Common Sense: Kebiasaan Yang Kini Luar Biasa
“Assalamualaikum. Saya nak tanya, baru-baru ini saya ada ke hospital untuk membuat pemeriksaan kerana ada sedikit bintil di bahagian lengan. Kata doktor itu, ia masalah kelenjar. Apa yang pelik, ketika doktor itu membuat pemeriksaan, dia menanggalkan pakaian saya. Ketika itu hanya kami berdua dalam bilik tersebut. Saya tidak mengesyaki apa-apa. Doktor tersebut ada menggesel alat sulit saya dan berkata sedap kalau kahwin. Saya terkedu… adakah ini dibenarkan dalam etika kedoktoran?” tanya seorang pengunjung di blog ummusaif.com
Saya hampir pitam membacanya.
Bukan pitam akibat perbuatan doktor ‘bangsat’ itu. Tetapi kaget dengan ‘reaksi’ yang ditunjukkan oleh si mangsa. Mempersoalkan kewajaran tindakan doktor tersebut berbuat demikian? Apakah ini soalan yang selayaknya ditanya oleh seorang mangsa seperti beliau.
Apakah dia tidak sedar bahawa dirinya telah dicabul?

Apa faedahnya untuk dipersoalkan etika profesionalisma seorang doktor. Ia bukan lagi soal etika, tetapi ia adalah jenayah yang amat jelas dan berat. Berat sekali!
“Doktor tersebut telah menghantar sms ke telefon saya dengan bahasa-bahasa yang cuba menggoda saya. Saya telah membalas sms tersebut, menasihatinya supaya menghentikan perbuatan seperti itu. Saya berasa sangat sedih. Semua sms doktor tersebut telah saya padam!” tambah si mangsa sebagai reaksi kepada bom tangan yang saya lontarkan kepadanya.
Bom tangan kerana saya ‘menjerit’ di kotak jerit bahawa, “ketahuilah, bahawa kamu telah dicabul!”
Namun reaksi yang saya dapat ialah sebuah kesedihan, dan pengakuan bahawa bukti-bukti penting perbuatan doktor tersebut ke atasnya telah dipadam.
MENGGANGGU FIKIRAN
Kejadian berkenaan sangat mengganggu fikiran saya. Sudah tentu saya marah dan benci dengan perbuatan doktor tersebut. Andaikata kisah si mangsa itu benar, sesungguhnya ia adalah sebuah kes jenayah yang mesti dibawa ke muka pengadilan. Tetapi apa yang lebih menyeksa fikiran dan perasaan saya ialah kenaifan si mangsa yang seolah-olah tidak sedar apa sebenarnya yang sedang berlaku ke atas dirinya.
Dicabul itu suatu bencana yang malang. Tetapi tidak sedar yang diri dicabul adalah seribu kali malang dan malang.
Pengalaman sedekad berinteraksi di internet dengan generasi muda dan saban hari mengadakan program dengan anak-anak muda ini, menyampaikan saya kepada suatu kesimpulan yang menakutkan. Mereka kehilangan common sense!

Common sense itu jika dibahaskan dari aspek falsafah memang panjang lebar diskusi mengenainya. Tetapi cukuplah saya ringkaskan iaitu suatu PERSEPSI yang dikongsi bersama oleh kebanyakan manusia akan betulnya penilaian mereka terhadap sesuatu itu.
Sesuatu yang tidak mengundang debat yang tidak perlu, bahawa memandang perbuatan tipu dan pecah amanah sebagai suatu kejahatan. Ia satu contoh mudah tentang apa yang dianggap sebagai common sense. Upaya untuk mempunyai persepsi yang sejahtera terhadap norma-norma kehidupan, adalah suatu keperluan yang besar dalam menjalani kehidupan seharian. Common sense itu perlu semasa memandu di jalan raya, semasa berkomunikasi sesama manusia, semasa membuat keputusan-keputusan rutin dalam satu hari, banyak di antara hal ini yang selesai dengan satu bentuk fikir yang hampir bersifat universal penggarapannya.
Bahawa apa sahaja agama dan keturunan bangsa seseorang, perbuatan membelok tanpa memberikan lampu signal itu adalah suatu perkara yang negatif dan merbahaya. Tanpa dibatasi kepercayaan dan budaya, semua orang faham mengapa sebelum tidur, api di dapur dan peralatan elektrik mesti dipadamkan, untuk keselamatan. Ia tidak perlu diajar, masing-masing boleh bertindak dengan betul kerana pertimbangan seperti ini adalah pertimbangan normal, seorang manusia yang normal.
Meraba anggota sulit oleh seorang doktor lelaki ke atas seorang pesakit perempuan yang mengadu kegatalan di tangan, adalah suatu common sense bahawa ia merupakan sebuah jenayah dan pencabulan maruah yang terang lagi bersuluh. Apakah seseorang itu tidak mampu memikirkan tentang hal ini?
IBU BAPA
Kecacatan common sense ini juga boleh mencetuskan musibah yang besar kepada sebuah keluarga. Kerana tiada common sense, ibu bapa membiarkan anak kecil yang lembik akibat muntah dan cirit birit tanpa rawatan acute di hospital, tetapi bergegas mengheret anak yang demam ke wad kecemasan pada pukul tiga pagi semata-mata mencari paracetamol.
Orang yang pengsan akibat jatuh longkang dibawa ke klinik sahaja, sedangkan orang yang sembelit semenjak tiga bulan sudah dikejarkan ke hospital.
Memanglah ilmu pengetahuan itu boleh membantu menyelesaikan kejadian seumpama ini, tetapi sebelum ilmu pengetahuan itu diajar, minda yang sejahtera sudah boleh mendesak seorang ibu dan bapa untuk bertindak sesuatu sesuai dengan keadaan yang menimpa diri atau ahli keluarganya.
Pertaruhannya adalah NYAWA.

source: tathamgroup.wordpress.com
AMAL ISLAMI
Kerosakan common sense ini menjadi semakin ketara apabila saya cuba meneropong generasi muda dari sudut amal Islami. Mungkin ‘kecacatan’ ini tidak dipandang serius apabila generasi muda ini dinilai dari kegiatan-kegiatan kurikulum dan ko kurikulum mereka. Tetapi apabila garis pengukurnya adalah pembaris amal Islami, kecacatan common sense menjadi sangat ketara dan serius.
Memperjuangkan Islam memerlukan satu tahap kematangan fikiran di kalangan pendukungnya. Kecacatan common sense ini menjadi amat ketara tatkala ia diteropong dari kaca mata dakwah dan perjuangan.
Semasa berinteraksi dengan mahasiswa dan mahasiswi yang menjemput saya ke program, saya sering mengurut dada menahan sabar tatkala berdepan dengan kecacatan common sense ini.
“Ustaz, esok pukul 10 kami akan berada di KL untuk berjumpa dengan ustaz. Harap ustaz dapat lapangkan masa berbincang dengan kami!” kata sekumpulan AJK sebuah program melalui sms kepada saya.
Apakah mereka ini menyangka yang saya ini goyang kaki tidak punya sebarang aktiviti hingga semudah itu di’jemput’ menerima jemputan mereka?
“Ustaz, kami harap ustaz dapat beri pengisian ke kursus kepimpinan kami di Hulu Langat, Isnin 9:30 pagi!” pinta sekumpulan mahasiswa universiti terkemuka.
Sangka mereka, apabila mereka bercuti semester, maka seluruh dunia juga sedang bercuti semester. Apakah saya tidak bekerja pada pagi Isnin jam 9:30 pagi?
Itu belum lagi dikira mahasiswa yang memberikan saya miss call sebanyak 15 kali dalam tempoh 20 minit. Atau menawarkan saya tidur di stor tilam kerana tidak berfikir tentang keperluan accomodation memandangkan ceramah saya tamat jam 11 malam, beratus kilometer dari Kuala Lumpur.
DEMI SEBUAH HARAPAN
Jika tidak kerana cita-cita dan harapan yang tinggi saya untuk membentuk generasi pelapis ini, mungkin sudah bertahun yang lalu saya give up dan putus asa melayan kerenah kaum bijak pandai ini. Mereka mempunyai koleksi A yang membanggakan di sijil akademik. Tetapi mereka kehilangan salah satu definisi manusia mukallaf iaitu sebuah common sense.
