan.

Apa maknanya itu? Professor Diraja Tun Dr. Ungku Abdul Aziz memberikan mesej yang jelas tentang beza berpelajaran dan berpendidikan. Kita mengukur kecemerlangan dari jumlah A yang terkumpul, hingga ada sekolah yang menyekat pelajar daripada mengambil mata pelajaran tertentu di dalam peperiksaan SPM, demi untuk tidak menjejaskan rekod cemerlang sekolah!

PG03_181107_SUBASHINI_UPSR

S. Subashini,12, a student of Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Simpah died in hospital, a day after she was found hanging from the ceiling of her room. [The New Straits Times Online]

Lupakah kita kepada berita terburuk sepanjang 2007 apabila S. Subashini, 12, dari Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Sempah ditemui mati, membunuh diri kerana gagal mendapat A dalam kesemua peperiksaan UPSR yang lalu.

Sejauh mana isu ini diperbahaskan?

Sejauh mana kematian S. Subashini dibedah siasat puncanya? Atau ia hanya sekadar satu isu yang datang dan pergi? Tidakkah gila masyarakat kita hari ini, boleh melupakan kematian seorang anak muda seusia 12 tahun yang mati kerana kurang cemerlang dalam UPSR?

Sesungguhnya berita itu benar-benar menjadikan saya kecewa dan hampir putus harapan terhadap masa depan negara ini. Lebih-lebih lagi dengan komen simplistik semua pihak yang ditemui oleh pihak media. Sedangkan kes adik S. Subashini sepatutnya menggegarkan seluruh sistem pelajaran Malaysia, izinkan saya menggunakan perkataan rasmi ‘pelajaran’ biar pun jiwa ini lebih mencari nilai sebuah ‘pendidikan’.

“Modal insan bukan bertujuan untuk melahirkan pekerja semata-mata. Kita sepatutnya berusaha memastikan adanya generasi muda yang boleh berfikir dan mencipta idea. Itu tujuan terpenting bagi mana-mana sistem pendidikan bagi sebuah negara” komen Profesor Khoo Kay Kim lagi.

Siapakah yang peduli kepada saranan beliau?

Siapakah yang mahu bersungguh-sungguh berfikir tentang hal ini?

HARAPAN DARI SEBUAH PENDIDIKAN

Saya teringat kembali kepada presentation saya semasa menjadi panelis bagi Seminar Ibn Khaldun II yang diadakan sebulan sebelumnya di Institut Integriti Malaysia. Saya memberikan penekanan kepada aspek pendidikan dalam menjawab soalan “Islam: A Blessing to Malaysians?”

ibnkhaldunii

“Biar pun saudara Wan Saiful Wan Jan mempersoalkan kelebihan yang dinikmati oleh orang Islam dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam, sedangkan pembayar cukai Malaysia lain yang Hindu, Kristian dan Buddha dirangkumkan dalam satu kategori dan diberikan pendidikan MORAL, saya tidak dapat melihat ia sebagai suatu kelebihan bagi umat Islam di Malaysia. Bahkan mungkin mata pelajaran itulah punca kepada masalah mengapa kita sulit untuk menjawab ISLAM: A BLESSING TO MALAYSIANS?” saya memulakan ucapan.

Sejauh manakah pendidikan Islam di Malaysia berjaya melahirkan Muslim yang boleh menjustifikasikan Islam sebagai rahmat kepada seluruh rakyat Malaysia (boleh juga dibaca sebagai wa maa arsalnaaka illaa rahmatan lil ‘aalameen)?

Saya lontarkan isu ini kerana saya tidak melihat kecenderungan masyarakat kita untuk meletakkan pendidikan sebagai suatu keutamaan dalam menggarap masalah-masalah yang wujud di negara kita. Semuanya mahu diselesaikan dengan politik, ketika politik kita gersang dari integriti dan kejujuran. Masakan tidak, jika dulu parti politik banyak digerakkan oleh guru selaku pendidik, tetapi kini trend berubah kepada kemenangan politik bagi yang punya wang dan sokongan mereka yang punya wang. Itu sahaja sudah cukup untuk menjelaskan warna politik negara kita.

