May, 2007

  • 31 May

    Isu Kartika: Lebih Irish Daripada Irish

    “Hello!!!” jeritan kedengaran dari luar rumah. Terkejut saya dibuatnya. Disebabkan oleh suhu bilik saya di loteng agak sejuk, malam itu saya tidur di ruang tamu di tingkat bawah. Siapa pula yang mengetuk pintu malam-malam buta begini. Jam menunjukkan pukul 2:30 pagi. “Sorry mate, I’m your neighbour next door. Ashley didn’t …

April, 2007

  • 29 April

    Ujian Kehidupan di Perantauan

    “Sakit sangat dah ni. Bengkak pun dah makin besar”, saya memberitahu isteri. “Esok kita buat pemeriksaan” jawab isteri saya. Bahagian bawah ketiak kiri saya membengkak sejak sebulan lalu. Saiznya makin besar dan kini sudah seperti sebiji lemon dibelah dua. Kebetulan isteri saya sedang bekerja di Jabatan Haematologi, maka kami manfaatkan …

March, 2007

  • 18 March

    Orientalists: The Fishy Experts

    Orientalism was and always one of my favourite subjects. It helps my understanding and challenges my ability to analyse current events such as the Zionist crime in Palestine, under the shade of role played by the ‘experts’ behind the scene. Our main figures among the Orientalists whom we analyse their …

June, 2006

  • 16 June

    Aku Salafi, Anakku Bagaimana?

    Assalamualaikum wa Rahmatullah wa Barakatuh. Artikel yang saya tulis di bawah tajuk ”AKU SALAFI, ANAK MURIDKU BAGAIMANA” menjadi bahan muhasabah diri saya dalam seminggu kebelakangan ini. Saya tidak pasti apakah artikel itu berjaya mengungkapkan dengan tepat apa sebenarnya yang terbuku di hati saya, atau ia telah tersasar lantas menimbulkan salaf …

  • 14 June

    Aku Salafi, Anak Muridku Bagaimana?

    Blank roadside directional arrows KISAH SELUAR “Eh, Mid. Seluar engkau tu tak sesuai. Warnanya tak masuk dengan warna baju engkau. Tukarlah seluar lain. Pakai yang gelap sedikit” Edi menunding jari ke arah Hamid yang wajahnya masam mencuka. “Mid, engkau nak keluar macam tu? Tak malu ke? Orang zaman sekarang ni …

May, 2006

  • 1 May

    Jemaah Itu Keperluan, Ummah Itu Tujuan

    “SAYA kena sertai semua kumpulan. Kalau ikut satu sahaja, nanti jadi Jamaah Centric!” kata seorang siswa. “Lebih baik aku bebas. Tak terikat dengan mana-mana kumpulan. Mana-mana ada kelas pengajian, aku akan pergi. Ini baru Ummah Centric” komen seorang pelajar pula. Kebelakangan ini, isu Jamaah Centric Vs. Ummah Centric hangat diperbincangkan …

October, 2005

  • 31 October

    Akhirnya Kutemui al-Ghazali

    Pagi itu semasa saya sedang sibuk dengan urusan di pejabat, saya menerima panggilan telefon daripada Encik Saharom, Ketua Editor Majalah I. Beliau meminta supaya saya menulis satu tajuk yang amat membingungkan. Selalunya saya menawarkan diri menulis tajuk-tajuk yang saya mahir, tetapi kali ini Encik Saharom meminta saya mempertahankan seorang tokoh …

  • 30 October

    Sukar Untuk Kusembunyikan Ia

    BERAT. Sukar untuk kusembunyikan. Apakah yang mahu disembunyikan itu? Pastinya, apa yang cuba saya sembunyikan bukanlah hak orang lain. Saya bukan menyembunyikan ilmu, atau berita atau apa-apa yang menjadi kewajipan saya menyampaikannya. Apa yang cuba saya sembunyikan, adalah sesuatu yang rumit. Kita telah diajar oleh guru bahawa, senyuman yang biasa …

  • 10 October

    Permasalahan Sejarah Islam: Punca dan Penyelesaian | 2005

    Di dalam bahagian pertama tulisan saya (Majalah I Ogos 2005), kita telah sama-sama meneliti bagaimana Syiah memainkan peranan yang besar di dalam menabur racun kepalsuan terhadap kemurnian Sejarah Islam. Ini tertumpu kepada era al-Khulafa’ ar-Rashideen dan zaman awal Bani Umayyah yang menjadi era penentu kepada survival sirah perjalanan umat Islam …

September, 2005

  • 12 September

    Al-Ghazali Sasaran Liberalisasi Agama

    DISIARKAN DI MAJALAH I KELUARAN SEPTEMBER 2005 Islam telah memberikan kedudukan yang penting kepada Ulama kerana mereka adalah penyambung kepada misi penyebaran risalah Islam yang ditinggalkan oleh rasul terakhir iaitu Muhammad bin Abdillah SAW. Peredaran masa dan perubahan persekitaran menjadikan ketulenan risalah Islam terdedah kepada cabaran ketidak mampuan manusia memikul …

RSS
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
Tweet
Youtube
Instagram
LinkedIn
Share