Saya tidak suka untuk merungut tanpa penyelesaian. Justeru saya sedang bersungguh-sungguh mencari jawapan, kepada punca ‘penyakit’ misteri ini.

“Isy isy isy, baik betul askar Yahudi tu. Orang Islam sembahyang di dalam masjid, mereka di luar menjaga keselamatan orang di dalam masjid!” ulas seorang manusia yang kehilangan common sense semasa menonton berita antarabangsa tentang krisis di Palestin.
“Laa, malam ini mestilah Ustaz Hasrizal ceramah tentang Michael Jackson. Bukankah dia baru sahaja mengIslamkan Michael Jackson”, komen seorang pembaca saifulislam.com yang kehilangan common sense.
Saya benar-benar sedang mencari jawapan, apakah yang sebenarnya sedang membelenggu generasi pemikul 15A dalam SPM ini, yang kehilangan common sense dalam kehidupan mereka.
Common sense is no longer a common thing nowadays…
Apakah era al-ma’loom min al-deen bi al-dharoorah juga sudah berakhir?
Saya bingung memikirkannya.
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang
© SAIFULISLAM.COM (1998 – 2010)
Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Saifulislam.Com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Saifulislam.Com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin SAIFULISLAM.COM terlebih dahulu.
"Erti Hidup Pada Memberi"
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang, Selangor








































about 11 months ago
assalamualaikum ustaz
mungkin kerana amalan hedonisme dan pendidikan akhlak yang tidak diambil perhatian pada masa kini? Tengok tv sampai kepala pun ‘blur’ ! huhu
Semoga ustaz dapat terus bersabar dgn karenah GLCS (bukan Goverment Linked Corporate, tapi Generation of Lacking Common Sense) masa kini.
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 7:20 am:
@haziq, waalaikum al-salam wbt.
bagus istilah GLCS tu
mohon izin menggunakannya untuk meringkaskan penyebutan.
Respond to this comment [with empathy]
Muhtar Suhaili reply on February 21st, 2009 5:37 pm:
@Abu Saif,
Saya pernah terbaca kisah seorang wanita yang kariernya ialah menjadi pelacur menjajah tubuh di Singapura dan Malaysia. Namun 2 daripada 3 anaknya mengaji pesantren (sekolah pondok) di Indonesia!!
Adakah ini juga GLCS? Atau inilah NGO (Next Generation Obstruction)?
Wallahu a’lam.
Respond to this comment [with empathy]
haziq reply on February 21st, 2009 11:19 pm:
@Abu Saif,
silakan ya Abu Saif,
dengan rasa bersyukur ana rasa dapat membantu Abu Saif
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Ustaz, masalah ni bukan menyerang generasi muda je.. Orang tua, dah beranak pinak, tgh buat PhD pun tak ada common sense.
Tp tak pasti pula, mmg tak ada common sense atau sengaja buat2 blur..
Hihi..
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 7:21 am:
@Safiah, bukan sahaja yang tengah buat PhD. Yang dah jadi doktor falsafah pun boleh senget common sensenya. tak percaya, mari menyelami politik semasa di Perak
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salams ustaz,
bagi saya, perkara ini ibarat meludah mendongak ke langit. Saya, ustaz, dan semua pembaca turut merupakan faktor kepada sebab dan akibat semua ini. Kerana kita UMMAH (its not a third person but we are).
Budak universiti di “kawasan tarbiyah” mereka memang bersemangat tinggi, tapi majoriti hilang di persedan realiti. Semangat ustaz, kekadang cacat menyampaikan hasrat, terlupa untuk kasihkan insan lain sepertimana kasihkan diri sendiri, pesan nabi.
Kerja “last minutes” satu lagi isu. Asbab mungkin pelbagai. Ustaz mungkin jadi mangsa keadaan. Saya simpati. Tapi lebih molek jika memberi kebebasan kepada ustaz untuk menentukan masa sebetulnya @ berikan masa untuk berikan jawapan.
bersabar ustaz. ana doakan lebih ramai lagi yang mampu memahami Abu Saif dan perjuangannya. Jika ada yang panas hati pada entry kali ini, ingatlah sabda Nabi bahawa lelaki yang hebat adalah lelaki yang mampu menahan marahnya tika mana muka dah merah, bulu roma dah menegak, tapi dalam keadaan itu dia mampu memaafkan..
Ustaz Jom pekena teh tarik @ seafood kalau kita berjumpa di lain hari. Insyallah.
-anak murid tumpang belajar-
Respond to this comment [with empathy]
pali reply on February 21st, 2009 5:17 am:
@pali,
Astagfirullah. saya maksudkan, “Semangat ustaz, kekadang cacat menyampaikan hasrat,” sebenarnya “Mereka (budak universiti) bersemangat,ustaz. Kadang-kadang cacat menyampaikan hasrat..”.
Maaf diatas kekhilafan.
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 6:47 am:
@pali, sejujurnya saya menulis artikel ini bukan meminta saya difahami, tetapi menyatakan usaha saya untuk memahami apa yang sedang berlaku..
Respond to this comment [with empathy]
pali reply on February 21st, 2009 7:10 am:
@Abu Saif,
saya mengerti dirimu. Ustaz menulis entry kali ini bukan untuk memberi TAHU @ warning, tetapi supaya kami tercetus MAHU berubah, kelak MAMPU di masa hadapan tidak mengulang kesilapan yang sama.:D
-anak murid tumpang belajar-
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam,
saya rasa ini kesan corak pembelajaran dan pengajaran di sekolah di malaysia. saya sendiri merasa beza apabila melihat cara guru dan murid di sini berinteraksi. bukan diajar ‘material’ pembelajaran semata-mata, tapi turut diasuh cara pemikiran yang baik. agar manusia yang dibentuk itu lengkap sebagai insan, bukannya robot.
allahuallam..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
aslmkum ustaz….
tiada common sense bukan kerana tidak tahu,tetapi kerana tidak mahu ambil tahu. malas nak ambil peduli tentang sesuatu, malas nak bersungguh-sungguh dalam sesuatu, malas nak berfikir secara jujur dan manusiawi.
manusia kadang-kadang lebih suka memikirkan diri sendiri. apa yang dicari adalah untuk keperluan diri.
mungkin kemewahan dan kecanggihan yang mengalpakan diri,tapi takkan kita nak memencilkan diri dari teknologi semata-mata nak mengubah ‘tiada common sense’ ini? huhu…..ana masih tercari-cari jawapan kepada permasalahan yang ustaz timbulkan. terima kasih ustaz atas perkongsian…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
“common laa tu ustaz! zaman sudah berubah, dunia sudah maju”
apabila zaman sudah maju, yang dilahirkan bukanlah manusia, tetapi robot2 yang tidak berperasaan…
apabila lahirnya ‘robot2′ yg serba canggih ini,
maka terzahirlah seorang doktor yg mengambil kesempatan ke atas pesakitnya,
maka terlahirlah seorang peniaga yg menipu pembelinya,
maka terciptalah seorang pemimpin yg memecah amanah,
maka terjadilah seorang tentera yang membunuh sesuka hatinya,
maka wujudlah pengguna yang tidak mengetahui hak dan keistimewaannya..
Kerana ketiadaan sifat common sense,
manusia hanyalah robot yang bergerak tanpa berfikir!
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam ustaz, pada pandangan saya kehilangan common sense tu kerana KESAN DUDUK KAT ASRAMA… saya nukilkan dari guru saya FALSAFAH BUDAK ASRAMA!
oleh sebab duduk kat asrama, membentuk sikap tidak bergantung kepada orang sehingga mementingkan diri sendiri dan kera sumbang.
oleh sebab duduk kat asrama, tidak pandai melayan dan menghormati orang lebih tua.
oleh sebab duduk kat asrama, jauh dari didikan mak ayah, dak2 duduk kat asrama tak pandai nak melayan tetamu.
didikan mak ayah berlainan dari didikan sekolah.
umumnya, sistem pedidikan sekolah2 dan tempat-tempat pengajian sekarang mahu melahirkan pelajar KAYA ILMU UNTUK ‘SURVIVE’ dan MISKIN SIKAP.
umumya, sistem pendidikan dari ibu bapa, melahirkan anak-anak yang KAYA SIKAP. Me’ngaya’kan anak dalam ilmu untuk ’survive’ tidak mampu diamalkan oleh semua ibu bapa, bergantung kepada ilmu dalam diri ibu bapa.
