09. Peranan Editor Buku

601306_486028801444650_825458399_n

ENTRI FACEBOOK BERTARIKH 4 MAC 2013

Keresahan yang timbul semasa saya melontarkan kritikan kepada novel-novel karya Ayahanda Pak Latip, andai boleh dimanfaatkan, turut memberikan beberapa penekanan kepada peranan editor.

Editor adalah pihak yang meneliti naskhah yang dihantar oleh penulis untuk dinilai, diterima dengan pembetulan atau ditolak. Jika lazimnya aspek yang ditekankan hanyalah membabitkan soal tatabahasa, teknik menulis, aliran idea, kini mudah-mudahan jelaslah bahawa editor tidak boleh meletakkan kepercayaan semata-mata kepada penulis untuk kesahihan fakta dalam tulisan. Seorang editor perlu kenal latar belakang penulis, sama ada beliau seorang yang diyakini berkeupayaan terhadap topik yang ditulis, atau sebaliknya.

Justeru editor perlu berpengetahuan dan terus-menerus menambah pengetahuan. Andai ada terdetik rasa tidak kena semasa mengedit buku, jangan diabaikan perasaan itu. Lakukan sesuatu untuk mencerahkannya.

Peranan editor amat besar.

Antara majikan yang memikirkan bisnes, penulis yang mahukan bukunya terbit, masyarakat pembaca yang mahukan ilmu, editor adalah harapan semua agar buku yang diterbitkan itu halalan tayyiban.

Selain penulis, penerbit-penerbit perlu memelihara, menjaga kebajikan dan mengatur program pembangunan diri para editor.

Sering menjadi the unsung hero, Allah jualah yang memuliakan dan mengganjari mereka. Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memeliharamu, duhai ahli hisbah industri buku.

HASRIZAL @ 43000 BSP

 

Facebook Notice for EU! You need to login to view and post FB Comments!

Check Also

Menamatkan Pendidikan Kiasu

Entahlah dunia apa yang kita hidup di dalamnya hari ini. Setelah anak nekad terjun membunuh …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share