Apabila saya sebutkan pendidikan, saya maksudkan ia sebagai pendidikan formal dan tidak formal. Malah saya lebih menjurus kepada mengharapkan agar kita kembali kepada fungsi pendidikan tidak formal yang menjadi tanggungjawab setiap individu. Ibu bapa ada tanggungjawab pendidikan kepada anak-anak, imam dan paderi ada tanggungjawab mendidik pengikut masing-masing, dan seterusnya mereka yang mempunyai minda kritis mempunyai tanggungjawab untuk membawa pemikiran mereka kepada masyarakat melalui seminar, dialog, perbincangan yang merupakan sebahagian daripada maksud pendidikan.

Tetapi kita tidak minat dengan semua itu.

MEMPOLITIKKAN SEGALANYA

Kita lebih cenderung untuk mensensasikan apa sahaja yang boleh melakukan surat khabar.

Asalkan ada sahaja isu yang muncul, semuanya mahu ditangani dengan kuasa, dengan politik dan kemudian semuanya berakhir sebagai berita sensasi dan tidak ada apa-apa yang dapat diketengahkan sebagai bahan untuk mendidik masyarakat.

armstrong-botp

Antara buku yang diharamkan di Malaysia, biar pun ia telah banyak membetulkan salah faham masyarakat antarabangsa tentang Muhammad SAW, malah ramai pula yang memeluk Islam kerananya

Ada buku yang pelik sedikit, haramkan!

Ada sahaja wacana yang lain dari definisi rasmi, ban!

Timbul isu penggunakan kalimah Allah dalam literasi Kristian, sekat, haramkan, saman… segala-galanya disensasikan dan berakhir dengan sentimen yang tidak punya apa-apa nilai pendidikan.

Malah kadang-kadang kita begitu gelojoh mahukan hasil tanpa mahu melalui prosesnya. Saya meragui rasionalnya permintaan Luthfi Assyaukanie dari Jaringan Islam Liberal yang mahukan dialog dihentikan, sebaliknya terus sahaja kepada menghasilkan polisi kebebasan beragama kerana baginya, dialog itu membuang masa.

Saya 50-50 dalam mengiya dan menidakkannya.

Dialog membuang masa, jika kita sensasikan apa sahaja yang ingin dibicarakan. Kita berdialog bukan untuk mendidik dan tanpa ketulusan motif. Kita pilih tajuk-tajuk yang mencetus emosi masyarakat dan kemudian kita memuncung bibir apabila dialog gagal menghasilkan apa-apa.

DIALOG POLISI

Tetapi semasa Seminar Ibn Khaldun II berlangsung, saya cuba meminjam pengalaman ketika mengendalikan dialog antara agama ketika saya bertugas sebagai Minister of Religion di Belfast Islamic Centre, Ireland Utara. Dialog itu bukan dialog teologi tetapi ia adalah dialog polisi. Kita bukan berhasrat mahu mengheret agama bertanding di medan dialog tentang siapa benar dan siapa batil, tetapi mengajak pandangan agama dikongsi bersama untuk mencari formula penyelesaian kepada isu Euthanasia. Memanfaatkan agama untuk menghasilkan polisi yang boleh disepakati bersama.

Tiada siapa yang membawa superiority attitude dalam dialog berkenaan.

Wakil Protestan dan Katholik memberikan pandangan berdasarkan kepercayaan masing-masing, dan saya memberikan pandangan berdasarkan prinsip-prinsip Islam. Hasilnya kami dapat mengutip beberapa pandangan bernas dari kesemua wakil untuk diajukan kepada National Health Service (NHS) sebagai polisi kesihatan dalam kes Euthanasia.

Ia suatu pengalaman berharga.

Pengalaman yang memberikan keyakinan kepada saya bahawa seteruk mana sekali pun polemik politik, ekonomi dan sosial masyarakat, sinar harapan tetap ada di dalam pendidikan.

Semua pihak harus kembali kepada tugas yang lahir bersama tujuan hidup kita… mendidik yang makruf dan menegah yang keji. Jalannya adalah pada mendidik masyarakat.

Tetapi apabila pendidikan diinstitusikan secara membuta tuli, ramai yang melihat pendidikan sebagai tugas guru dan sekolah, manakala sekolah pula menunding jari bahawa ibu bapa adalah guru pertama buat anak-anak mereka. Segalanya berakhir dengan tiada siapa yang memberikan sepenuh hatinya kepada komitmen mendidik.

Semakin bertambah ilmu dan maklumat masyarakat, tindak tanduknya semakin dungu dan tidak masuk akal.

SERANGAN SOCRATES

Inilah yang menjadi kritikan Socrates terhadap golongan Sophists dan relativism mereka dalam menangani pendidikan.

socrates

Golongan Sophists ini hanya sibuk mengajar kemahiran dan skil kerja kepada anak-anak Athens tetapi mereka mengabaikan soal yang lebih penting.