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 7:18 am:
@dr_taqwa, wsalam wbt
ana tak pasti ana boleh bersetuju atau tidak dengan analisa dr_taqwa. Ana sendiri membesar di asrama semenjak tingkatan satu hingga spm. majoriti sahabat ana yang berbual tentang masalah common sense ini juga adalah produk asrama. malah, kami dapat merasakan banyak faedah kesan duduk asrama kepada jati diri kami, termasuklah upaya berdikari dan rasa menghargai ibu bapa yang hanya dapat ditemui di musim cuti….
tapi… setinggi-tinggi terima kasih dan penghargaan kerana sudi berkongsi…
boleh juga difikirkan bahawa berkemungkinan asrama juga sudah berubah.
dulu kami student, orang tu cikgu cikgu kami.
sekarang ni mereka student, dan kami pula cikgu cikgunya…
kami le kot puncanya…
Respond to this comment [with empathy]
pali reply on February 21st, 2009 7:30 am:
@dr_taqwa,
kata orang, “lain padang, lain belalang”. Peranan orang di sekitar (warden, guru, ibubapa, masyarakat) akan membentuk instituisi asrama di sesebuah tempat.
Di asramalah saya dan kawan-kawan mula mengenal Qiam, Tadarus, belajar bersungguh-sungguh. Tapi saya tak nafikan apa yg dr taqwa itu benar terjadi, harap tak jadi kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
-anak murid tumpang belajar-
Respond to this comment [with empathy]
Iman Aisyah reply on February 21st, 2009 8:55 am:
@dr_taqwa,
salam,saya pun tak berapa setuju dengan pendapat dr_taqwa..bagi saya yang pernah bersekolah di asrama 2 tahun ini pun.kesan dari sekolah asrama dalam pembentukan diri amat terasa.kalau kat rumah aktiviti semua sendiri-sendiri,kalau keluarga yang amat membantu Alhamdulillah..tapi “lain padang lain belalang”..
Saya mula kenal usrah di asrama,saya nampak kenapa dalam Islam kita disuruh melakukan amar makruf nahi mungkar diasrama..
*saya sgt suka moto sekolah saya ..fastaqim kama umirta =)
Respond to this comment [with empathy]
512 reply on February 21st, 2009 4:53 pm:
@Iman Aisyah,
setuju dgn awk…kutip mutiara sebanyaknya. walaupun tak diajar common sense di asrama, tp pandai2la gunakan ilmu utk memikirkan apa yg baik&buruk..
“fastaqim kama umirta”
Respond to this comment [with empathy]
Iman Aisyah reply on February 22nd, 2009 10:03 am:
@512,
Alhamdulillah dah byk mutiara saya kutip!=)Rasa nak balik zaman sekolah.=)
dulu kelas 5/12 ke?kelas agama puteri kan?
Respond to this comment [with empathy]
aman shah reply on February 21st, 2009 11:14 am:
@dr_taqwa, saya bangkang sepenuhnya….lain orang lain dia punya pandangan…ada juga yang tidak duduk asrama hilang common sense dia…kerana terlalu bergantung pada family…nak saya tunjuk orang pun boleh…bagi saya…the better is,,depend on the person and persekelilingnya…
Respond to this comment [with empathy]
Iman Aisyah reply on February 22nd, 2009 10:08 am:
@aman shah,
Betul tu cik aman shah!
“lain padang lain belalang”
kalo orang rambut sama hitam tapi hati kita tak nampak,tapi sekarang ni rambut dah ada macam2 warna gak=)
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam,
Semoga kita di sini sentiasa “awake” dan tidak tergolong dalam golongan GLSC..geram dan sangat geram dengan orang yang tahu tapi tak mahu buat..
Astaghfirullah hal a’zim.kesian dekat akak kat atas dan geram dengan doktor tu!
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 9:54 am:
@Iman Aisyah, saya kurang pasti adakah saya kesian atau tidak dengan akak tu sebab selepas di’confront’ dia masih ‘memandang kecil kepada apa yang berlaku ke atas dirinya.
kalau kesian kepada kehilangan common sense dia, yes. tapi kalau kesian kerana diperlakukan begitu oleh doktor tu, saya khuatir ALlah murka kepada manusia yang naif sedemikian rupa.
yang doktor tu.. comfirm laaa
Respond to this comment [with empathy]
Iman Aisyah reply on February 22nd, 2009 9:59 am:
@Abu Saif,
Salam Abu Saif..baru saya perasan yang saya salah tulis kat atas tu GLSC tapi yng betul GLCS(Generation of Lacking Common Sense)..=)
oh ustaz dah confront ke?fikir2 balik saya rasa geram kat akak tu sebab rasa mcm orang asli pun tahu menda mcm tuh..
*saya harap akak tuh dapat ‘awake’
*janganlah benda-benda zalim menjadi lazim!nanti lama tak nampak dah mana yang hitam mana yang putih.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Saya menepuk dahi membaca entri ini. Sebenarnya sudah banyak perbuatan manusia sekarang yang melanggar norma kehidupan (common sense).
Mudah saja nak kenal kesalahan common sense. Kalau kita berkerut kening melihatnya, silap common sense lah tu.
Seperti yang ustaz kata, berbelas A di sijil, tapi… huh (saya mengeluh)
Biasanya jika berlaku di depan mata, saya terus menegur secara langsung. Tapi, ada sahabat yang menasihatkan, ‘orang yang tak tahu salah, tak guna dipersalahkan.’
Tapi, pendirian saya, mengatakan sesuatu itu salah, adalah bukan saja untuk memberitahu dan membetulkan, tapi untuk membantu dia membiasakan diri dengan common sense. Sekaligus, mengelakkan dia mengulanginya.
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 9:51 am:
@SangPelangi, menepuk dahi sambil membaca mudah sedikit berbanding menepuk dahi semasa menulisnya
makin luas dahi ni dibuatnya… asyik kena tepuk memanjang
Respond to this comment [with empathy]
cikgu liza reply on February 22nd, 2009 12:00 am:
@SangPelangi,
ana ada 1 kisah yang sahabat tahu dan sedar apa yang terjadi pada dirinya namun…….. tah dunia mahu kiamat…. tah nak kena tampar baru sedar??? menensenkan orang lain… diri sendiri??? seronok barang kali!!!!!
NAUZUBILLAH
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Tentulah kurang pengetahuan itu punca masalahnya. Orang kita malah rela disetubuhi bomoh yang tiada MBBS pun, kononnya untuk merawat dan proses penyucian. Apatah lagi yang ada MBBS, tentulah kita membiarkan saja mereka melakukan apa sahaja kerana menganggap mereka lebih tahu apa yang mereka perbuat.
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 21st, 2009 9:49 am:
@saifuddin, bolehkah dicadangkan nama subjek, ilmu atau buku yang boleh menambah pengetahuan seseorang tentang common sense?
saya masih kebingungan…
dan resah mengolah modal tarbiyah semasa
Respond to this comment [with empathy]
saifuddin reply on February 21st, 2009 10:51 am:
@Abu Saif, kalaulah ada Complete Idiot’s Guide to Common Sense, sudah lama saya cadangkan. Entahlah, para filsuf sendiri pun bingung membincangkannya.
Respond to this comment [with empathy]
abqorian reply on February 22nd, 2009 12:04 pm:
@saifuddin,
oppss, sy terlupa ada kes org dicabul & dirogol oleh bomoh
memang NAIF sangat orang2 ni..
bila berdepan dengan hal2 mcm lni, mungkin pendidikan sex di sekolah2 adalah penyelesaian yg boleh dilihat sbgai sesuatu yg baik
pendidikan sex bukan sekadar menceritakan tentang pertemuan P*N*S dan V*G*N* namun boleh disertakan juga tentang perilaku2 yg dianggap pencabulan, peruntukan undang-undang dalam kes2 mcm ni dsb..
maaf jika hal ni dah dibincangkan di Mlysia, namun sepengetahuan sy ia masih belum dibincangkan secara jelas dan terperinci..sorry, jarang pulang ke Malaysia=)
siafuddin baru shaja mencadangkan buku yg boleh menjadi International Best Seller : Complete Idiot’s Guide to Common sense=)
Respond to this comment [with empathy]
iffa reply on February 23rd, 2009 3:18 pm:
@abqorian, sori nak menyampuk jap,
sex education tak semestinya jalan terbaik, tgk aje di uk, walaupun dah laksanakan sex education, still ada masalah pregnant di kalangan remaja.
