Terlalu Letih Untuk Mati

“Ehh… ramainya pasukan tentera!” saya terkasima.

Lapangan Terbang Antarabangsa Beirut kelihatan hiruk pikuk. Askar berkawal di sana sini. Saya yang baru mendarat tiba dari Amman kebingungan.

“Sila buka beg anda,” tentera bersenjata itu mengarahkan saya membuka beg. Belum pernah lagi saya diperiksa sebelum keluar dari pesawat. Selalunya pemeriksaan ialah sebelum menaiki pesawat.

“Ini buku apa?” tanya askar itu kepada saya.

“Err… itu novel. Berbahasa Inggeris,” saya gugup ditanya begitu. Novel Adhan Over Anatolia: The Diary of an American Muslim oleh Marian Kazi itu saya bawa meneman perjalanan.

“Mengapa ada perkataan Amerika?” tanya askar itu lagi.

Aduh, bingung saya dibuatnya.

“Ia cerita tentang seorang perempuan Amerika yang tinggal di Turki,” saya menjelaskan kepadanya.

“Muslimah?” soal askar itu lagi.

“Ya,” saya menjawab ringkas.

“Alhamdulillah,” katanya.

Saya kehairanan tetapi cuba mengawal air muka agar tidak terlalu ketara ekspresi emosi ketika itu. Di bangunan terminal kelihatan ramai askar lengkap bersenjata mengawal setiap inci lapangan terbang.

Askar itu melepaskan saya menuju ke dewan transit di bangunan terminal. Syukur Alhamdulillah. Terdetik juga rasa kesal di hati memilih untuk ke Istanbul dengan menaiki pesawat MEA melalui Beirut. Nak murah punya cerita, terpaksa berdepan dengan insiden sebegini.

Saya belum pasti apa yang sedang berlaku.

DI DEWAN TRANSIT

Setibanya di bangunan terminal barulah saya faham. Pagi ini regim Zionis Yahudi telah mengebom selatan Lubnan. Khabarnya ia sedang melarat ke utara. Gementar juga saya dibuatnya.  Pemandangan bangunan yang berlubang-lubang di Beirut sering mengingatkan saya kepada tragedi Sabra Syatilla.

Beirut seperti neraka dunia.

Semua penerbangan ditangguhkan. Saya yang sepatutnya transit sekitar satu jam sahaja, sudah termenung di Lapangan Terbang Beirut yang sempit, hodoh, tidak punya paip air di tandasnya dan pastinya solat hanya dapat dibuat berlapikkan kotak di tepi tangga ke kafe. Jiwa saya sungguh berserabut.

Mujurlah walkman saya ada radio.

Saya mencari-cari siaran yang boleh didengar. Banyak sekali stesyen radio di Lubnan dan kebanyakannya menyiarkan ucapan pemimpin Hizbullah yang mengutuk serangan Yahudi.

“Encik, bila kami akan bertolak ke Paris?” tanya seorang penumpang ke kaunter pertanyaan.

“Ya, bila lagi kami akan dibenarkan berlepas?” soal seorang yang lain.

Mereka menyerbu kaunter pertanyaan dan bersoal jawab secara bertubi-tubi. Orang-orang Arab ini mahu ke Paris dan mereka tidak henti-henti mendesak pegawai bertugas. Kelihatan beberapa orang Perancis menggelengkan kepala melihat gelagat rakan sekapal terbang mereka itu membuat kecoh. Saya juga bosan melihat gelagat mereka, terutama apabila wanita-wanita mereka tanpa segan silu menjadi ular bersalin kulit. Turun dari pesawat elok berbungkus hitam, keluar dari tandas, semua sudah jadi artis Hollywood!

Saya mendiamkan diri. Berkira-kira mahu tidur di hotel mana di Istanbul nanti memandangkan hari sudah lewat petang dan saya sudah tersangkut di Lapangan Terbang Beirut lebih 4 jam.

Tiba-tiba… BOOOMMMM!!!

Letupan tahun 2006 di Lapangan Terbang Beirut ini tidak ubah seperti letupan yang saya alami 10 tahun sebelumnya. (Sumber: lihat di sini)

Bangunan terminal bergoncang.