“Apakah tujuan hidup ini?”

“Apakah nilai yang sepatutnya dipegang oleh seorang manusia dalam hidup ini?”

“Bagaimanakah seorang manusia itu boleh menyempurnakan karaktor dan personalitinya?”

Persoalan sebegini terabai tanpa perhatian. Semuanya ke arah melahirkan ‘pekerja’, melahirkan ‘ahli politik’ yang licik dan bijaksana.

Sedangkan Socrates berjuang bermati-matian untuk memberitahu masyarakat Athens bahawa matlamat pendidikan adalah untuk menyempurnakan watak seorang manusia, memulihkan akal agar terguna secara bijaksana dan melatih murid-murid agar berdialektik dan tidak kekok mengemukakan soalan dalam mencari kefahaman.

Tetapi seruan Socrates tidak diendahkan.

Akhirnya pada usia 70 tahun, Socrates telah dikenakan tuduhan merosakkan pemikiran anak-anak muda di Athens, bahkan mengimani Tuhan lain yang bukan Tuhan rasmi masyarakat arus perdana.

Tidakkah itu sejarah yang berulang?

Bahawa masyarakat kita juga menuju ke arah yang sama.

Jika segala-galanya berorientasikan keuntungan semata-mata… tidak hairan ilmu agama menjadi beku tanpa makna, ilmu sains kemanusiaan terabai tanpa perhatian… kerana yang diutamakan hanyalah untuk melahirkan ‘pekerja’, dan ahli politik yang licik dan bijaksana… bukan pemikir yang sering dituduh sebagai peracun minda.

HIDUP UNTUK MENDIDIK

pendidikan-kurikulum

Kini saya bertugas sebagai pengarah akademik di sekolah kami sendiri. Pelbagai persoalan yang sebelum ini terperangkap di dalam sebuah harapan, kini semakin terbuka jalan untuk ia direalisasikan dalam sebuah pendidikan.

Sejauh manakah sekolah Islam menilai kurikulum yang ditawarkan di sekolah masing-masing? Adakah Islamnya subjek yang ditawarkan sekadar baca bismillah dan makan yang sudah sedia dimasak, atau pergi kedai beli barang mentah dan masak di rumah, atau tanam sendiri dan masak sendiri? Integrasi bagaimanakah yang terjadi kepada kurikulum kita? Saya masih termenung memikirkan Tarbiyah Projek yang dibina oleh al-Marhum Dr. Dawud at-Tawhidi di Crescent Academy International di Canton yang merobohkan dikotomi subjek, peperiksaan dan semua bentuk standardization, menggantikannya dengan modul integrasi paling ekstrim yang saya pernah tahu, dan ia mengingatkan saya kepada bentuk pendidikan yang sahabat Rasulullah SAW terima dahulu. Bila fikir balik, kita berubah dari Muslim Muslim kepada Muslim yang Islamik dan Islamist hanya pada idea tentang politik. Sebaliknya fikiran kita tentang pendidikan adalah fikiran alien malah sekular dan materialistik.

Biar pun profesyen saya bukan sebagai seorang guru, tetapi sebahagian maksud hidup saya adalah untuk membentuk dan mendidik manusia… biar pun terpaksa ‘meracun’ minda mereka. Pada menjadikan anak-anak kita man of adab, yang punya upaya fikir dalam menggarap makna.

Pelajaran adalah rutin.

Pendidikan adalah jihad.

HASRIZAL
43000 BSP
www.saifulislam.com
Tarikh asal artikel: 6 Januari 2008

 

Maklum Balas

Maklum Balas

Check Also

thestar

Sembang Kerjaya: Bidang Syariah Bukan Pilihan Terakhir

Petikan akhbar The Star 2010 “Kenapalah kamu ambil Syariah? Nanti habis belajar nak kerja apa?” …

6 comments

  1. Ya, memang ada sekolah yang menyekat murid mengambil mata pelajaran tertentu. Antara alasannya kepada murid ialah mata pelajaran tersebut sukar dikuasai. Adakah patut seorang guru dan pentadbir sekolah berkata begitu? Dalam erti kata lain alasan itu adalah bagi menjaga gred sekolah disamping menjaga reputasi pentadbir dalam permohonannya sebagai pentadbir dengan status “cemerlang”.

