08. Berusaha Adil Walaupun Kepada Ataturk

382194_485937058120491_2130575815_n

Walaupun kisah Atatürk selepas matinya tidak diterima bumi sangat meluas diperkatakan, malah saya juga mendengar kisah itu daripada pakcik-pakcik tua di Turki, namun disebabkan oleh saya tidak pernah bertemu dengan bukti bertulis yang bolehdipercayai mengenai hal ini, saya tidak mencatatnya di buku, dan sudah lama tidak menyebutnya di dalam ceramah.

Untuk Atatürk dikritik kerana dasar pembaratannya, apa yang tercatat di dalam dokumen-dokumen rasmi sudah memadai. Jika kuburnya ditumbuhi rumput hijau yang subur sekali pun, apa yang direkodkan sebagai jenayah terhadap umat Islam, kekal jenayah dan perlu diambil iktibar daripadanya.

Kita berpegang tegas untuk tidak mendustakan Nabi sallallaahu alayhi wa sallam dalam penceritaan. Dan pendustaan bukan hanya teraplikasi ke atas baginda, malah Atatürk juga tidak harus kita dustakan beliau dengan sesuatu yang tidak benar mengenainya.

Setiap lembaran tulisan penulis, atas genre apa pun ia, adalah liabiliti beliau di hadapan Allah. Andai lulus, barulah ia menjadi aset bernama jariah.

Benarlah peringatan ini:

عن أبي هريرة -رضي الله تعالى عنه- قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع

Daripada Abu Hurairah radiyallahu anhu, belia berkata: Rasulullah sallallaahu alayhi wa salla, telah bersabda: “cukuplah seseorang itu (dianggap sebagai) pendusta apabila dia menceritakan semua perkara yang dia dengar” [hadith riwayat Muslim]

Bertaqwalah kita semua setiap kali memegang pena.

HASRIZAL @ 43000 BSP

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!

Check Also

Menamatkan Pendidikan Kiasu

Entahlah dunia apa yang kita hidup di dalamnya hari ini. Setelah anak nekad terjun membunuh …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share