Sebuah letupan besar berlaku. Saya anggarkan jaraknya daripada kami mungkin hanya sekitar 1km.

Dewan transit menjadi sepi.

Sunyi.

Tidak ada seorang pun bersuara.

Saya sendiri menggigil ketakutan.

“Ya Allah, kalau mati pun aku pohon daripada-Mu matikanlah aku di medan perjuangan. Bukan sekadar mati transit di airport yang susah nak sembahyang ni,” saya mengarut sendirian.

Saya mahu ke Turki untuk ke kampung Fatih di Bolvadin. Hajatnya mahu ke sana dua tiga hari sahaja. Tetapi sekarang ini saya ‘terdampar’ sendirian di Lapangan Terbang Beirut ketika berita mengkhabarkan bahawa askar Yahudi semakin mara ke Utara.

“Ya Allah, selamatkanlah kami!” saya menggosok-gosok telapak tangan kesejukan.

Selepas 7 jam saya tersangkut, barulah pesawat kami mendapat pelepasan untuk terbang. Sampai ke sudah saya tidak tahu apakah punca letupan itu tadi. Dan saya tidak mahu tahu.

Apabila pesawat MEA terbang meninggalkan bumi Beirut, mata saya terpaku melihat asap hitam berkepul-kepul daripada beberapa lokasi tidak jauh daripada lapangan terbang. Sah, ia adalah letupan bom. Syukurlah saya terselamat.

Tatkala pesawat membelah laut Mediterranean, melintasi Pulau Cyprus hati saya berasa lega sedikit. Namun saya perlu transit sekali lagi di Beirut dalam perjalanan pulang ke Amman nanti. Aduh!

DI ISTANBUL

Tiba lewat 6 jam dari perancangan asal, saya jadi kelam kabut. Selesai sahaja urusan mendapatkan beg di Lapangan Terbang Ataturk, Istanbul, saya bersegera pergi ke Otogar untuk mendapatkan bas ke Bolvadin.

“Maaf encik. Bas baru sahaja berlepas setengah jam yang lalu!” kata jurujual di kaunter.

Yapma yaaaa!!! Aku tertekan, aku tertekan!” cakap saya sudah merepek-repek di antara Bahasa Turki dan Bahasa Malaysia.

Saya terpaksa menunggu hingga jam 1 pagi sebelum berjaya mendapatkan bas yang seterusnya. Sebaik sahaja bas bertolak, saya tidur senyenyak-nyenyaknya. Enggan lagi mahu berfikir tentang 1 hari yang amat memeritkan ini. Baru sahaja mata saya berjaya dilelapkan, kami semua dikejutkan dengan brek kecemasan bas! Aduh, laju sungguh bas ini. Bagai dikejar malaikat maut.

Dek kerana badan yang terlalu letih dan terlalu banyak insiden yang berlaku hari itu, saya sudah hilang gusar terhadap kemalangan atau kematian.

Asyhadu an Laa Ilaaha Illallaah, wa Asyhadu anna Muhammadan Rasulullah!” saya mengucap syahadah dan terus tidur semula. Hidup atau mati, terserahlah kepada Allah. Saya sudah tidak mampu memikirkannya. Bas yang meluncur laju membelah perut Anatolia dalam kegelapan malam, saya serahkan sahaja kepada Allah.

Ketika itu, barulah saya dapat menikmati secebis kefahaman tentang asas keberanian rakyat Palestin berjuang. Dek kerana terlalu banyak kejadian yang menakutkan berlaku, mereka sudah hilang takut, terlalu penat untuk memikirkannya lantas meneruskan sahaja rutin kehidupan seperti biasa, walaupun bom meletup di sana sini, saban hari.

Dalam bas yang dipandu bagai pelesit itu, saya tertidur lena. Terlalu letih untuk mati!

Hasrizal
www.saifulislam.com
Petikan buku Secangkir Teh Pengubat Letih [🛒 beli di sini]

Check Also

Kita Cintakan Kematian Seperti Mereka Cintakan Kehidupan

“Kita diajar cintakan kematian bagai musuh kita cinta kehidupan” Ia adalah kata-kata yang datang daripada …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share