(ni baca berita the sun)
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Satu persoalan yang menarik.Mencari punca `the shifting of values in our society`.Jika ustaz memikirkan betapa `common sense` masyarakat sekarang ini songsang,mereka pula mungkin merasakan pemikiran ustaz lah sebenarnya yang terbalik!Apa sebenarnya yang berlaku?
-Bahana ulangan-
Sebagai contoh perkahwinan gay yang di`halal` kan atas dasar hak kebebasan manusia.Konsep yang diulang-ulang terutamanya oleh media,disokong oleh komen 2,3 doktor falsafah akan menyebabkan `average joe` ini mudah menganuti fahaman baru.Bahayanya apabila dalam tidak sedar orang rama mulai `menerima dan redha` konsep baru ini sebagai trend masakini,dan lahirlah `common sense` yang tidak `common`.
Cuba minta seorang kawan ulang sebut `gajah` 100 kali dan kemudian terus tanyakan “semut makan?”…minda subconcius yang akan tolong jawabkan di lidah bahawa gajahlah makanan terbaru kegemaran sang semut.
Perkara yang luar biasa sudah menjadi biasa akibat ulangan.
-Akhlak dan adab itu tidaklah datang secara magik-
Mak ayah kita tidaklah semuanya doktor falsafah.Tidak semuanya pernah menjejakkan kaki di menara gading.Namun,komen dan prinsip mak ayah kita banyak yang lebih siuman berbanding sesetengah doktor falsafah ataupun anak-anak mereka yang belajar teori quantum mechanics.
Tidaklah saya ini orang yang bagus,namun saya kadangkala pelik melihat gelagat manusia di shoutbox di ustaz(sebagai contoh sahaja).
Apakah logiknya menanyakan hal sesulit mazhab di shoutbox?Terdiam juga apabila ada yang menjadikan shoutbox medan menceritakan secara detail masalah peribadi yang dihadapi.
Niat yang murni tidak semestinya menghalalkan cara.Cara bertanya,cara meminta pendapat,cara menjemput ustaz,semuanya human values yang tidak ada dalam buku teks.
Ya,barangkali itulah sumpahan generasi kami,dilambakkan pelbagai maklumat,namun tidak diajar adab dalam menuntut ilmu mahupun nilai kemanusian.Generasi yang jawapan `straight foward` dicari dengan klik haji google.Hasilnya adalah tindakan yang `straight forward` tanpa memahami nilai di sebalik setiap tindakan manusia itu.
Mak ayah kita mungkin tidak diajar bagaimana robot berfungsi,namun mereka cukup memahami bagaimana hati manusia berfungsi.Di saat Jepun semakin hari semakin berjaya mencipta robot yang bersifat manusia,dalam tidak sedar masyarakat mereka pula yang semakin kaku seperti robot. …
Maaf ya ustaz jjika komen kali ini agak panjang.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Yang saya paling risau takde common sense ni ialah selalunya mereka yang berwatakan pendiam, baik, lurus dan sentiasa berbaik sangka.
Kebanyakan mereka ni jenis yang berkawan dengan sejenis manusia sahaja. Contohnya berkawan dengan geng usrah aje, tak campur dengan orang lain.
Memang dalam usrah mengajar erti amar ma’ruf nahi mungkar. Tapi kalau tak reti nak bertindak ke atasnya, tak guna juga.
Sama juga kes siti Aminah di atas, beliau seorang jurusan agama tetapi kesian kat doktor jahat yang tak bertempat (taknak buat aduan takut mengganggu rezeki doktor tersebut).
Mereka juga tidak bergaul dengan kumpulan umur yang lain. Tak pandai bersembang dengan orang tua. Kalau ada pun cuma semasa cuti semester baru berjumpa orang lain yang di luar kelompok mereka.
Keburukan tak bercampur dengan orang lain ini ialah mereka tidak mengenali ragam perangai dan budaya manusia yang lain.
-ummusaif
Respond to this comment [with empathy]
pali reply on February 21st, 2009 4:17 pm:
@Abu Saif, -ummusaif-
Ada seorang kenalan perempuan saya hampir-hampir mengalami masalah yang sama. Datang ke klinik untuk medical check up. Dr lelaki tu suruh dia buka baju atas alasan untuk diperiksa dan sebagainya. Mujurlah kawan saya tu jenis “voice out”. Disergahnya Dr tu dan terus nak balik. Tapi Dr tu menenangkan, minta maaf dan panggil jururawat untuk tolong uruskan..(boleh, ingatkan tak boleh)
tak boleh “sami’na wa atoq’na” sahaja. Kaum Hawa ada pilihan.
-lebih baik cari Dr perempuan untuk rawatan sebegitu,
-bawa sekali orang terdekat, seperti ayah, abang, kawan,bodyguard ke semasa rawatan (yang sedar dan tahu common sense, jika tahu diri ini mudah terkeliru @ tak tahu).
- batalkan untuk ambik rawatan jika hati rasa tak tenang. Mintalah fatwa dari hati.
p/s: saya bersetuju dengan ummusaif. Tapi rasanya kes ni terjadi lebih kerana “tak tahu” @ “kurang pengetahuan”. Maka terjadilah “Yes sir” bila suruh dilakukan apa sahaja.
wallaua’lam.
-anak murid tumpang belajar-
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Apa yang lebih membimbangkan saya ialah cabaran prinsip al-ma’loom min al-deen bi al-dharoorah dalam usul islam.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Assalamualaikum wrt,
Bukanlah aneh senario begini. Berpengetahuan tetapi tidak mengambil tahu.
Senario pertama menambahkan rasa ‘malu’ sy thdp lapangan ini.
Semakin lama sy dalam lapangan ini, rasanya semakin mengerti. Berdepan dengan karenah masyarakat – inperson.
Ada golongan yang sentiasa bersedia dan berhati-hati. Ada yang tidak ambil kisah. Perlu diberi penerangan satu-persatu, yang belum tentu mereka ikut.
Apapun bergantung pada sikap. Reaktif, proaktif atau pasif.
Selalunya terpaksa berkerut dahi, bertambah-tambahlah ‘uban’ dikepala, memikirkan masyarakat yang begini.
Alah, common sense la ustaz…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
masa saya sekolah dulu ada belajar mata pelajaran sivik/tatarakyat dan sekarang digantikan dengan kemahiran hidup.
jadinya daripada cara menghormati orang telah ditukar kepada cara ‘buat’ orang.gitu le rasanya.bijak,bijak
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam ustaz,
Antara sebab hilangnya common sense ini, antaranya apabila bercakap tanpa memikirkan andaikata diri di kedudukan orang lain atau bercakap tanpa memikirkan perasaan orang lain.
Ianya apabila melayan manusia, bukan manusia sebagaimana dia.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
assalamua’laikum ustaz,
Cuma nak tanya sikit, ada tak cara untuk “mengubati” penyakit hilang common sense ni?
Respond to this comment [with empathy]
Husaini reply on February 21st, 2009 11:41 pm:
@aszrool, Tujuan Ustaz tulis artikel ini adalah untuk menunjukkan keseriusan Ustaz mencari punca penyakit ini. Kalau anta pun bertanya balik soalan ini kepada Ustaz..pi mai tang tu jela jawabnya..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
terkini, saya pula didakwa memutar belitkan fakta. hmm… saya sudah quote exactly wording perempuan tersebut cuma dengan pembetulan ejaan… adakah ini mengubah subjek entry ini berkaitan dengan common sense?
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam ustaz,
Tambahan dari saya,(Generation of Lacking of Commmon Sense) GLCS merupakan krisis dalam Minda Muslim. Ia bertambah parah dan melumpuhkan ummah apabila melanda di kalangan generasi bijak pandai yang merupakan pelapis ummah.