  2. saya pun rasa kaget artikel dibaca 19 pelawat? camon guys

  3. (Artikel asalnya ditulis pada 2008!)

    Saya terjumpa dgn beberapa blog ibu-ibu berkulit putih beragama Kristian di U.S yg ‘homeschool’ anak-anak mereka dgn begitu sempurna sekali, kerana antara sebabnya, sekolah aliran ‘mainstream’ di U.S bagi mereka, adalah sekular.

  4. Assalamualaikum Ustaz Hasrizal. Saya berhajat untuk membina sekolah sendiri dengan cuba untuk membuat integrasi pelajaran dan pendidikan sebagaimana yang Ustaz utarakan dalam artikel ni. Boleh Ustaz sarankan usaha yang saya boleh lakukan, siapa untuk berjumpa dan buku untuk dibaca?

  5. Assalamualaikum WBT Ustaz Hasrizal,

    Politik itu sendiri, risau ia bukan utk Islam lagi, namun kita yang terlampau larut dengannya dan menyangka ia Islam.
    Konflik umat Islam :
    1) Krisis Cinta, Kasih, Sayang
    2) Krisis Ilmu

    Konflik global mungkin. Namun, hanya Islamlah yang menawarkan penawar utk si tandus Cinta. Cinta yang betul pada tempatnya. Melahirkan kasih dan sayang pada tempatnya. Namun hanya Islamlah yang menawarkan penawar untuk kegilaan “intelek” dalam mengambil ilmu. Di balik Islam yang memberi Cinta dan Ilmu, tampaknya seperti kita umat Islam inilah yang paling tandus, paling gila dan paling berkrisis.

    Saya ini seorang yang begitu “akademik”. Takdir membawa saya menyiasat semula “keademikan” saya itu, adakah ia selari dengan prinsip iqra? Jelasnya tidak. Ia hanya kelihatan begitu. Namun jauh sama sekali daripada prinsip iqra.

    Iqra, seperti posting2 ustaz sebelum ini, seperti ayat Allah, iqra dengan nama Tuhan, untuk jadi hamba.

    Jadi saya perlu faham, dari manakah “kegelapan” akademik saya itu muncul. Membuatkan saya perlu bergerak ke zaman lampau, zaman gelap. Menyiasat falsafah sehinga ke zaman industri, yang membawa kepada modernisasi dan post modernisasi. Jelas saya ini, berakademik memakai bingkai “zaman perindustrian”. Zaman menjana wang, yang mana banyak mesin-mesin dicipta sehingga kemudiannya manusia pun jadi mesin.Human resource. Betulkah human ini resource? Saya bukan mesin. Saya manusia yang punya jantung hati.

    Jadi akademik sangat berkait dengan pekerjaan. Itu pun bingkai education global kini. Akademik untuk dapat pekerjaan. Membuatkan kita jadi orang yang berpelajaran namun bukan berpendidikan. Kita ini negara yang dijajah barat. Apa apa pun, negara yang pernah dijajah barat akan membawa dokrin barat hatta bersekolah agama sekalipun. Ini memang envi kita sekarang.

    Knowledge definisinya “to know”. Makrifah ertinya mengenal Tuhan. Jadi pendidikan perlu selari untuk sampai kepada Tuhan. Untuk menyedari dirinya Sang Adam yang telah membuat perjanjian dengan Tuhan. Dan adam itu datang dalam membawa seribu rahsia dalam diri. Si Khalif. Selagi sistem pendidikan tidak dirombak untuk mengenal diri, sememangnya pendidikan itu tidak berlaku, sebaliknya hanya “akademik” zaman industri ini sahaja yang akan terus berlangsung. Ilmu agama sendiri banyak berlaku dalam suasana akademik dan bukannya suasana untuk mengenal dirimu hamba, si adam, khalif yang memikul tanggungjawab dengan alam sementara ini.

    Untuk memberikan penyelesaian kepada sistem pendidikan negara, bukan semudah menukar kokurikulum atau menubuhkan sekolah sendiri. Ia berbalik kepada konflik Cinta dan Ilmu. Keduanya ini berkait rapat. Entah bagaimana untuk saya mengakhiri komen ini :). Kompleks. Moga Allah membuka jalan kepada kita semua.

    Mulakan dari diri sendiri. Kita tidak boleh terus menuding jari. Kita perlu banyak bersyukur, dengan harapan Allah tambahkan nikmat.

    Wallahualam

  6. Trima kasih ustaz atas perkongsian ini..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *