August, 2009

  • 6 August

    Andai Kau Tahu

    “Assalamualaikum Ustaz” saya memberi salam sambil mengetuk pintu. “Wa alaikum al-Salaam wa Rahmatullaah wa Barakaatuh” jawab Ustaz Zamri, Pengetua sekolah. Salam sentiasa beliau jawab dengan ungkapan penuh, teladan buat anak-anak muridnya. Saya resah melihat wajah Ustaz Zamri yang cemas. Sudah hampir 6 tahun saya duduk di bawah didikannya. Air muka …

July, 2009

  • 7 July

    Fitnah di Hujung Lensa

    Kami suami isteri, halal bergambar berdua-duaan bersama. “Ustaaazzz, Assalamualaikum!” terdengar suara kuat bertempik dari anjung surau. Saya terkejut. Capati dilepaskan kembali ke pinggan. “Err, wa ‘alaikum al-Salaam” saya membalas salam beriringan dengan senyuman. “Saya sudah lama mencari peluang mahu bertemu dengan ustaz. Nak minta tandatangan buku ni!” kata beliau. Seorang …

June, 2009

  • 19 June

    Berubahlah Untuk Memimpin Perubahan

    ______________________________ Artikel asal siaran tahun 2009 ______________________________ ISLAM memimpin perubahan. Tetapi MUSLIM itulah yang merealisasikan slogan tersebut. Justeru cita-cita PAS untuk memimpin perubahan yang sedang pesat melanda kehidupan semasa kita, amat bergantung kepada sejauh manakah integriti dan daya kompetensi pendukungnya yang MUSLIM itu. Sesungguhnya tidak mudah untuk mengendalikan sebuah gerakan …

May, 2009

  • 27 May

    Kebuntuan Bapa Terhadap Pendidikan Anaknya

    Ini kelemahan terbesar saya. Saya tidak pandai mengajar anak mengulangkaji pelajaran. Saya boleh mengorek banyak benda daripada jiwa dan minda anak, tetapi untuk mengajarnya mengulangkaji pelajaran, ia sangat sulit. Mungkin itulah yang saya warisi daripada zaman kanak-kanak saya. Saya tidak pernah dipaksa belajar, tetapi saya belajar sendiri. Saya membaca buku …

April, 2009

  • 9 April

    Terlalu Letih Untuk Mati

    “Ehh… ramainya pasukan tentera!” saya terkasima. Lapangan Terbang Antarabangsa Beirut kelihatan hiruk pikuk. Askar berkawal di sana sini. Saya yang baru mendarat tiba dari Amman kebingungan. “Sila buka beg anda,” tentera bersenjata itu mengarahkan saya membuka beg. Belum pernah lagi saya diperiksa sebelum keluar dari pesawat. Selalunya pemeriksaan ialah sebelum …

February, 2009

  • 2 February

    Sebelum Dibius Cinta

    “Bodoh punya batu, kenapa kau langgar kekasih aku?” marah seorang lelaki kepada seketul batu yang ‘melanggar’ buah hatinya. “Oh abang, biar pun baju abang masam, masam itulah masam-masam manis jiwaku!” kata seorang girlfriend kepada boyfrriend. Dialog di atas adalah ayat-ayat cinta yang biasa. Biar pun bunyinya agak luar biasa kepada manusia …

December, 2008

  • 22 December

    Nafar ke Medan Juang

    “Ini bicara Allah kepada kamu. Rasakan yang Allah sedang bercakap secara khusus kepada kamu” kata Ustaz Harun kepada kami. Angin desa di Kubang Lembek tengah hari itu damai sekali. Tidak terasa terik mentari membakar siang. Saya dan beberapa rakan tekun mendengar. “Ayat ini adalah mahkota penuntut ilmu di jalan Allah. …

November, 2008

  • 11 November

    Zikr al-Maut Yang Mengundang Maut

    Saya siarkan kembali artikel yang ditulis pada 4 September 2008 yang lalu, sebagai reaksi saya kepada isu penayangan video kematian kepada murid-murid sekolah rendah (semuda Tahun 1) yang disebut di Buletin Utama sebentar tadi (TV3 11 Nov 08). Penggunaan video tersebut dan perbahasan tentang kematian kepada kanak-kanak semuda 7 -10 …

October, 2008

  • 30 October

    Blog Kepada Buku

    Sesi tandatangan buku Aku Terima Nikahnya di Ibaraki, Jepun… Ogos 2008 “Benda nie kalo korang nak tahu, ulamak kiter dah bahas panjang giler kat dlm bk jar wa ta’dil. Korang tak kesian ke tgk ulamak susah2 buat kajian, pehtu korang main ckp ikut suka jer bab2 muawiyah dgn ali ni. …

  • 7 October

    Indah Desa Pada Hidup Memberi

    “Tambah le lagi makan tu!” kata Wah kepada kami. Saya tidak dapat menolak. Lemang yang dihidang cantik tak berkerak dan betul lemaknya. Tetapi rendang cicahnya, Subhanallah. Sungguh sedap. “Tak pernah rasa rendang macam ini, Wah!” saya memberikan komen.  Beliau hanya tersenyum. Pak Wah pun ketawa kecil. Nampak keseronokan di wajah …

RSS
Follow by Email
LinkedIn
Share
Instagram