Kehilangan element Common Sense ini menjauhkan kita dari prinsip,etika dan moral islam yang dianuti.Ia terlalu luas untuk kita rungkaikan di mana silapnya. Yang nyata kita telah jauh dan rapuh akan prinsip dan pegangan islam dalam kitab yang tulus suci. Kita tidak mahu mereka yang mempunyai pegangan beragama menjauhi diri dari masyarakat realiti dan golongan yang pincang memandu masyarakat, di sini berlaku bertembungan jati diri.
Kita tidak mahu tamaddun islam kita akan semakin lumpuh apabila generasi pelapis kita di warisi oleh generasi bankrup Minda.
Sudah tiba zaman dan masanya,setiap dari kita berfikir selumat-lumatnya sebelum berkata..mengkaji dan meneliti pelbagai makna dan implikasi bukan sahaja di sini malah di sana nanti.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Satu tindakan reflek yang berlaku apa ana bila membaca article ini…
Menggaru kepala bila sampai ketahap itu hilangnya common sense di perempuan
Menggaru kepala bila mendengar sampai ketahap itu seorang doktor khianat diatas amanah yang diberikan…
Menggaru kepala yang tidak gatal,tetapi mengaru melihat keanehan subjek bernama MANUSIA…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam,
Terima kasih ustaz sebab kehadiran artikel ini menjawab persoalan yang sedang menghantui fikiran saya kebelakangan ini…Saya cuba menyelami perasaan seorang penggerak dakwah yang tidak merasa salah berhubung dengan jantina berlawanan jenis selepas pukul 12malam atas alasan gerak kerja. Walaupun terang lagi bersuluh banyak cerita dan isu-isu yang dibincangkan berkisar soal peribadi. Malah, apabila dibangkitkan soal etika berorganisasi, dengan cepatnya melenting mengatakan bahawa jika perkara asas pun tak reti jangan nak memandai berbicara soal furu’..Ikhtilat itu dipandang sebagai perkara furu’..Ditambah lagi dengan ke’tidakkisah’an insan-insan yang terlibat. Boleh pula tanya kita balik,
” Apa salahnya kita menerapkan roh adik-beradik?”
” Salahkah kita mengambil berat? Cuma tanya,dah makan ke belum? Lepas ni nak buat apa?” dan banyak lagi soalan-soalan lain. Duduk bersebelahan dengan bukan muhrim pun dianggap enteng..Pelik, pelik…
Entahlah, betulllah tu golongan bijak pandai sekarang makin luntur common sense dalam diri mereka. Perkara yang sememangnya bukan biasa dah menjadi kebiasaan. Tiada/kurang sifat sensitiviti terhadap isu agama dalam diri.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
detik common sense harus tercetus sejak mangsa dan doktor tu berdua di dalam bilik, waktu tu mangsa perlu syak dah.
pensyarah saya non-muslim mmg terkenal dgn panggilan common sense, beliau sentiasa menegur kami supaya lebih common sense semasa menjalankan kerja makmal sintesis organik.Prinsip kerja makmal dengan hati, hands-on with minds-on. Semua deria kena alert, bukan robotik.
inilah dilema orang bijak pandai kini, saya kira common sense adalah sensitiviti diri, pendidikan dan persekitaran juga acuan diri, sibghah Allah. Tidak ada coating, mempunyai prinsip jelas terhadap penghormatan diri dan orang lain.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
So sad…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Kalau dalam latihan, pening kepala melihat hilangnya nilai common sense ni ya ustaz…
Masyarakat subsidi?
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Pandangan saya, root cause perkara ini adalah didikan dirumah. Remaja kini kebanyakkannya adalah dari generasi semasa kecilnya terlalu bergantung pada orang gaji di rumah akibat kesibukan ibubapa mencari rezeki/duit. Tambahan pula anak-anak siang malam di isi dengan tuisyen / televisyen(astro)/video games.
Bila Orang gaji dah jadi model anak2 tadi (makan pun “air tangan” mereka) serta ibubapa yang terlalu sibuk tidak mengambil pusing hingga perihal jati diri anak-anak…maka itulah output yang dihasilkan .common sense punya “sensor” pun dah takde…biarpun akademiknya cemerlang.
Pencegahannya dan pembaikan adalah peranan ibubapa di rumah, di samping pendakwah, guru-guru, masyarakat sekililing, serta Pemimpin2.
P/s: Mungkin ke pembantu rumah yang ada sekurangnya 4 thanawi/diploma, akhlak mulia, jati diri tinggi membantu?…ehehhe
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam Ustaz
Selepas membaca entry ustaz kali ini, saya bersetuju dengan permasalahan yang ustaz utarakan di sini iaitu dalam mencari asbab dan memahami kenapa berlakunya masalah ini. Saya sebenarnya sudah lama memikirkan masalah ini kerana sedih melihat keadaan dunia sekarang ini dengan pelbagai masalah jenayah yang mengerikan, sosial, maksiat dan sebagainya. Bagaikan manusia sekarang sudah hilang fitrah dan akal fikiran yang waras. Sesuatu yang berlaku di dalam jiwa mereka. Menyebabkan mereka kurang sensitif dan tidak dapat membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.
Saya berpendapat, salah satu faktor ialah faktor pemakanan. Kita tahu bahawa Islam amat menitikberatkan soal pemakanan halal dan baik. Kerana makanan dapat membentuk hati dan seterusnya perwatakan seseorang.
Tidak dinafikan faktor luaran seperti sistem pendidikan yang ada tidak mengajar pemikiran yang kreatif, hiburan yang melalaikan dan pelbagai faktor lain juga menjurus kepada ketidaksensitifan seseorang tetapi makanan yang dimakan itu adalah faktor yang utama.
Saya sedang menjalankan kajian PhD saya dalam memahami sistem interaksi di dalam tubuh manusia. Berdasarkan pemerhatian awal saya, memang faktor makanan itu boleh menjurus kepada perwatakan seseorang itu.
Maaf, saya tidak dapat menulis panjang. Tetapi apa yang saya ingin kongsikan untuk cetusan pemikiran bersama ialah dalam menitikberatkan soal pemakanan harian kita. Kita kena ingat, bahawa musuh kita sebenarnya banyak menyerang umat Islam sekarang ini secara halus iaitu salah satu dari segi makanan. Kesannya lambat untuk dilihat tetapi akan memberi hasil yang menakutkan iaitu melahirkan umat Islam hanya pada namanya dan tidak pada rohnya, wallahu’alam…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam,
i’ve to agree with ummusaif, kadangkala bila kita terlalu cenderung untuk bergaul dengan group tertentu tanpa ingin mencuba utuk open our minds terhadap group dan individu lain, ianya bisa membuatkan kita kurang pintar dengan konsep kehidupan yang sebenar..common sense is not in the text books n is definetly not in the syllabus dimana mana sekolah mahupun university..namun, sebagai muslim kita punya Al Quran dan Sunnah yang mengajar kita untuk bisa response dengan baik terhadap apa jua persekitaran ..common sense terdapat di dlm realiti kehidupan. kita berada pada zaman yg mencabar.. maka belajar dan response lah dengan baik terhadap persekitaran anda.
Respond to this comment [with empathy]
pali reply on February 21st, 2009 7:08 pm:
@muslimgal,
i also agree with you. People says, “Wisdom is a gift from Allah, you cannot learn it from books etc”.
Most related sense to “common sense” is probably the wisdom.
Some Wise people be born with it, while others learn from their past. Its a continuously learning processes.
Wallahua’;am
-AMTB-
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
GLCS….
Jelas, terang dan tepat…
tapi kadang-kadang kita terlepas pandang tentang ‘common sense’ yang lebih besar drpd ni…..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam. It was undoubtedly a shocking incident that it happened. Lesson for everybody, Medical 101 : First Do No Harm. Despite this was never a textbook chapter, only and only a ‘Hippocratic Oath’ for doctors, it still stands true. And needless further elaboration that ‘harm’ is not confined to physical.
Put professionalism aside when value is jeopardised. And the greatest value is what has been taught to us by Rasulullah (saw). And that value stands above all professionalism, and from that value rise a professional professionalism.
Salam.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam Ustaz,
Generation of Lacking of Commmon Sense. 2 kes yang saya pernah temui:
Anak demam panas hari isnin, nak tunggu weekend baru nak pergi klinik. Alasannya kerana tak mahu korbankan cuti.
Baby demam panas, tak mahu bagi ubat yang doctor prescribed kerana beranggapan ubat (dadah) tak bagus untuk baby.
Sesak nafas dengan jawapan “common sense” sahabat sahabat yang bertaraf professional ini.
Sampaikan isteri saya minta sahabat-sahabat ini berikan saja anak mereka yang sakit ini kepada kami jika tak tahu nak sayang anak.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
da baca first time masa awal2 ustaz publish smlm, time takde org comment lg. tapi terkedu n taktau nk comment ape. blur semacam.
bagi saya, antara pengubat lack of common sense ini adalah awareness. Kadang-kadang environment menempatkan kita (masyarakat) dalam keadaan yang saling tidak endah antara satu sama lain.
Petani tidak endah akan hal doktor. Doktor tak ambil tahu menahu urusan politik. Ustaz tak boleh masuk campur dalam bisnes. Dan segala macam lagi psychological barrier yang wujud antara satu golongan dan satu golongan yang lain.
Akibatnya – kebanyakan org jadi cam lurus bendul je. “Tak apalah doktor tu bukak baju, dia lebih tahu dan pakar dalam bidang perubatan berbanding aku”. Sikap acuh tak acuh menyebabkan sikap berprasangka dalam hati, apatah lagi sikap curiousity & cautiousness semakin menipis. Akibatnya, jadilah GLCS.
thus come the remedy – awareness. kejadian yang ustaz nukilkan di atas membuktikan, walaupun anda bukan berada di dalam arena perubatan, perlunya anda tahu serba sedikit ilmu tersebut terutamanya yang melibatkan perhubungan anda dengan individu dalam bidang tersebut. Kejadian ini saya kira lebih kurang sama dengan seorang pembeli yang ditipu oleh seorang peniaga, dek kerana kurangnya ilmu perniagaan dalam diri pembeli tersebut. justeru menjadi tanggungjawab kita semua untuk mempromosi “awareness” ataupun “kesedaran” dalam diri setiap ahli masyarakat.
This world is too large, for one to survive by only one specific knowledge.
wallahua’lam. (saya x pasti komen saya ni parallel dengan artikel atau tidak. masih dalam keadaan terkedu dan blur)
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam.
I can’t comment anything about the lack of common sense. That woman seriously needs a legal consult. At least urge her to make an appointment.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Assalaamualaikum ustaz! Lama tak berkomen di sini.
Berkenaan kes saudari tersebut:
Saya tidak letakkan sepenuhnya masalah ini kepada common sense. Bagi saya, it is the perfect example of ‘obeying somebody who has authority’. Ini satu psikologi manusia yang amat menggerunkan, dan telah di jumpai oleh seorang professor bernama Stanley Milgram melalui eksperimennya yang terkenal ‘Milgram Experiment on Obedience’.
Boleh ustaz dan readers lain layari video ini: http://www.youtube.com/watch?v=y6GxIuljT3w
Jika kita lihat ada kecenderungan manusia bertindak seperti itu, maka tak pelik sekarang jenayah rogol, malah zina yang tidak dilaporkan meningkat begitu mendadak. The initiator selalunya si pakwe, dan oleh kerana dia ada ‘authority’, cukup dengan sekadar sebut ‘ala takpe, jangan risau, sikit-sikit je’ saja sudah membuat si makwe rela dicabuli, walaupun dalam sesetengah kes (seperti kes di atas) si perempuan tidak menyukainya!
Betapa perihal pentingnya generasi muda, terutamanya kaum Adam ditarbiyah memikul tanggungjawab menurut jalan Islam, kerana dalam banyak hal mereka akan memiliki ‘authority’!
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
kemungkinan besar budak perempuan ni lurus bendul, doktor tu buta kayu..
alahai, kita cuma perlu lebih peka dgn keadaan sekeliling kita sahaja- buat permulaan.
bukankah salah satu aspek taqwa itu sedar diri dan berhati-hati (awareness, cautious)..
aish.. cuma akal yang terdidik tidak hati..
kurang rasa percaya diri sampai .. haish
mungkin kamu tak tahu, buaya itu suka menggigit.. haha
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 22nd, 2009 10:27 am:
@mamat,
saya rasa doktor tu tak buta kayu, tapi tersangat le cerdik (mischief).
Kalau dalam drama melayu/hindustan pun camtu, yg jahat tersangat le cerdiknya. Yang baik tersangat le bodoh & lurusnya, senang sangat kena tipu dengan orang jahat.
Sedihnya, itulah realiti. Yang baik terus ditindas kerana kurang bijak untuk bertindak.
-ummusaif
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam,
saya cadangkan kita sama2 membaca sebuah buku, how to win friends and influence people oleh dale carnegie..dalam buku tu ada banyak penerangan diajar tentang adab-adab bergaul dengan manusia di sekeliling kita ni..
dan bila kita baca,dan kita rasa bagus nya buku ni,kita ingatkan jugak diri kita,hakikatnya,nabi muhammad alaihis shalatu wasalam dah pun ajar kita semua akhlak-akhlak mahmudah yang diterangkan dalam buku tu..cuma kerana kecetekan akal dan ilmu,kita tak mampu nak terjemahkan akhlak nabi kita ke dalam hidup kita..
kita baca buku ni sebagai satu wasilah untuk memahami dan mengaplikasikan akhlak nabi kita dalam kehidupan kita. dan ingat,semua akhlak yang disebut dalam buku tu dah lama diajar dan ditunjukkan oleh nabi, dan mengamalkan apa yang diajar dalam buku tu sebenarnya adalah mengamalkan akhlak-akhlak mulia nabi kita.
mungkin ustaz boleh baca dan modify buku tu untuk kesesuaian pendekatan dan ditambah hadis2 yang sesuai macam ustaz modify buku 7 habits of highly efficient people..
sekadar cadangan..
Respond to this comment [with empathy]
abqorian reply on February 22nd, 2009 11:52 am:
@entah,
Yes, the book by Dale Carnegie is one of the best book about socializing, communicating etc..At least 15 millions exemplars of this book has been sold araound the globe..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Oath of a Muslim Doctor: 1st International Conference on Islamic Medicine, Kuwait Jan 1981
“I swear by God, the Great, to regard God in carrying out my profession. to protect human life in all stages and under all circumstances, doing my utmost to rescue it from death, malady, pain and anxiety. To keep peoples’ dignity, cover their privacies, and lock up their secrets. To be, all the way, the instrument of God’s mercy, extending my medical care to near and far, virtuous and sinner, friend and enemy. To strive in the pursuit of knowledge and harness it for the benefit, but not the harm, of Mankind. To revere my teacher, teach my junior, and be brother to members of the medical profession. To join in piety and charity. To live my faith in private and in public, avoiding whatever blemishes me in the eyes of God, His apostle and my fellow faithful. And may God be the witness of this oath.”
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
memalukan sy sbg stdn medic.walhal dah diajar medical ethic n human right, namun pelajar sendiri seolah2 menyindirkan subjek tu, “ala, benda ni common sense la.xkan nak kena belajar”. tapi bile jadi keadaan mcm ni, cm blh persoal balik. refer pada kes lain2,benda yg common sense tu patut diajar ke n dijadikan coarse wajib ke?cth kat sekolah ade kemahiran hidup, berapa % dr ‘kemahiran hidup’ yg dpt diaplikasi?
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
‘Kecacatan common sense ini juga boleh mencetuskan musibah yang besar kepada sebuah keluarga. Kerana tiada common sense, ibu bapa membiarkan anak kecil yang lembik akibat muntah dan cirit birit tanpa rawatan acute di hospital, tetapi bergegas mengheret anak yang demam ke wad kecemasan pada pukul tiga pagi semata-mata mencari paracetamol’(saifulislam.com, 2009).
memang paling bosan dan kesabaran yang paling besar diperlukan bila menghadapi parents yg bwk anak2 masuk hosp pukul 3 pagi yg dikatakan demam panas, tapi alih2 dok berlari2 dalam wad….. adoii…. tolonglah………………. cemana doktor2 tak tension
-yg lari ke UK
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
assalamualaikum..ingin saya berkongsi ttg suatu kisah yang berlaku di hospital..saya bertugas malam tu – time oncall . saya terpaksa mengendalikan kes rogol yang melibatkan sseorang gadis yang masih bersekolah menegnah..malang sekali apabila mendengar kisahnya yang telah dinodai oleh “kawan lelaki”nya sendiri yang baru dalam peringkat pengenalan selama 3 bulan. Menurutnya, ia dipaksa,..bukannya sukarela. Namun ia mengejutkan ialah apabila dia memberitahu adalah ibubapanya sendiri yang menyuruhnya keluar bersama dengan lelaki itu untuk membeli sabun di kedai yang berhampiran — pada jam malam…
saya juga terfikir ini mungkin suatu alasan yang diberi oleh mangsa tersebut, akan tetapi kisahnya diberitahu pada polis dan ibubapanya tidak menolak cerita tersebut..
mungkin sudah nampak ketara krisis common sense ini pada generasi kini..tetapi saya rasa untuk memberi kesan pada suatu generasi, ia mungkin sudah menular pada generasi2 sebelum ini –: slowly terhakis..dan kini efeknya sudah menjadi haywire pada tika ini
Wallahualam..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam semua, pada saya hilangnya common sense ini kerana satu sebab yang utama dan pertama iaitu jika melibatkan perempuan meskipun pelajar aliran agama, ialah tidak memahami syariat dan batas agamanya sendiri, soal akhlaknya dan soal menjaga maruahnya. Tidak berani untuk menegakkan haknya sendiri malahan tidak faham dan tidak tahu hak sendiri.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Assalamualaikum wbt.
Salah satu point penting, jangan lakukan perkara yang boleh menghapuskan bukti jenayah seseorang kepada kita.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
ya Allah..aduh ustaz..tension nye dengar semua ni..kdg2 ramai yg masih belum tahu bahawa mereka itu ternoda.. sedih, marah sgt nih..dimanakah lelaki2 soleh yg MAHU menjaga muslimah2 mereka..astghfirullah..
sedihnye…………………….
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
amal islami…dan garis ukur yg harus bermula dari dalam keluarga lagi. semua ini ats tarbiyah yg berterusan..hm..saya baru sedar mengapa pemuda pemudi kini begitu.. hm…
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Assalamualaikum Ustz hasrizal, semoga dalam peliharaan Allah Yang Maha Esa.
Sy ragu dgn kenyataan saudari yg mendakwa dicabul oleh doktor. Adakah dia ni terlalu B*D*H untuk mengerti atau sbnrnya dia mahu menikmati? come on lah, pelajar jurusan agama di IPTA? kalau kanak-kanak yg melaporkan boleh la juga sy percaya..atau dia ada niat utk burukkan mana2 hospital? Wallahu’alam..tp pemikiran logik+rasional sy sulit utk terima dakwaan naif begini.
mudah2an yg mendakwa dicabul tu benar+jujur dlm dakwaannya, jika tidak anda telah mencemarkan dunia perubatan & sy berhak untuk menuntutnya.
Kpd Ust Hasrizal :
1. Sangat teruklah kalau ada yg biarkan Ust tidur dlm stor tilam
2. Mengenai ibu bapa membawa anak2 yg tidak kritikal ke hospital sewaktu tengah malam, saya kira ini bergantung kepada tahap ilmu + tingkat pendidikan..mungkin doctor2 bleh berperanan dalam menyedarkan hal ini melalui media massa dengan cara yg difikirkan sesuai
Kpd generasi muda yg hilang common sense :
1. Sy punya alasan yg kuat untuk mengaitkan ‘kenaifan’ dengan sikap sebahagian generasi muda yg tidak suka bergaul dengan orang lain esp. orang yg lebih tua. Sbhagian besar orang muda lebih suka menyendiri menonton movie dalam dosis berlebihan, main video games scara berlebihan, tidak mahu berpersatuan dll. sedikit yg berminat bergaul dengan masyarakat, membaca bahan2 yang baik untuk pengembangan diri dsb..
2. Terlalu hina apabila saya melihat rakan-rakan yg bakal menjadi profesional hilang adab dalam berkomunikasi dengan org yg lebih tua, lecturer, pegawai2 kedutaan dan sebagainya.
Maaf jika agak keras dalam melontarkan pandangan kali ini. Tp jika tidak serius dan tegas, maka golongan muda akan berdepan masalah yg berat dalam pergaulan, komunikasi dan sebagainya.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
assalamualaikum
saya doakn ustaz dapat mencari jalan penyelesaian kepada masalah nie, hilangnya common sense, kerana bila baca entry ustaz kali nie memang kena pada diri sendiri kerana saya jugak mengalaminya,ciri2 yang ustaz sebut tue pun memang tepat, rasa mcm x reti nk hidup!!saya harap semoga ustaz dapat memahami dan mencari jalan penyelesaiannya sebab saya x mahu adik2 dan generasi akan datang juga mengalaminya.
-new fans-
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
-teringin sangat nk berbicara dengan ummu saif n abu saif….
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam…
terjawab la sudah persoalan yang bermain di fikiran saya tentang seorang kawan saya yang sesuka hati dia je nak make fun of others…
tapi bila dah kantoi dia tak mengaku lak (urut dada)…pelik bin ajaib gak.. ada gak manusia cam ni..
rupe2nya, ni penyakit lack of common sense…betul la tu..actually, he is one of the brightst student gak la…sayang nyer..huhuhuhu.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
assalamualaikum…
sy rse akak ni dlm keadaan blur
dia snanya sedar
tp mungkin sbb dia terlalu takut
mm..sy pernah mengalaminya
wktu tu sy kecik lg,dlm 9thn
tp sy kne d kesesakan org rmi
atok yg dah tua bleh dtg
n peluk
pelik gak n
dia tanya mcm2
smbil tnye2 tu dia raba
x tahu nk wat apa
bleh wat x tahu je time tu
siap bleh jwb soklan2 dia lg tu
nk lari pn x bleh
pd hal ramai org je time tu
btapa bodohnye sy
napela x jerit!!!!
dpt larikn diri pn lps adk dtg
tu pn sy bleh bongek lg nk knlkn adik sy
terus atok tu pegi
ya ALLAH..sy x bleh nk ingat balik di atas kebodohan sy
sejak tu sy takut ngan laki
even ayah sendiri pn
sy x pernah cite ngan sape2 pn
sbb sy takut
slalu gak dlm keadaan tertekan bila tiba2 tringat
tp sy lbih berhati2 skg ni
bkn lebih,mgkin sgt berhati2 ngan sesape je
mm..ustz
bleh terangkn ngan lebih terperinci maksud common sense tu??
sme2la kte doakn akak ni
sy rse dia dlm keadaan tertekan skg
lg2 klu dia baca komen2 ni
ustaz,sy amat kagumi ustaz kerana ALLAH
sy bersyukur d pertemukan ngan blog ni
smoga ia memberi manfaat kpd smua org..amin
syukran
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam… Memiliki “common sense” ini, pada pendapat saya lahir apabila kita banyak memerhati, mendengar dan berfikir. Teringat semasa saya baru sampai di luar negara dulu, belum boleh bercakap bahasa masyarakat tempatan. Saya tanya seorang senior di mana pejabat pos. Jawab kakak tu, “Nak saya temankan?” Itu contoh “common sense” yang tinggi.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
assalamualaikum,
nk mintak pendapat ustaz,
adakah logic thinking=common sense?
apa kaitan kedua-duanya?
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
salam..
geram sungguh apabila ana baca benda2 sebegini. actually ana pn mahasiswa, so agk memalukan rasenye apbl benda sebegini berlaku..hal sebegini ptt diambil perhatian serius oleh setiap org cz ia boleh berlaku kt sape2 jer..namun ana menasihatkan diri sendiri dan rakan2 len spy selidikilah dulu(berfikir secara logik) sebelum membuat ape2 tindakan kerana Allah pn ada mengingatkan kte..ana yakin mgkin ada diantara kter yg boleh mmbntu akhawat ini..jzkk
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
pernah jugak berjumpa dgn doktor jenis ‘nakal’ ni….
(rupa2nya bila di check, kwn2 sy pun dingoratnye jugak..
n mmg dh rmai kwn2 sekolej sy yg pempuan blh dikatakan smua dah kne ngorat dgn doktor ni-mentang2lah klinik dia je yg plg terdekat n kami mmg terpaksa ke sana kalu sakit @ nak dptkn injection vaccination. no choice melainkn trpksa ke hospital yg jrknye sgt jauh.)
yg x tahannya siap sms slps waktu perubatan) tny2 kbr…bermessage message gan di luarklinik. OMG!
kalu dpt yg jenis x melayan mcm sy ni xpe, tp mcm mna dgn kwn2 yg xtahu or ‘kurang common sense’ yg mmg melayan malah bleh plak rasa hebat bila seorg dktor suka n siap sms2 tuh pd dia…
(ni pun mslh gak)
heloo…what a shame la doktor. mcm xde keje lain… nak kata x kawin dh kawin…ke bujang lagi….dah layak kami panggil uncle dah.
TOBAT dah x gi klinik hang! x kisahla awk grad ovc ke..specialist ke..bermulut manis ke…mana letaknya ‘profesionalisma’ seorg doktor..
p/s:btw thnx doktor msa sesi rawatan tu siap ada sesi kaunseling ‘bagik smgt’ utk saya jadi doktor. tujela yg aku appreciate!
aku doakan Dr dpt hidayah..trus ikhlas berbakti kpd masyarakat dn x menyalahgunakn ilmu yg dh dpt..n hope brentilah dr keje2 mcm tu…
kpd kaum2 hawa plak, jgn la syok sendri kalu ada ‘doktor’ suka kat kita…lawyer ke..title ustak ka…biasalah pempuan ni mmg cpt cair…haish..yA Allah slmtkan lah kami…again..common sense2..
tlg pandai nilai yg mna satu permata n mana satu kace ye…
(insyaallah ni peringatan utk aku jugak)
sekian skdr brkgsi…
-student yg bakal buat medic yg malu diperlakukan oleh dktr senior ‘kurang common sense’ mcm tu
pening oden~
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 24th, 2009 10:50 am:
@Student muslimah,
maafkan saya. pada saya, antara yang berat di sini ialah semua muslimah yang terkena dengan doktor ni sekadar cakap-cakap belakang dan tidak mengambil sebarang tindakan. seolah-olah benda ni remeh temeh. kalau antum dah tahu yang doktor tu sudah ganggu sebegitu ramai kawan sampai jadi talk of the town, kenapa biarkan?
ada nilai ke motivasi kaunseling bagi semangat jadi doktor tu kalau dia jenis begitu?
somehow saya rasa orang-orang jahat yang banyak common sense. misalnya doktor tu. dia tahu yang student-student ni semua mudah dimangsakan. so tak perlu takut apa-apa.
mintak maaf saya cakap, takkan nak tunggu sampai berlaku kes rogol baru nak bertindak? atau sampai dah jadi kes rogol pun masih menangis di belakang belakang aje?
kalau betullah cerita awak ni, COME ONE…. BERTINDAKLAH!!!
p/s: marah betul saya pagi ni
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
bile belum kena, tidak bertindak..
dah kena pun takkan bertindak..
sebab
common sense la tuh bile bertindak akan mendedahkan malu..
seems like they still have this kind of common sense~
huhu..
another interesting episode of human..
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Assalamualaikum.
Menarik pula topik ni…satu la kita pompuan ni, ana tak paham betul. Ana,kalau pegi klinik memang tanya doktor pompuan ada tak. Kalau takde memang pegi klinik lain sampai jumpa yang sama jenis gak,bukan apa,hukumnya HARAM,lainlah kalau dah emergency. Itulah balanya kalau hukum Allah kita permainkan. Yang lagi tak paham ibu-ibu mengandung,sanggup pegi hulur perut kat dokter2 lelaki sedangkan pakar O&G pompuan dah ramai.Tapi kalau dah kena refer untuk special kes, itu dimaafkan malah agama pun membenarkan. Moralnya,peganglah pada hukum Allah jangan di perlekehkan,suami-suami pun tolonglah pujuk isteri-isteri jumpa je dokter pompuan.
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
bagi saya… ini kerana tak faham keadaan yang bakal datang… ada usaha nak melihat keadaan tapi lambat…dia tak terfikir apa akan jadi… ini pokoknya…
macam orang bawak kereta, tak tau apa nak buat bila tiba-tiba lembu melintas, nak ngelak ke tak, alasannya,… sebelum ni lembu tak pernah melintas… duduk tepi aje…
untuk mangsa mungkin boleh bawa mahram jika jumpa doktor lepas ni…
ada rasa bersalah tu dah menandakan dia nak berubah…
contoh senang…
macam di universiti… kita ni walau dah besar, bile orang buat salah depan mata (couple dan bergaul bebas contohnya)… mula2 memang kata, ASTAGHFIRULLAH… tapi bila dah biasa dan lama kat situ dan budaya itu dah biasa tengok, akan terdetik kata2, o…macam ni la universiti…
kalau perasan… budak2 universiti sekarang biasa tengok perempuan pakai mini skirt… tapi rasa pelik tengok perempuan bertudung labuh… pelik kalau orang laki bela janggut panjang tapi dah tak pelik tengok laki jadi sotong…
contoh satu lagi…
jika kita patah balik…
puncanya adalah keyakinan,… jika kes di atas, mangsa ni tahu benda ni salah tapi tak yakin… rasa2 macam salah tapi hati didetikkan dengan persoalan, inikah cara mengubatnya? persoalan2 yang timbul..
sama macam kes kena tipu bomoh… sama…
dengan rasa rendah dirinya, pohon…
jika kelapangan, boleh ustaz menjawab masalah ini dengan detail…
kerana,
jika ustaz bingung… ramai lagi yang bingung… please jangan bingung… kawan2 saya selalu kata, chaiyok2!..
setiap persoalan ada jawapannya… mungkin kita kena berfikir ke belakang untuk mencari masalah yang bertanyakan WHY… insya ALLAH…
Respond to this comment [with empathy]
Abu Saif reply on February 24th, 2009 7:27 pm:
@bro knie, ustaz dah betulkan ejaan untuk memudahkan pembacaan
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
betulkan yang biasa, biasakan yg betul.
agak2 yg mane betul yg mane biasa pon dah pusing?
Respond to this comment [with empathy]
about 11 months ago
Salam,
Maaf ustaz,cuma saya pon nak meluahkan bahawa,jika perempuan diganggu,wajib bertindak BERANI dan KERAS utk mempertahankan diri.
Macam kawan saya ni,baru berkahwin dan baru berpindah ke tempat kerja baru.Masalahnya,TEAM LEADERnya kerap menggangunya dgn menghantar sms yg kununnya berunsur nasihat(Jangan lupa makan,jangan lupa solat,mkn jangan berat-berat).Siap YM dgn kawan saya mengatakan suke tengok mata kawan saya sbb cantikkk sangat dan die tak akan berhenti memuji walopon kawan saya ckp bahawa die sudah berkahwin.Tak elok puji-pujian.(Kawan saya siap display gambo suami die YM tetapi lelaki itu menelefon kawan saya sambil gelak kuat,bahawa orang lain pon ada suami tapi takde pun display gambar kat YM)..ingatkan YM utk bertanya tentang kerja.
Setiap pagi,lelaki akan menunggu utk membeli sarapan dan masuk ke opis sama-sama.Dia sudah memberitahu suaminya dan suaminya ingin menelefon lelaki tersebut tapi kawan saya tak bagi sbb tak nak kecoh di tempat kerja baru.
Saya dah bgtau kawan,ambil tindakan,simpan bukti dan ajukan pada BOS mereka. Ini adalah GANGGUAL SEKSUAL yang bahaya. Menganggu isteri org. Ei,macam saya pulak nak bertindak untuk membantu kawan saya ni.
“Ya ALLAH,peliharakan diri kami,maruah kami,adik beradik dan saudara kami dari gangguan orang-orang zalim,jahat dan berniat tidak baik dan sebagainya..aminnn”
p/s:maaf ustaz jika terlebih tetapi saya sendiri pernah diganggu dan saya sudah menjerit dan hampir menendang SUAMI ORANG yang cuba bergurau OVER dengan saya.
Respond to this comment [with empathy]
Priya punya rasa.. reply on February 25th, 2009 2:31 pm:
@silver surfer,
Ha, LAKI jenis ni KITA SEMUA BOLEH LEMPANG RAMAI-RAMAI! DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH!
Respond to this comment [with empathy]